zap group mishpati logo

פגיעה קטלנית מכבל חשמלי: כוח עליון או הזנחה מתמשכת?

בדיקת המומחים ההנדסיים העלתה, כי כבלי החשמל לא היו מותקנים בצורה נכונה, והתרשלות זו היא שגרמה להתחשמלות האשה ולמותה

מאת: אלכסנדר פרינס
13.01.13
תאריך עדכון: 13.01.13
3 דק'
פגיעה קטלנית מכבל חשמלי: כוח עליון או הזנחה מתמשכת?

למרבה הצער, בעבודתו נתקל העד המומחה ההנדסי לעיתים גם במקרים טראגיים,  ואז על אף הקושי הנפשי הכרוך בתיק כזה, חייב המומחה לשמור על מקצועיותו, ועל אובייקטיביות בעבודתו.

בתיק הנדון מדובר באישה צעירה שיצאה ביום חורף סוער לחצר הבית הפרטי בו התגוררה, ולפתע נקרע כבל חשמל  עילי של חברת החשמל אשר היה מתוח בין עמודי חשמל מעל לחצר. הכבל פגע בה ולמרבה הצער היא התחשמלה ומתה במקום.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום נזקי גוף ופיצויים

משפחתה תבעה את רשויות החשמל, אך אלו, על אף שהביעו רגשי השתתפות כנים בצער המשפחה, סירבו לקבל עליהן אחריות בטענה כי הכבל נקרע עקב רוחות סערה חריגים שנשבו באותו יום, ולפיכך מדובר ב"כוח עליון".

כח עליון או התרשלות?
נדרשה חוות דעת מומחה על מנת לקבוע מה היה הגורם לקריעת הכבל: האם אכן מדובר ב"כוח עליון"? או שמא מדובר בהתרשלות של הרשויות?
לצורך בירור הענין והכנת חוות דעת, לקח משרדנו את קטע הכבל שנקרע ואנשינו בדקו אותו באמצעות מיקרוסקופ. בבדיקה נראו בבירור סימני הקריעה של הגידים מהם עשוי הכבל, אבל בנוסף להם מצאו המומחים משהו נוסף: בסמוך למקום הקריעה עד למרחק של כ-1 מטר לכל כיוון נמצאו על הכבל סימני התכה, כאילו שמישהו נגע בכבל עם מוט לוהט ומלובן.

המומחים חזרו לזירת האירוע, וראו כי כבלי החשמל המתוחים בין העמודים אינם מתוחים דיים, והם מתנדנדים ברוח בתנודות רחבות. כתוצאה מתנודות אלה נוצרים מגעים רגעיים בין 2 כבלים סמוכים, ואז נוצר קצר רגעי. קצר כזה יוצר בנקודת המגע חום רב , והתוצאה היא סימני התכה כמו שנמצאו ע"י המומחים.

דיירי הרחוב מסרו למומחים, כי אכן מפעם לפעם בעת שנושבות רוחות חזקות מאד, נשמעים קולות נפץ ונגרמות הפסקות חשמל. דיווח זה הסביר למומחים את מהות סימני ההתכה שנמצאו על הכבלים. וכמובן שכתוצאה מאירועי ההתכה היא שהכבל נחלש באותן נקודות, כי חלק מהעובי (קוטר) שלו הותך ונעלם.
חשוב לציין, כי קיימים כללים ברורים כיצד יש למתוח כבלי חשמל, ומה לעשות כאשר קיים חשש למגע בין כבלים סמוכים: במקרים כאלה מוסיפים בין הכבלים מבודדים מיוחדים, שמונעים אפשרות למגע מקרי בין הכבלים. 
המומחים חזרו למיקרוסקופ, והפעם שמו לב שאכן בנקודת הקריעה עצמה, קיים גם סימן התכה.

התקנה לא נכונה גרמה לתוצאה הקטלנית
כלומר: לא כוח עליון גרם לכשל הכבל, אלא התקנה בלתי נכונה, והזנחה של תחזוקת הכבלים לאחר מכן.
לסיכום, התוצאה הטראגית היתה יכולה להימנע אילולא ההתרשלות בהתקנה ובתחזוקה.  לפחות, באמצעות חוות הדעת ההנדסית, המומחים הצליחו לסייע למשפחה לקבל את הפיצוי המגיע לה.

* הכותב הוא מהנדס מכונות ומנהל  "שירותי הנדסה משפטית", מופיע כ- 20 שנה כמומחה בבתי המשפט. expert.engineering@gmail.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה