zap group mishpati logo

אנטנות סלולריות - שאלות גולשים ותשובות מומחי הפורום

האם ניתן להסיר אנטנה סלולרית שהותקנה על גג הבניין? ומה לגבי אנטנה שהותקנה מול הבית? לפניכם שאלות שנשאלו לאחרונה בפורום אנטנות סלולריות. עו"ד נבו למפל, מנהל הפורום, השיב

מאת: מערכת משפטי ועו"ד נבו למפל
05.05.13
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
אנטנות סלולריות - שאלות גולשים ותשובות מומחי הפורום

אנטנה סלולרית בדירה בבית משותף

שאלה: 1. האם דייר יכול להציב אנטנה סלולרית בדירה בבית משותף ללא הסכמת הדיירים?
2. מה הן דרכי הפעולה במצב זה- האם אפשר לבטל את ההקמה, ומי אחראי לנזק שנגרם לדיירי הבניין מבחינה בריאותית, ירידת ערך דירות וכד'?

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום אנטנות סלולריות

תשובה: ככלל, הקמת אנטנה בדירה בבית משותף מחייבת אישורים רבים הן בגדר תכנון ובנייה (האם מדובר בעסק ומהם מאפייניו), רמת קרינה וכו'. ככלל אכן צריך ליידע את הסובבים על הקמת אנטנה סלולרית בין היתר בהתאם לתמ"א 36.

לא פירטת האם האנטנה הוקמה או לא, אולם בכל מקרה, לעניינך המלצתי הינה כי תפנו במהירות, כדיירי הבניין, לעירייה ודרשו את כל האישורים אשר על פיהם הוקמה האנטנה. לאחר מכן ובהתאם לאישורים שניתנו, ביכולתכם לפעול משפטית להסרת/אי הקמת האנטנה או לחילופין לקבלת פיצוי על ירידת ערך הדירות.

אנטנה סלולרית מול הבית

שאלה: גיליתי שלשום אנטנה סלולרית בבניין שנמצא מול דירתי.
האם יש משהו לעשות?

תשובה: ניתן לבחון את דרך פעולתך לאור סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה וזאת במידה שהמקרה שלך עומד בקריטריונים המנויים בסעיף (בין היתר אם האנטנות מצויות בגדר אותה התכנית בה מצוי הנכס שלך או שגובלת בו, אם לא עברו 3 שנים מיום תחילת תקפה של התכנית). כמו כן ביכולתך לפנות לבית המשפט וזאת במידה שהמצאותן של האנטנות משפיעה לרעה על ערך נכסך ושגרת חייך.

בירור על התקנת אנטנה

שאלה: לפני שקונים דירה- איך אפשר לדעת אם אין אנטנה שכבר קיימת או שיש כוונה להתקין באיזור הבניין בעוד מס' חודשים?

תשובה: ראשית, במידה שהינך חושש כי קיימת אנטנה, ביכולתך לפנות למשרד להגנת הסביבה לבירור מפת האנטנות הקיימת וכן לברר עם דיירי הבניין.
במידה שהינך חושש כי תוקם אנטנה, ביכולתך ראשית לפנות אל דיריי הבניין ולשאול אם ידוע על אישור ותכנון להקמת אנטנה.

במקביל הינך יכול לפנות לעירייה או למועצה באזור מגוריך(בין היתר למחלקת הרישוי וההנדסה) ולשאול האם הוגשה בקשה להקמת אנטנה.

אנטנה או מתקן גישה שהתגלה על גג

שאלה: אנו גרים בבנין משותף בן 9 קומות. בחודשים האחרונים גילינו שיש מתקן גישה או אנטנה מוסתרת על גג של דירת גג. פנינו לאיכות הסביבה, שלחו מישהו שערך בדיקת קרינה ואמר שבוודאות יש אנטנה בבנין. פנינו שוב לקבל הכול בכתב ולדעת איזה שכן התקין את האנטנה. הוא אמר לנו שהוא לא יכול לומר לנו מי השכן ובקשר לבדיקה הוא לא מוצא את הנתונים. פנינו לעייריה ואין אישור להתקנת אנטנה. אנחנו רואים בחומרה פלישה לשטח שלנו ודורשים את הסרת האנטנה מיד, שכן יש חשש לפגיעה בריאותית ופגיעה בערך הדירות. האנטנה שייכת להוט מובייל. מה עושים? האם אפשר לתבוע את בעל הדירה ואת חב' הסלולר?

תשובה: בהחלט מקומם.

לאור הכתוב נראה כי קיימת עילה לפנייה אל הערכאה השיפוטית. קיימות מספר אפשרויות פנייה בעניינים שכאלו אשר נקבעות רק לאחר בחינת הנתונים והנסיבות. כך לדוגמא ניתן לפנות אל הערכאה השיפוטית בין היתר בהסתמך על סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, תביעה נזיקית ותביעה כספית. בהתאם לסוג הפנייה ניתן לסווג את זהות הנתבעים.
המלצתי משכך הינה כי תפנו לטיפול משפטי לבחינת טענותיכם.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה