zap group mishpati logo

מיילדת פרטית : על הדבש ועל העוקץ (המשפטי)

משרד הבריאות הורה לביה"ח הממשלתיים להפסיק את השירות- מהן הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות שעולות בהקשר זה?

מאת: ד"ר דוד שרים, עו"ד ורופאד"ר דוד שרים ושות'
11.04.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
מיילדת פרטית : על הדבש ועל העוקץ (המשפטי)

במעגל החיים, הלידה היא ללא ספק אחת החוויות החשובות, העוצמתיות והבלתי נשכחות של כל יולדת. בנסיבות אלה רק טבעי הוא כי נשים [וגברים] יבקשו לדאוג, מראש, לחוות את רגעי הלידה בצורה מיטבית עבורן.

צרפו עניין זה לנסיבות של מודעות גבוהה לסיכונים האינהרנטיים שלידה מזמנת לכל יולדת ויילוד, ולעומסים הכבדים בבתי החולים הציבוריים בכלל ובחדרי הלידה בפרט, ותקבלו אינטרס משותף של היולדת המעוניינת לעצב את החוויה ולדאוג מראש כי תזכה לטיפול רפואי וסיעודי הולמים, ושל ארגוני הבריאות, הצוותים הרפואיים והסיעודיים המעוניינים להתחרות על הזכות ליילד, ועל קבלת תשלום עבור שירותים נוספים סביב הלידה.

 

כמה אפשרויות ללדת

התעשייה סביב לידות התפתחה מאוד וכיום ניתן למנות כמה וכמה אפשרויות:

אפשרות אחת היא לשכור שירותים של רופא מומחה, שיגיע בכל שעה לבית חולים פרטי כדי ליילד. אפשרות שנייה היא לשכור מיילדת באותו אופן. אפשרות נוספת היא לעשות שימוש בתומכת לידה [דולה] שאיננה אשת צוות רפואי או סיעודי ואין לה סמכויות לבצע פעולות רפואיות כלשהן אלא לסייע ליולדת לעבור את הרגעים הקשים תוך עיסוי והרגעה.

בצד השימוש בבתי חולים פרטיים לצורך 'לידה פרטית', מתקיימת תעשייה של לידות בית, אשר במסגרתן היולדת לא מגיעה לחדר לידה מסודר, אלא יולדת בביתה.

יש לציין, כי במסגרת האיסור הגורף של היועץ המשפטי לממשלה על בתי החולים הציבוריים למכור שירותי רפואה פרטית [למעט הדסה ושערי צדק], האפשרות של תשלום נוסף לרופא ו/או למיילדת-פרטית כדי שילוו את היולדת במהלך לידה שתתבצע בחדר לידה של בית חולים ציבורי, נאסרה על בתי החולים הללו.

נבקש להצביע על כמה סוגיות שיש לשקול היטב בטרם תתקבל החלטה בעניין זה.

סיכון רפואי

ראשית דבר: הסיכון הרפואי;

הגם שלידה היא "עניין טבעי", עדיין גלומים בה סיכונים רבים ומגוונים, ולכן בבחירת האפשרויות, נטילת הסיכון של לידה מחוץ לגדרי בית חולים ובהיעדר ציוד וצוות שיכול לתת מענה ראוי לסיבוכים שעלולים להופיע בלידה, המשמעות כפולה: מחד גיסא נטילת אחריות אישית על התוצאה, ומאידך גיסא העדר כל יכולת לתבוע [כלכלית] גורם כלשהו שאחראי לנזקים שיתרחשו, שהרי ככל שהיולדת מקבלת החלטה מושכלת לא ללדת במסגרת בית חולים, ברור כי לא תוכל להאשים איש בשיקוליה אלה.

ביטוח אחריות מקצועית

מבחינה משפטית, ככל שאנו עוסקים ברשלנות רפואית, כאשר אנו עוסקים בשכירת שירותים סביב לידה, יש לצרף שיקול חשוב נוסף: האם נותן השירותים מבוטח בביטוח אחריות מקצועית שחל על נסיבות המקרה. לקיומה של פוליסת אחריות מקצועית בת תוקף שחלה על נסיבות הלידה [בין במסגרת פרטית ובין בלידת בית] יש חשיבות עליונה ככל שהלידה תסתבך וככל שיימצא כי נוהלה בצורה רשלנית.

בנסיבות אלה, לפחות יוכלו ההורים והיילוד "ליהנות" מעזרה כלכלית שיקבלו במסגרת תביעה נזיקית נגד מי שניהלו את הלידה בצורה רשלנית, דבר שיימנע מהם כאשר נותן השירותים שנשכר אינו מבוטח כאמור.

לפיכך, במסגרת תיאום ציפיות אמיתי, ראוי כי היולדת וקרוביה ישקלו היטב אם ברצונם ליטול סיכונים רפואיים ובאיזה היקף, ומי ראוי, מבחינה מקצועית, שילווה את היולדת בשעת הלידה, מה צריכים להיות כישוריו, והאם מעבר ליכולת המקצועית יש ברשות האדם שניהול הלידה הופקד בידיו פוליסת ביטוח אחריות מקצועית בת תוקף.

עוד בנושא:

רשלנות רפואית בלידה – סקירה נרחבת

רשלנות רפואית בהריון ולידה / המדריך

על ניתוח קיסרי והשלכות של רשלנות רפואית בלידה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים