zap group mishpati logo

אחריות מקצועית של עורכי דין

בשנים האחרונות ניכרת עליה במספר תביעות הרשלנות המקצועית המוגשות כנגד עורכי דין

05.02.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
אחריות מקצועית של עורכי דין

האם העלייה במספר עורכי הדין היא המביאה להגשת תביעות רבות כנגדם? או שמא אכן גברה רשלנותם של עורכי הדין בשנים האחרונות?
מתברר כי יותר ויותר תביעות מוגשות ללא כל בסיס עובדתי ו/או משפטי.

מספר לא מועט של תביעות מוגשות כתביעה נגדית לתביעת שכר טרחה שהגיש עורך הדין נגד התובע שלא שילם את שכרו מתוך מגמה להרתיעו מלהמשיך ולייצג ו/או על מנת להוות קלף מיקוח על שכרו.
במקרים אחרים מוגשת התביעה כצעד טקטי שנועד לשפר את מצבו המשפטי של התובע נגד לקוחו של עורך הדין.

בשני המקרים הנחת המוצא של התובעים הינה כי עורך הדין ירצה להימנע מפגיעה בשמו הטוב ומעוגמת הנפש הרבה הכרוכה בניהול תביעה, ויעדיף לסיים את התביעה בפשרה, למרות בטחונו ביושרו ובדרכו.
כך למשל, הח"מ ייצגה עורכת דין שנתבעה על-ידי בעלה של מרשתה, בעילה כי גרמה לו נזק נפשי שהיה תוצאת ההליכים המשפטיים הרבים בהם ייצגה את מרשתה נגדו בבית המשפט לענייני משפחה (בתביעות מזונות ומשמורת).

מכתבי בי - הדין לא היה כל ספק כי בעקבות הצלחתה של עורכת הדין, כל רצונו של הבעל היה לגרום לה להתפטר מייצוגה של אשתו, להביא להחלפתה בעורך דין זוטר יותר, לגרום לאשתו נזק כספי אדיר וכן להקל את הלחץ המשפטי שהוטל עליו.

לא עזרו כל הטענות המשפטיות של הנתבעת בדבר העדר יריבות בין הבעל כתובע לבינה, מאחר שהבעל היה מיוצג, וכן טענת העדר עילה מאחר שעילת התביעה כשלעצמה פוגעת באושיות מקצוע עריכת הדין.

עורך הדין חשוף
כיצד יוכל עורך דין למלא את תפקידו בנאמנות ובמקצועיות אם חשוף הוא לטענה שבעצם מילוי תפקידו הוא גורם נזק לצד השני?
אי דחיית התביעה בשלביה הראשונים הביאה למצב בו נוהלה התביעה במשך שלוש שנים, הובאו חוות דעת בעניין שברפואה מטעם כל הצדדים, ורק לאחר שהוגשו תצהירי עדות ראשית מטעם התובע ובטרם הגשת תצהירי הנתבעת, פנה בא כח התובע לסיים את התביעה מחוץ לכתלי בית המשפט בדרך של דחיית כל ההליכים שנקט התובע.

אף שבמסגרת הסדר דחיית ההליכים נגד עורכת הדין הסכים התובע לשלם לנתבעת חלק גדול מהוצאות ההליך, לא ניתן לבטל את עוגמת הנפש הרבה שנגרמה לה במהלך תקופת ניהול התביעה.

יתכן כי הגידול במספר התביעות הוא אכן פועל יוצא של מספרם הגדל של עורכי הדין, אולם מהדוגמא שלעיל וממקרים נוספים עולה בבירור, כי ברוב המכריע של המקרים לא "רשלנותם" של עורכי הדין היא הגורם לעלייה בכמות התביעות המוגשות כנגדם, אלא סרבנות הלקוח/התובע לשלם את שכרו של עורך הדין שייצג אותו או ניסיון לשיפור עמדות טקטי.

* תחומי עיסוק הכותבת: מסחרי-אזרחי, אחריות מקצועית.
   דוא"ל: adivlaw@adivlaw.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים