zap group mishpati logo

נפגעי טבח 7 באוקטובר תובעים מיליארד דולר מאיראן – תביעה תקדימית

67 נפגעים ישראלים מטבח השבעה באוקטובר תובעים באמצעות משרד עורכי דין מוביל בארה"ב מיליארד דולר מאיראן ומטילים על טהרן אחריות ישירה למעשי הטרור בדרום הארץ

מאת: מערכת זאפ משפטי
05.02.24
תאריך עדכון: 05.02.24
4 דק'
נפגעי טבח 7 באוקטובר תובעים מיליארד דולר מאיראן – תביעה תקדימית

הטבח הנורא שביצע ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר 2023 הותיר אחריו חורבן והרס בלתי ניתנים לתפיסה בעקבות מעשי הזוועה של מחבלי הנוח'בה ביישובי הדרום ובמסיבת נובה שליד קיבוץ רעים.

בסוף השבוע שעבר הגישו 67 נפגעי הטבח אשר להם אזרחות אמריקאית או שקרובי משפחתם מדרגה ראשונה אוחזים באזרחות אמריקאית, תביעה לבית המשפט הפדראלי בוושינגטון. בתביעה הם דורשים פיצויים בסך מיליארד דולר מאיראן בשל הפגיעות הקשות אותן חוו ובטענה כי איראן היא האחראית לשילוח מחבלי החמאס בכך שמימנה, אימנה את המחבלים ותכננה את הטבח הנורא.

רקע לתביעה נגד איראן

ארבעה חודשים לאחר טבח השבעה באוקטובר, 67 נפגעים ישראלים-אמריקאים החליטו לנקוט בצעד תקדימי ולהגיש תביעה אזרחית נגד איראן בבית המשפט הפדרלי בארה"ב. הם דורשים פיצוי כספי בסך מיליארד דולר על הנזקים שנגרמו להם ולמשפחותיהם. התביעה הוגשה לבית המשפט הפדראלי בוושינגטון.

הטענה המרכזית בתביעה: איראן היא זו שעמדה מאחורי הטבח בכך שמימנה, אימנה ותכננה את פעולות הטרור של חמאס. לטענתם, המשטר בטהרן ניסה לפגוע בנסיונות הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ולכן אישר את המתקפה.

עוד צוין בתביעה כי בכירים איראנים נפגשו עם חמאס ואישרו את המתקפה תוך שימוש באמל"ח איראני. התובעים טוענים שאיראן, כמדינה המובילה את "ציר ההתנגדות", נושאת באחריות מדינית ישירה לשילוח מחבלי החמאס ולכן הם דורשים ממנה פיצויים כספיים משמעותיים.

התביעה הוגשה באמצעות משרד עורכי הדין קווין, עמנואל, אורקוהרט וסאליבן, מהמשרדים המובילים והמנוסים ביותר בתחום הליטיגציה בארה"ב. המשרד מתמחה במיוחד בתביעות בינלאומיות מורכבות. עורכי הדין במשרד כוללים שגרירים לשעבר ואנשי ממשל בכירים. הם לקחו את התיק ללא עמלה, מתוך מטרה להביא צדק לנפגעים.

פרטים מהתביעה

בתביעה מתוארות בפירוט סצינות האימים משבת השבעה באוקטובר - גופות שרופות, עדויות לאונס ולהתעללות ומשפחות שלמות שנטבחו בבתיהן. "המחזה מזכיר את מחנות המוות הנאצים", נכתב שם ומצורפים פרטים מזוויעים אודות הנזקים הפיזיים והרגשיים של התובעים.

כך למשל, מתוארת התמונה הנוראה של משפחת סימן טוב מקיבוץ ניר עוז שביתה הועלה באש ובני המשפחה נחנקו בו למוות ונמצאו מחובקים. תיאור נוסף הוא סיפורו של שגיב ביילין, צעיר שנרצח באכזריות במסיבה. התיאורים המפורטים נועדו להמחיש את עוצמת הכאוס והטרגדיה שחוו הנפגעים – אזרחים תמימים שחייהם נהרסו או הוכחדו על ידי הטרור האיראני ושלוחותיו.

סיכויי התביעה

משרד עורכי הדין קווין-עמנואל, מהגדולים בעולם בתחום הליטיגציה, מייצג את הנפגעים ללא תשלום. בין עורכי הדין המייצגים, שגריר ארה"ב לשעבר ועוזר נשיא וכן עורך דין ישראלי בכיר. מטרתם להביא צדק לנפגעים ללא כוונת רווח מצידם.

אמנם הסיכויים למימוש התביעה מוגבלים, שכן איראן אינה מחזיקה נכסים גלויים בארה"ב שאותם ניתן לתבוע. בנוסף, בעבר, לאחר פסיקת פיצויים ראשונית לטובתם, נדחו תביעות נזיקין שהגישו נפגעי טרור ישראלים נגד הרשות הפלסטינית על ידי בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו יורק, זאת מאחר שלא הוכחה כוונה אישית של הרשות לפגוע בתובעים או שמטרת ההתקפות היתה לסכן אינטרסים אמריקאיים.

אולם, משרד עורכי הדין שמנהל את התיק מתמחה באכיפת פסקי דין אמריקאיים ברחבי העולם ומתכוון לנסות ולאכוף את פסק הדין, אם יתקבל, גם מחוץ לגבולות ארה"ב. בכל מקרה, במשרד נחושים להשיג צדק עבור התובעים וגם אם לא יהיה ניתן לגבות את כל מיליארד הדולרים בפועל, מאמינים במשרד עורכי הדין קווין, עמנואל, אורקוהרט וסאליבן, שפסיקה לטובת הנפגעים תהווה צעד סמלי משמעותי נגד איראן.

לסיכום, התביעה האזרחית נגד איראן היא צעד חסר תקדים של נפגעי הטבח בשבעה באוקטובר. הם מבקשים להעמיד את טהרן לדין על תמיכתה בטרור ולזכות בפיצוי על הסבל שעברו. גם אם הסיכויים נמוכים, זוהי פעולה סמלית ומוסרית משמעותית מאוד נגד מממנת הטרור הגדולה בעולם.

(בתמונה הראשית, מפגינים בטיימס סקוור בניו יורק, ארה"ב, נגד ארגון הטרור חמאס בעקבות אירועי השבעה באוקטובר. צילום: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה