zap group mishpati logo

זכויות יוצרים ורשיון שימוש מוגבל

בימים אלו, כשנערכים ירידי הספרים עולות ביתר שאת סוגיות הקשורות לזכויות יוצרים. עו"ד דור נחמן מסביר

11.06.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
זכויות יוצרים ורשיון שימוש מוגבל

במאמר זה נסקור, על קצה המזלג, מספר תהיות הנוגעות לעולם זכויות היוצרים ובעיקר בכל הנוגע ליצירה ספרותית.
ספרים, ספרי שירה, שירים, מאמרים ויצירות ספרותיות נוספות הינם "יצירה ספרותית" כפי הגדרתה בחוק זכויות היוצרים, ואשר בהנחה שעמדה בתנאים מסוימים – תזכה יצירה זו להגנת זכויות יוצרים.

תחום ועולם זכויות היוצרים בישראל הינו תת-תחום משפטי בענף הקניין הרוחני. מטרתו של עולם הקניין הרוחני היא להגן על נכסים בלתי-מוחשים, להבדיל מנכסים מוחשים (כגון, מיטלטלין ומקרקעין) המוגנים מכוח דיני קניין אחרים. ענף הקניין הרוחני, נוסף על תת-ענף זכויות היוצרים, כולל גם תתי ענפים נוספים: סודות מסחריים, פטנטים, סימני מסחר, מדגמים וכן עוולות מסחריות נוספות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני

ההגנה המשפטית מכוח דיני זכויות יוצרים מקורה במתן תמריץ חיובי ליוצרי יצירות, אמנים, סופרים, מעצבים ועוד ליצור, להעשיר את עולם היצירה, ולעודד את אותם יוצרים כך שישקיעו ביצירתם – לטובת החברה בכללותה – כלומר, כדי  שעולם היצירה, החברה והתרבות שלנו יהיו עשירים יותר מבחינת תוכן וביטוי. מבחינה חקיקה, בשנת 2007 נחקק חוק זכות יוצרים ברוח המתאימה יותר לתקופתנו.

אם כך, מהן אותן יצירות מוגנות בחסות החוק משנת 2007? החוק מונה רשימה רבה של יצירות מוגנות, כגון: יצירות אדריכלות, יצירות ספרותיות (ספר, שירה, מאמרים, ותוכנות מחשב), פנטומימה, יצירות אמנותיות (תצלומים, תמונות), יצירות מוזיקליות ועוד.

כל זאת ובלבד שהיצירה, לה מתבקשת ההגנה, עומדת במספר תנאי סף: כך, על היצירה להיות מקורית (וכן עם מידה מינימאלית של יצירתיות) ועל היצירה להיות מקובעת (כלומר, נדרש שהביטוי ביצירה יהיה מקובע בדבר פיזי כלשהו, כלומר- לא בע"פ). כמו-כן, דיני זכויות יוצרים אינם מגנים על רעיון אלא מגנים רק על הביטוי, כפי שהוא בא לידי ביטוי ביצירה המוגנת.

הפרכת שני מיתוסים בנוגע לזכויות יוצרים

וכעת, חשוב יהיה להתייחס לשתי אגדות אורבניות.

הראשונה - רבים חושבים כי ישנה חובה לרשום זכויות יוצרים בישראל. אולם, ההיפך הוא הנכון- הגנת זכויות היוצרים בישראל קמה עם הולדת הביטוי, בלא צורך לרשום זכויות יוצרים אצל רשם כלשהו (להבדיל ממדינות רבות אחרות). עם זאת, הפרקטיקה הנהוגה לשם הוכחת אלמנטים ראייתיים (כלומר- מי יוצר היצירה, מתי נוצרה היצירה ותוכנה של היצירה) היא להפקיד עותק של היצירה אצל עו"ד, למספר שנים, בליווי תצהיר הפקדת זכויות יוצרים אשר בו ניתן יהיה לעשות שימוש בהליכים משפטיים עתידיים. אך, עם זאת, ויודגש - אין המדובר בחובה מהותית מכוח החוק.


השנייה -  רבים חושבים, כי ניתן להגן על רעיון באמצעות דיני זכויות היוצרים. ההיפך הוא הנכון, חשוב יהיה להדגיש, כי בחוק זכות יוצרים הישראלי משנת 2007, נקבע במפורש כי לא יהיו זכויות יוצרים על רעיון להבדיל מהביטוי. כלומר, דיני זכויות היוצרים מגנים רק על הביטוי, כפי שהוא בא לידי ביטוי ביצירה המוגנת.

הזכויות המוקנות בחוק

החוק למעשה מקנה לבעלי זכויות היוצרים, כגון בעלי זכויות היוצרים ביצירה ספרותית, אגד של זכויות כלכליות הבלעדיות הלו (כגון: הזכות להעתקה של היצירה המוגנת, הזכות להעמיד את היצירה המוגנת לרשות הציבור, הזכות לשדר את היצירה המוגנת, הזכות לשכפל את היצירה המוגנת, הזכות ליצור יצירה נגזרת מהיצירה המוגנת- כמו סרט המבוסס על ספר, ועוד ועוד). לצד אותו אגד של זכויות כלכליות, החוק גם מקנה לבעלי זכויות היוצרים ביצירה מוגנת, זכויות מוסריות- כגון, זכות המחבר ששמו ייקרא על יצירתו בהיקף ובמידה הראויים לאותו עניין.

רשיון שימוש מוגבל

 ולעניין ירידי הספרים המתקיימים בימים אלו בערים השונות: במקרה בו רכשתם ספר– האם מותר לכם לשכפלו? להעתיקו? למכור עותקים ממנו?

התשובה על כך ברוב המקרים תהיה שלילית. על אף שהספר עצמו נרכש על ידיכם, מבחינת דיני זכויות היוצרים הוענק לכם למעשה רישיון שימוש מוגבל לעשות שימוש מסוים ומוגבל ביצירה הספרותית ולרוב שימוש למטרה פרטית בלבד. כך, חשוב יהיה להדגיש כי בעת רכישת עותק של ספר לא הועברו או מועברות אליכם זכויות בעלות כלשהם ביצירה הספרותית אשר באה לידי ביטוי בספר.

הפרת זכויות יוצרים

ביצעתם מספר העתקים ומכרתם לאחרים? סרקתם את הספר שרכשתם והעלתם אותו לאתר האינטרנט אשר בבעלותכם להורדה כעותק דיגיטלי או אף לצפייה אוןליין? חשוב יהיה לציין כי במקרים רבים הדבר יהווה כהפרת זכויות יוצרים אשר תחייב אתכם בתשלום פיצויים (אף בפיצויים ללא הוכחת נזק) ובסעדים נוספים.

* המאמר אינו ממצה את החומר המשפטי הקיים והמתפתח תדיר בנושא, ולפיכך מהווה סקירה משפטית תמציתית שייתכן שחלו בה טעויות. לכן, המאמר שנכתב על דעת המחבר, אינו מהווה המלצה, עצה מקצועית, יעוץ משפטי או חוות דעת משפטית, ואף אינו יכול לשמש כתחליף להתייעצות עם עורך דין. כל שימוש או הסתמכות על המאמר הוא באחריות הבלעדית של המשתמש, ומהווה ויתור על כל טענה כלפי מחבר המאמר.

עוד בנושא:

מהו חוק זכויות יוצרים?


**כל הזכויות שמורות לעו"ד דור נחמן.
__________________________________________________________________________

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים