zap group mishpati logo

בחינות ההסמכה לעריכת דין 2023: נתונים וסטטיסטיקה

בחינות ההסמכה לעריכת דין מהוות את השלב האחרון בתהליך ההכשרה של מתמחים במשפטים ומכריעות אם יוסמכו לעריכת דין בישראל. לפני שנתיים, נשבר שיא אחוזי ההצלחה שעמד על 64%. השנה לעומת זאת, 57% מהניגשים נכשלו. מה הן הסיבות לנתונים הללו ואיך מצליחים בבחינה?

מאת: מערכת זאפ משפטי
23.07.23
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
בחינות ההסמכה לעריכת דין 2023: נתונים וסטטיסטיקה

בחינות ההסמכה לעריכת דין מהוות את השלב האחרון בתהליך ההכשרה של מתמחים במשפטים ומכריעות אם יוסמכו לעריכת דין בישראל. בחינת ההסמכה לעריכת דין בישראל היא בחינה מקיפה על מגוון רחב של נושאים משפטיים. היא מתקיימת במשך יומיים, כאשר בכל יום מתקיימים שני מפגשים של שלוש שעות כל אחד. הבחינה מורכבת מארבעה מפגשים, כל מפגש מכיל 50 שאלות אמריקאיות (סך הכל 200 שאלות).

השאלות בבחינה מקיפות נושאים משפטיים רבים, ביניהם דיני משפחה, דיני עבודה, דיני נזיקין, דיני מקרקעין, דיני חוזים, פלילים, דיני הלכה ועוד. חשוב לציין שהמידע המדויק עלול להשתנות משנה לשנה, לכן מומלץ לבדוק את המידע המעודכן באתר האיגוד הישראלי לעורכי דין או במקום הלימודים.

בחינת ההסמכה לעריכת דין היא למעשה בדיקת הידע של מתמחה בנושאים שבוודאי יפגוש במהלך הקריירה המשפטית שלו. ההכנה לבחינת ההסמכה לעריכת דין מתחילה למעשה מרגע שהמתמחה מתחיל את לימודי המשפטים, היא מתמקדת בחומר הנלמד במהלך שנות הלימודים ובמהלך שנת ההתמחות. במהלך זמן זה, המתמחה מתמקד בלמידת החומר, בהבנתו ובהכנה לשאלות הבחינה.

האם האוניברסיטה או המכללה שבה למדת משפיעה על ההצלחה בבחינת ההסמכה? נראה שהתשובה היא כן. 95% מהנבחנים שלמדו באוניברסיטה העברית וניגשו לבחינה בפעם הראשונה עברו את הבחינה

אחוזי ההצלחה בבחינות ההסמכה לעריכת דין

הנתונים מראים כי לפני שנתיים, 64% מהנבחנים עברו את הבחינה בפעם הראשונה, בעוד 79% מהניגשים בפעם השלישית ומעלה נכשלו. כאשר מתבצעת הפרדה לפי מוסדות הלימוד, מתגלה תמונה מעניינת: כל הנבחנים מהאוניברסיטאות תל אביב, חיפה ובר אילן עברו את בחינות ההסמכה בפעם הראשונה. מבין המכללות, מובילה מכללת ספירעם 93% אחוזי מעבר.

אחוזי הצלחה לפי מכללות ואוניברסיטאות

האם האוניברסיטה או המכללה שבה למדת משפיעה על ההצלחה בבחינת ההסמכה? נראה שהתשובה היא כן. 95% מהנבחנים שלמדו באוניברסיטה העברית וניגשו לבחינה בפעם הראשונה עברו את הבחינה. מבין המכללות, מובילה, כאמור, מכללת ספיר עם 93% אחוזי מעבר ואחריה המכללה למינהל עם 91% מעבר. בוגרי אוניברסיטת רייכמן עומדים על 85% מעבר.

ההצלחה בבחינת ההסמכה לא מגיעה במקרה. היא דורשת הכנה מעמיקה, למידה ממוקדת והבנה טובה של החומר. אך מעבר לכך, היא גם דורשת הבנה של המערכת והיכולת להתמקד במה שחשוב

הפרקליטות הצבאית והמשטרה - בחינות ההסמכה

האם עבודה בפרקליטות הצבאית או במשטרה מקנה יתרונות בבחינת ההסמכה? נראה שהתשובה היא כן כי אחוז העוברים הגבוה ביותר הוא מבין אלה שהתמחו בפרקליטות הצבאית ובמשטרה – 76% (37 נבחנים).

התמחויות בפרקליטות המדינה ובמשרדים פרטיים

אחוז המעבר בקרב המתמחות והמתמחים בפרקליטות המדינה ומחוזותיה עומד על 76% (37 נבחנים). 47% מהמתמחות והמתמחים בבתי המשפט (66 נבחנים) עברו את הבחינה, ובקרב המתמחות והמתמחים במשרדים פרטיים (1,163 נבחנים) 39% עברו את הבחינה.

איך להצליח בבחינת ההסמכה?

ההצלחה בבחינת ההסמכה לא מגיעה במקרה. היא דורשת הכנה מעמיקה, למידה ממוקדת והבנה טובה של החומר. אך מעבר לכך, היא גם דורשת הבנה של המערכת והיכולת להתמקד במה שחשוב. מה שגורם לנו לתהות, האם האוניברסיטאות תל אביב, חיפה ובר אילן יודעות משהו שאחרים לא יודעים?

איך ניתן להצליח בבחינה בפעם הראשונה? אמנם אין לנו תשובות מדויקות לשאלות לעיל, אך בכל זאת ניסינו לרכז לכם כמה טיפים כדי שתחזקו את הסטטיסטיקה של ההצלחה בשנה הבאה: הצלחה בבחינה מתחילה עם תכנון לוח זמנים והקדשת זמן ללמידה עצמית פעילה. הקפידו לקחת הפסקות קצרות במהלך הלמידה; חשוב מאוד לישון טוב ולאכול נכון כדי לקבל כמה שיותר אנרגיה; במהלך הבחינה, קיראו את השאלות בקפידה, הקדישו דקה לתכנון הזמן ונהלו אותו בהתאם. אם נתקעתם בשאלה, עבורו לשאלה הבאה וחיזרו אליה לאחר מכן. בהצלחה!

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה