zap group mishpati logo

דיבור בטלפון נייד בזמן הנהיגה - קנס ונקודות

מה דינו של נהג שמדבר בטלפון הסלולארי בניגוד לחוק? האם ניתן לבטל את הדו"ח?

מאת: מערכת משפטי
18.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
דיבור בטלפון נייד בזמן הנהיגה - קנס ונקודות

מאז שהטלפונים הניידים נכנסו להילוך גבוה בארץ, אתה לא מבין איך יכולת להסתדר קודם. הטלפון הנייד הוא חלק ממך. אתה קובע פגישות, מנהל שיחות חשובות בענייני עבודה, מתעדכן בשלום משפחתך בכל הזדמנות שאתה יכול, אתה ממש לא יכול בלעדיו. גם בזמן הנהיגה אתה משתמש לא מעט בטלפון הנייד. התקנת, כמובן, דיבורית ומיקרופון, אך הדיבורית התקלקלה, ועוד לא הספקת לגשת למרכז השירות כדי שיתקנו אותה.

על השיחות החשובות אתה לא יכול לוותר, והנה, במהלך שיחה קצרצרה, בזמן שהרמזור היה אדום והאוטו שלך עמד, תפס אותך שוטר, ורשם לך דו"ח. האם מותר לו? האם יש משמעות לכך שהאוטו היה בעצירה בזמן ששוחחת בטלפון הנייד? מה דינו של נהג שמדבר בטלפון הסלולארי בניגוד לחוק?


איסור שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה - תקנות



ב-4 בפברואר 2008 שונתה התקנה המסדירה את האיסור בשימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה, כך שנקבע כי:

(א) אדם שנוהג ברכב, חייב להחזיק בידיו את ההגה כל עוד הרכב בתנועה. אולם, הוא רשאי להסיר יד אחת מההגה אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.

(ב) (1) בזמן שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב.

(1) לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית.

(2) לא ישלח או יקרא s.m.s.

כלומר: נהג חייב לנהוג כששתי הידיים שלו על ההגה, הוא יכול להסיר אחת מהן רק כדי לקיים את כללי התנועה, והדיבור בנייד מותר רק באמצעות דיבורית.

עו"ד משה אלון מדגיש, כי עבירה של נהיגה עם שימוש במכשיר טלפון נייד היא עבירה נאכפת ונפוצה על ידי שוטרי משטרת ישראל, והעונש בגינה הינו קנס בגובה של 1,000 ₪ ו 4 נקודות

 

קנס - 1000 ש"ח ו-4 נקודות

עו"ד משה אלון מדגיש, כי עבירה של נהיגה עם שימוש במכשיר טלפון נייד היא עבירה נאכפת ונפוצה על ידי שוטרי משטרת ישראל, והעונש בגינה הינו קנס בגובה של 1,000 ₪ ו 4 נקודות. לדבריו, נהגים רבים אינם מודעים לעובדה שכלל לא נדרשת שיחה במכשיר הטלפון הנייד, ומספיק שהנהג יאחוז בו תוך כדי נסיעה ואפילו מספיק שיניח אותו לצידו, כשהוא אינו מקובע ברכב, כדי שהנהג יורשע בשימוש בטלפון נייד תוך כדי נסיעה.

האם יש דרך להימנע מקבלת קנס ונקודות במקרה של נהיגה עם מכשיר טלפון נייד?

עקרונית, ישנה אפשרות לבטל את הדו"ח ולהמיר אותו באזהרה. צריך לפנות למשטרה, באמצעות מכתבים, ולבקש את ההמרה. לעיתים, ביהמ"ש יכול לבצע את ההמרה המבוקשת לאחר שהוגשה בקשה להישפט.
חשוב לציין, שהדבר אפשרי לא בכל מקרה, אלא במקרים שבהם ישנם פגמים ראייתיים בדו"ח של השוטר שתפס את הנהג: סתירות בדו"ח עצמו, אי רישום מיקום עמידת השוטר בזמן ביצוע העבירה וכד'.

 

פסיקה: החזיק את הנייד בזמן הנהיגה - עבר עבירה וישלם



לבתי המשפט הגיעו מקרים רבים, שעסקו בשימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. כך למשל, ביהמ"ש המחוזי בת"א דן בערעור על פסק דינו של ביהמ"ש לתעבורה, לפיו המערער הורשע בכך שבמהלך נהיגתו ב-1 בנובמבר 2007 בשעה 14:40 הוא השתמש בטלפון נייד שלא באמצעות המיקרופון שמותקן ברכב. בשל כך, הושת עליו קנס כספי של 1,300 שקלים.

המערער טען, כי הוא לא השתמש ולא דבר בטלפון הסלולרי, אלא רק החזיק את הסלולרי בידו, ותוך כדי נהיגה הסתכל על הצג כדי לראות מי התקשר אליו.

השופטת יהודית אמסטרדם דחתה את הערעור, וקבעה כי גם לפי הנוסח הקודם של התקנה (שכן המקרה התרחש לפני המועד שבו תוקנה התקנה) המערער לא היה רשאי להסיר ידו מן ההגה כדי לאחוז בטלפון הסלולרי ולהתבונן בצג תוך כדי נהיגה.
השופטת הוסיפה, כי לדעתה התבוננות כזו בצג הטלפון הסלולרי כן מהווה שימוש בטלפון, ומשכך היא אסורה ומהווה עבירה לפי התקנה.

(ע"פ 70471/08  אורטל יהודה נ' מדינת ישראל - פרקליטות ת"א).
ב"כ המדינה: עו"ד הראל 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה