zap group mishpati logo

חוזים והסכמים בזמן מלחמה - מה קורה כשמפרים חוזה בגלל המצב הבטחוני?

האם הפרת חוזה בשל המלחמה עלולה לגרור נגדכם תביעות? איך נמנעים בתקופת "חרבות ברזל" מהפרת הסכמים, ותהיה הסיבה מוצדקת ככל שתהיה? עו"ד גל בוסקילה עם התשובות

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
26.12.23
תאריך עדכון: 31.12.23
5 דק'
חוזים והסכמים בזמן מלחמה - מה קורה כשמפרים חוזה בגלל המצב הבטחוני?

המציאות הבטחונית שנכפתה על תושבי ישראל בחודשים האחרונים מצריכה להתמודד עם סיטואציות מורכבות פיזית, נפשית, מנטלית ולעתים גם משפטית. בשל המצב, קיימים הסכמים שרבים לא מסוגלים לעמוד בהם – האם הפרת חוזה בעת מלחמה עלולה לגרור תביעה?

מלחמת חרבות ברזל שהתרגשה עלינו בפתאומיות מוחלטת גרמה לרבים לא לעמוד בחוזים והתחייבויות להם התחייבו טרום המלחמה. למשל, דיירים שלא שילמו שכר דירה כי היישוב שבו הדירה ממוקמת פונה על ידי המדינה, או אנשים שהחליטו לבטל את הטיסה ארצה בשל המצב, או מצבים שבהם זוגות נאצלו לבטל את חתונתם. מה אומר החוק על מצבים כגון אלה? האם האדם לו התחייבתם בחוזה יכול לתבוע אתכם על הפרת חוזה? עו"ד גל בוסקילה (בתמונה למטה. צילום: מדיהדום) עונה על כל השאלות הרלוונטיות.

מה קורה כאשר מפרים חוזה בתקופה זו, למשל הסכם שכירות, הסכם עם ספקים לחתונה שבוטלה, ביטול טיסות, הפרת חוזה העסקה וכיו"ב?

"תחילה יש להבהיר שיש לחתור לאכיפת כל הסכם עד כמה שניתן", מסביר עו"ד בוסקילה. "אם לא ניתן לקיים הסכם ורוצים לבטלו, הטענה העיקרית שניתן להעלות היא טענת סיכול חוזה. אולם, יש להבהיר כי קיימת חוסר אחידות בפסיקה לעניין זה".

מהו סיכול חוזה?

"סיכול חוזה בשל מלחמה זו טענה שנדחתה בעבר בבתי המשפט שכן מלחמה בישראל נחשבת כדבר שניתן לצפות אותו (ע"א 715/58 כץ נ' נצחוני) אך יחד עם זאת, סעיף 18 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) מגדיר סיכול חוזה כמצב שבו נמנעה האפשרות של צד בהסכם לקיים את התחייבותו על פי ההסכם, כאשר אותו צד מפר לא ידע או יכול היה לדעת מראש כי לא יוכל לקיים את חלקו בחוזה ולא יכול היה למנוע את ההפרה".

לדברי עו"ד בוסקילה, בית המשפט העליון קבע מתי תתקבל טענת סיכול חוזה ובאילו תנאים:

>  קיומן של נסיבות אשר בעקבותיהן אין אפשרות לקיים את החוזה.

> היעדר יכולת של המפר למנוע את הנסיבות אשר מנעו את קיום החוזה.

> היעדר יכולת לצפות מראש את הנסיבות אשר מנעו את קיום החוזה.

"תושב השוכר דירה בעיר שדרות (אשר פונתה), לדוגמה, יכול לטעון לסיכול חוזה השכירות שכן הוא עומד בשלושת התנאים הנ"ל", מסביר עו"ד בוסקילה.

מה הדין לגבי ביטול צ'קים של דמי שכירות. האם זה חוקי?

"כאשר ניתן צ'ק דחוי במסגרת הסכם שכירות, אזי שמותר למחזיק הצ'ק לפרוע אותו כנגד התמורה שלשמה נמסר לו. אולם, כאשר התמורה שלשמה נמסר השיק לא סופקה, יהיה מותר לבעל הצ'ק לבטל אותו, ומשכך שוכר בדירה שפונתה ככל הנראה יוכל לבטל את הצ'קים שכן הוא לא יכול להתגורר במושכר ובעצם לא קיבל תמורה עבור כספו".

איך נמנעים מבעיות בהסכמים?

"אם טרם נחתם הסכם, חשוב מאוד להכניס סעיף 'כוח עליון'. זהו סעיף המגדיר מה נחשב לאירוע פתאומי שמשנה את תנאי ההסכם ובעצם מגדיר את היחסים בין הצדדים כאשר מקרה כזה מתממש. מנגד, אם כבר נחתם הסכם, יש לבחון האם קיים סעיף המתייחס למצבים של כוח עליון. במידה שלא קיים, בוחנים את ההסכם בהתאם לסעיף 18 לחוק החוזים בעניין סיכול חוזה".

מה לגבי קבלן שלא עמד במסירת דירה בזמן המלחמה?

"על פי הפסיקה, על הקבלן להוכיח במישור העובדתי שהאיחור נגרם כתוצאה מנסיבות שאינן בשליטתו ובמישור המשפטי, שהסיכוי להתרחשות הנסיבות האמורות ותוצאותיהן אינו מוטל עליו. כלומר, המוכר נדרש להוכיח במישור העובדתי כי המלחמה היא שגרמה לעיכוב וזאת תוך הנחה סבירה כי בנסיבות אלו הוא יכול לשכנע שאין להטיל עליו את התרחשות הנסיבות שהובילו לעיכוב".

בהקשר זה, אומר עו"ד בוסקילה, נפסק לא אחת כי לא ניתן לקבל טענות סתמיות ויש להוכיח בראיות את הקשר שבין המלחמה לבין העיכוב. למשל, אי הגעת פועלים, אי מתן היתרי עבודה, עיכוב בחומרי בניה כיו"ב. "במצב הדברים הקיים במדינת ישראל, נכון לכתיבת שורות אלו, ישנו עיכוב ממושך לפחות מצד קבלני הדירות בהמשך הבנייה או מסירת הדירות, שכן מאז תחילת הלחימה, רשויות מקומיות ועיריות שונות הוציאו צווי הפסקת בנייה".

מה הדין לגבי ביטול טיסה על ידי הצרכן או חברת התעופה עצמה?

"בנושא הזה קיימת הבחנה בין רכישה פיזית בבית עסק או רכישה באינטרנט. אם הכרטיס הוזמן באמצעות נוכחות פיזית בבית העסק - הלקוח הגיע לסוכנות הנסיעות והזמין את הכרטיס - ניתן לבטל את העסקה בתנאי שלא עברו 14 ימים ממועד רכישת הכרטיס ונשארו לא יותר מ-14 יום עד הטיסה או הנופש. אם כרטיסי הטיסה והמלון הוזמנו באמצעות אתר אינטרנט ישראלי או באתר של חברה ישראלית או בעל עסק ישראלי, ניתן לבטל את העסקה באמצעות הודעה לבית העסק, בתנאי שלא עברו 14 ימים מהמועד שבו בוצעה הזמנת הטיסה או הנופש או ממועד קבלת פרטי העסקה, לפי המאוחר מביניהם ולכל המאוחר עד שבעה ימי עסקים לפני מועד מתן השירות.

"אם בעל העסק שממנו הוזמן הנופש אינו ישראלי, הזכות לביטול העסקה תלויה בתנאים של בעל העסק או של המדינה שבה הוא נמצא ויש לברר את תנאי הביטול מול בעל העסק. אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה, היא חייבת להחזיר את עלות הטיסה, ואם החברה ביטלה את הטיסה זמן קצר לפני המועד המתוכנן, היא חייבת אף לשלם פיצויים".

מהו הצפי לתביעות בעקבות המלחמה?

"ההערכה הרווחת כי בעקבות מלחמת חרבות ברזל תוגשנה תביעות בנושאים שונים, אשר יכול ותשננה את המצב המשפטי הקיים ובכך ייווצרו תקדימים משפטיים בהתאם למציאות חסרת תקדים".

עו"ד בוסקילה מבקש לסכם: "בסיכומו של דבר, חשוב לוודא שהצדדים נוהגים בתום לב אחד כלפי השני. אם מערבים עורכי דין, חשוב שהשיח בעת הנוכחית יהיה יותר מרגיע ופחות מרתיע ומשכך, לנסות לגשר בין הצדדים. כאשר לא ניתן להגיע להסכמות, יש למצות את הדין בערכאות השונות".

(בתמונה הראשית, תושב שדרות על רקע בניין מגורים שנפגע מנפילת טילים. צילום: שאטרסטוק) 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה