zap group mishpati logo

שירות בתי הסוהר - מושגים שחשוב להכיר - (חלק ראשון)

בידוד, אגף הפרדה, ועדת שחרורים - כל אלו הם מושגים מעולם המשפט הפלילי הקשורים לשירות בתי הסוהר

מאת: מערכת משפטי
13.11.12
תאריך עדכון: 20.06.16
3 דק'
שירות בתי הסוהר - מושגים שחשוב להכיר - (חלק ראשון)

אם חלילה בצעתם עבירה, הוגש נגדכם כתב אישום ובית המשפט גזר את דינכם ושלח אתכם לכלא, חשוב שתכירו כמה מושגי יסוד הקשורים לעולם זה. כך גם אם בן משפחה או חבר קרוב שלכם נשפט ונשלח לרצות עונש מאסר באחד מבתי הכלא בשל ביצוע עבירה. לפניכם, החלק הראשון

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

• "בידוד"- אמצעי ענישה שקיים בכלתי הכלא הוא בידוד אסיר והחזקתו בצינוק. זאת, בשל חשד לביצוע עבירת משמעת שפוגעת בסדר בבית הסוהר. בזמן שהאסיר נמצא באגף בידוד, ישנו איסור להכניס לתא ציוד אישי שלו. בנוסף, נשללות מהאסיר זכויות יתר כמו: צפייה בטלוויזיה וסיגריות. ישנו זמן מקסימלי שבמסגרתו ניתן להחזיק אסיר ברציפות בבידוד והוא שבעה ימים.

• אגף הפרדה - זהו אגף שמור, שיש בו כמה תאים. ניתן להחזיק עד שני אסירים בתא. להפרדה יכולות להיות סיבות שונות ומגוונות: ביטחון בית הסוהר, שמירה על ביטחון המדינה או על שלומם של האסירים ומניעת פגיעה ממשית באורח החיים בכלא. חשוב לציין, כי ניתן להחזיק אסיר בהפרדה רק לאחר אישור הגורם המוסמך להורות על הפרדתו. לאחר חצי שנה שבה האסיר נמצא בהפרדה או לאחר 12 חודשים כשהוא עם אחר, הסמכות עוברת לבית המשפט המחוזי. באשר לתנאי האסירים בהפרדה- התנאים דומים לתנאים באגפים האחרים, מלב אילוצים שנובעים מעצם הימצאות האסיר בהפרדה. ההפרדה מוגדרת כאמצעי מניעה ולא כאמצעי ענישה.

• ועדת שחרורים - זוהי ועדה שהוקמה מכח חוק שחרור מאסר על תנאי, התשס"א-2001. לועדה יש סמכות לשחרר על תנאי אסיר שריצה שני שלישים ממאסרו.
ישנה ועדת שחרורים מיוחדת שדנה בשחרור על תנאי אסירי עולם שהעונש שלהם נקצב ושל אסירים שנשפטו לתקופות מאסר ממושכות וריצו לפחות 25 שנים ממאסרם.
ועדת שחרורים מיוחדת יכולה להמליץ לנשיא המדינה לקצוב עונשו של אסיר עולם.

ההרכב של וועדת שחרורים רגילה הוא כזה: שופט (או שופט בדימ'), שני נציגי ציבור שיש להם נסיון של 5 שנים בתחומי הקרימינולוגיה, סוציולוגיה או בתחום טיפולי אחר ונציג שב"ס שאין לו זכות הצבעה.
ההרכב של ועדת שחרורים מיוחדת הוא שונה ומכיל שופט עליון, שני נציגים בעלי נסיון של 10 שנים בתחומים הנ"ל ונציג שב"ס שאין לו זכות הצבעה.

•  יציאה לחופשה מהכלא - שימו לב: יציאה לחופשה מהכלא היא זכות שבשיקול דעת. לא מדובר בזכות מוקנית. אסירים שעומדים בקריטריונים של המשטרה ושל השב"ס יכולים לקבל חופשה. חופשה ראשונה תינתן לאסיר שעמד בקריטריונים אחרי שריצה רבע מתקופת מאסרו. כאשר החופשה מאושרת, האסיר יצא ל 6 - 96 שעות, בהתאם לתנאים שנקבעו, לסוג בית הסוהר בו הוא שוהה ובהתאם להגבלות של המשטרה.

לחלקו השני של המאמר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים