zap group mishpati logo

כרטיס הכניסה שלכם לאירופה: דרכון לטבי, ליטאי ואסטוני

החזקת דרכון אירופאי, על יתרונותיו הרבים, היא שאיפה רווחת. למי שיש זיקה לאחת ממדינות חופי הים הבלטי - לטביה, ליטא ואסטוניה, יש הזדמנות לקבלת הדרכון המבוקש

20.06.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
כרטיס הכניסה שלכם לאירופה: דרכון לטבי, ליטאי ואסטוני

מדי יום מלווה עו"ד רון כהנא אזרחים ישראלים שמשאת נפשם היא לקבל דרכון זר. "כשמבינים מה הן ההטבות הגלומות בדרכון אירופאי, קשה מאד לסרב להצעה", מסביר עו"ד כהנא, המתמחה משנת 2010 בהשגת אזרחות אירופאית. וההטבות? "החל מכניסה חופשית, מגורים ואפשרות לעבוד בכל אחת ממדינות החברות באיחוד האירופי, לימודים אקדמאיים חינם או מסובסדים באופן ניכר, ועד ביצוע השקעות ופטור מויזה לארה"ב - אין ספק שמדובר בשאיפה מוצדקת, בוודאי בעידן של אי ודאות כלכלית ויוקר מחיה בלתי נתפס כאן בארץ", הוא אומר.

אל המדינות המאפשרות קבלת אזרחות, כמו פולין, פורטוגל ורומניה, הצטרפו בעשור הקודם גם המדינות הבלטיות ליטא, לטביה ואסטוניה.

החוק האסטוני, למשל, מאפשר התאזרחות על ידי הצהרה בתהליך שאינו מורכב באופן יחסי, תוך שמירה על האזרחות הישראלית

מה מייחד את הדרכון של המדינות הבלטיות?

"מאז כניסתה של ליטא לאיחוד האירופאי בשנת 2004, הפך הדרכון הליטאי למבוקש בעולם. זכאי לקבל אזרחות ליטאית מי שהוכיח כי החזיק באזרחות ליטאית עד ליום 15 ביוני 1940 או כי הוא אחד משלושת דורות צאצאו של אזרח ליטאי. החקיקה בליטא עברה גלגולים לאורך השנים, ובשנת 2016 חוקקה תיקון המאפשר להחזיק באזרחות כפולה, גם לאזרחים ישראלים  שעזבו את ליטא עד לשנת "1990.

לטביה, מסביר עו"ד כהנא, חוקקה תיקון בשנת 2013 המאפשר לאזרחים ישראלים ממוצא לטבי לקבל דרכון מבלי לוותר על האזרחות הישראלית. זאת, למי שיוכיח שהיה אזרח בתקופה שבין 17.6.1940לבין 4.5.1990 ועזב את לטביה בעקבות גירוש, רדיפה או התעמרות השלטון הסובייטי וכי המבקש, הוריו או סביו, היו אזרחי לטביה ביום 17.6.1940. "על מנת לקבל דרכון אסטוני", אומר עו"ד כהנא, "על המבקש להתאזרח על ידי הצהרה ולהוכיח כי הוא צאצא של מי שהיה אזרח אסטוניה בין השנים 1918-1940. החוק האסטוני מאפשר התאזרחות על ידי הצהרה בתהליך שאינו מורכב באופן יחסי, תוך שמירה על האזרחות הישראלית".

על מנת שהתהליך יצליח ויניב תוצאות הוא נעשה על ידי צוות מקצועי מיומן, באמצעות רשת קשרים ענפה במדינות זרות ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים

לא פשוט להוכיח זיקה לליטא, לטביה או אסטוניה

"הוכחת הזיקה היא תהליך מורכב", מסביר עו"ד כהנא. "חשוב להוכיח שתנאי הזכאות מתקיימים על סמך מסמכים וראיות מספקות לגבי הזיקה המשפחתית בין מגיש הבקשה לבין מי שניתן להוכיח שאכן החזיק באזרחות ליטאית, לטבית או אסטונית לצורך העניין, בהתאם להגדרות הדין של כל מדינה. המסמכים עשויים לכלול תמצית רישום, תעודת נישואין, תעודות לידה, לימודים, וכמה מהמסמכים מחייבים תרגום ואישור נוטריוני".

עו"ד כהנא מדגיש: "על מנת שהתהליך יצליח ויניב תוצאות הוא נעשה על ידי צוות מקצועי מיומן, באמצעות רשת קשרים ענפה במדינות זרות ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים. התהליך מתחיל מאבחון ראשוני של מסמכים וטענות, דרך בדיקה מעמיקה, ניתוח נתונים ומחקר יסודי באשר לזכאות לקבלת אזרחות זרה מול רשויות זרות ומשרדי עורכי דין בכל רחבי אירופה". בחלק מהמקרים, הוא אומר, נדרש גם חיפוש יסודי ומקצועי לאיתור ניירות נושנה ו"אני נוסע ומטפל בעצמי באופן אישי בכל תיק ומעניק שירותי תרגום ואישור נוטריונים למסמכים ב-17 שפות שונות".

בתקופה שבה רבים נאבקים ביוקר המחיה בישראל, מתקשים לכלכל את עצמם, לממן מגורים ולימודים באוניברסיטה, יותר ויותר אנשים מכירים בערך העצום וביתרונות הכרוכים בקבלת אזרחות אירופאית

בסופו של דבר, התהליך משתלם

"הדרכונים הליטאיים, הלטביים והאסטוניים, מאפשרים כולם לאזרחים להתנייד ברחבי העולם ללא צורך בויזה, כולל לארה"ב, על כל המשתמע מכך ביחס לפנאי ולחיפוש הזדמנויות עסקיות בינלאומיות", מתאר עו"ד כהנא.

לדבריו, אזרחות אירופאית מאפשרת לרכוש קרקעות, לבצע עסקאות ולקחת חלק בקשת של הזדמנויות ושותפויות כלכליות ברחבי אירופה ומדינות העולם. בנוסף, אזרחות אירופאית מקנה הזדמנות יוצאת דופן בחינוך והשכלה גבוהה ומאפשרת למי שידו אינה משגת ליהנות מלימודי אקדמאיים ללא תשלום או בסבסוד ניכר עם סיוע כספי. עוד הוא מוסיף כי "אזרחות אירופאית מקנה זכאות לגור ולעבוד במדינות האיחוד, פותחת אופקים חדשים בתעסוקה ושכר ומאפשרת להרחיב את רשת הקשרים החברתית והמקצועית ולהיחשף להצעות עבודה בתנאים טובים יותר".

חשוב להבין, מסכם עו"ד כהנא, כי בהשוואה לרמות השכר המקובלות בישראל, השכר הממוצע במדינות האיחוד האירופאי לרוב גבוה משמעותית, מה שמקנה שיפור מהותי ברמת החיים. "לא בכדי", הוא אומר, "מספר הולך וגדל של אנשים פונים אלינו מדי יום בבקשה להתחיל תהליך לקבלת דרכון אירופאי".

אין ספק, החזקת דרכון אירופאי, במיוחד דרכון אסטוני, לטבי או ליטאי, פותחת עולם של הזדמנויות להשכלה, תעסוקה ורמת חיים גבוהה יותר ליזמים, משקיעים, צעירים ומשפחות, מביאה לאינספור הטבות ותורמת לשיפור משמעותי באיכות החיים. בתקופה שבה רבים נאבקים ביוקר המחיה בישראל, מתקשים לכלכל את עצמם, לממן מגורים ולימודים באוניברסיטה, יותר ויותר אנשים מכירים בערך העצום וביתרונות הכרוכים בקבלת אזרחות אירופאית.

לקבלת פרטים נוספים ולהתייעצות בנוגע למקרה הפרטני שלכם, צרו קשר עם משרד עו"ד רון כהנא, רח' שמשון 40 חיפה, טל': 077-9971107

(צילום: שאטרסטוק) 

עו"ד רון כהנא-השגת אזרחות אירופית

עו"ד רון כהנא-השגת אזרחות אירופית

משרדו מתמחה בסיוע בקבלת אזרחות אירופאית, אנו פועלים ישירות מול הרשויות באירופה. המשרד מספק שירותים לאיתור מסמכים אבודים וניירת ישנה. כחלק מהליכי הוצאת האזרחות ואשרור, המשרד מסייע באיתור מסמכים כגון תעודות לידה, תעודות נישואין ומסמכים רלוונטיים הדרושים לקבלת אזרחות אירופאית. המשרד נותן סיוע לאורך כל התהליך, לרבות איתור מסמכים שאבדו וניירת ישנה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד רון כהנא-השגת אזרחות אירופית

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה