zap group mishpati logo

האשה לא "משחררת" את הבעל? תשלם לו פיצויים!

ביהמ"ש לענייני משפחה בירושלים קבע לאחרונה, כי בעל שאשתו מסרבת להתגרש ממנו, יקבל ממנה פיצויי נזיקין בסך של 53,333 שקלים.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
24.01.10
תאריך עדכון: 23.05.19
3 דק'
האשה לא "משחררת" את הבעל? תשלם לו פיצויים!

בתי המשפט כבר דנו לא אחת במקרים בהם הנשים נשארות עגונות, שכן הבעלים מסרבים לתת להן גט. במקרים המתאימים, תופעת סרבנות הגט הוכרה כעילה נזיקית, וביהמ"ש חייב את הבעלים הסרבנים לפצות את הנשים בשל הנזקים שנגרמו להן כתוצאה מהסירוב לתת להן גט.

ליעוץ בנושא גירושין, פנו לעורכי דין משפחה

הפעם, ביהמ"ש דן במקרה מהצד השני- בעל בן 83 הגיש תביעה כנגד אשתו שהיא בת 72, וביקש כי ביהמ"ש יורה לה לפצות אותו בשל סירבה להתגרש ממנו. בני הזוג נישאו זה לזו בשנת 1991, כאשר לשניהם יש ילדים מבני זוג קודמים, שכן לא מדובר בנישואים ראשונים עבורם.

מזה תקופה ארוכה שהם לא חיים בשלום, והבעל מבקש להתגרש מהאשה, אך היא מסרבת ודבקה בשלום בית.
ב-5 ביולי 1992 חתמו בני הזוג על הסכם ממון שאושר כדין, בו נאמר בין השאר, כי הדירה בבית שמש הרשומה על שם הבעל שייכת לו בלבד, ואילו הדירה בירושלים שייכת לאישה בלבד.

כיום, עותר הבעל לסילוק ידה ולפינויה של האשה מהדירה בבית שמש בה התגוררו שניהם במהלך שנות נישואיהם. לדבריו, אשתו מסרבת להתפנות מהדירה, והיא גורמת לו לנזק כלכלי, שכן הוא לא יכול למכור אותה. כמו-כן הוא מבקש לחייב אותה בדמי שימוש ראויים, בשל השימוש הבלעדי ש עושה בדירתו, תוך שהוא טוען, כי התנהגותה התוקפנית כלפיו, היא שהביאה למשבר ביניהם, והיא שגרמה לו להחליט כי אין לו עוד עניין במגוריהם המשותפים.

בנוסף, הבעל מבקש מביהמ"ש , כי יחייב את אשתו בפיצויי נזיקין בשל סירובה להתגרש ממנו.

האשה גרמה לבעל לנזקים כבדים
השופט מנחם הכהן דן בתביעה, וקבע כי על האשה לפנות את הדירה, וכן לשלם לבעלה פיצויי נזיקיו.
השופט ציין, כי כבר נקבע בפסיקה כי אין מניעה להשתמש בעוולת הרשלנות בתביעת פיצוי של סרבן גט כלפי בן זוגו,  ובמקרה הנדון התובע הוכיח כי נגרם לו נזק בעצם סירובה של אשתו להתגרש ממנו.

"אין לי ספק בכך שסירובה העיקש של הנתבעת לקבל מידי התובע את גטה, פוגע באוטונומיה של התובע, בזכותו למימוש עצמי, בכבודו ובחירותו. בהתנהגות פסולה זו, גזרה הנתבעת על התובע חיי בדידות, היעדר זוגיות ואינטימיות עם בת המין השני, ובכך גרמה לו לנזק נפשי גדול, לצער, השפלה, ביזוי וכאב. כל האמור מקבל משנה תוקף לאור גילם המופלג של הצדדים", כתב השופט בפסק הדין.

השופט הכהן הדגיש, כי תופעת סרבנות הגט היא תופעה מנוולת, כוחנית, אשר פוגעת אנושות בחירותו, בכבודו ובאוטונומיה של הזולת, ולא משנה אם סרבן הגט הוא הגבר או האישה.

לאור האמור, קבע השופט כי האשה תפצה את בעלה על הנזקים שנגרמו לו בשל סירובה להתגרש ממנו בסך של 53,333 שקלים עבור תקופה של שנה וארבעה חודשים.
(תמ"ש 21162/07 פלוני נ' פלונית).

ב"כ התובע: עו"ד ליסקר אור
ב"כ הנתבעת: עו"ד ברש-אבירם תמר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים