zap group mishpati logo

תוכנית האוצר - צעד נוסף להורדת מחירי דירות המגורים

האם הגזרות יצמצמו את פעילות המשקיעים וכתוצאה מכך ההיצע של דירות מגורים יגדל והמחירים ירדו?

מאת: עו"ד תמיר פורר
30.06.13
תאריך עדכון: 30.06.13
4 דק'

לפני מספר ימים הגיש שר האוצר, יאיר לפיד, את הצעת תקציב המדינה לשנים 2013-2014 הכוללת פרק שלם העוסק בתיקוני חקיקה שונים בתחום המיסוי.
מדיניות האוצר כפי שעולה מפרק המיסוי העוסק בתחום המקרקעין, היא לצמצם את פעילותם של המשקיעים ושל תושבי החוץ בשוק דירות המגורים מתוך כוונה שהקטנת הביקוש לרכישת דירות מגורים יוריד את מחירן באופן משמעותי.

הדרך בה בחר האוצר לקיים מדיניות זו היא באמצעות ביטולי פטורים והכבדת נטל המס על אותם בעלי דירות הנמנים עם פלח השוק של תושבי חוץ ומשקיעים בנדל"ן.
תיקוני החקיקה כפי שהוגשו לוועדת הכספים הופכים למעשה את כללי המשחק, ויש כאלה המשווים אותה לרמה של צונאמי מיסויי שהולך לעבור על שוק דירות המגורים.

כל תושב בישראל שיש לו חסכונות ומתלבט היכן להשקיע את כספו, בבורסה, בפקדון בנקאי או ברכישת דירת מגורים להשקעה, ייאלץ לחשוב שוב באשר לאפיק ההשקעה המועדף עליו בהתחשב בגזירות המיסויות הצפויות וככל שהן יעברו בחקיקה וכן בהתייחס להודעתו של נגיד בנק ישראל הפורש, מר סטנלי פישר, כי הריבית במשק תישאר ברמתה הנוכחית הנמוכה בשיעור של 1.25% בלבד.

עיקרי הגזרות הכלכליות הצפויות
ניתן לחלק את גזירות המס השונות הצפויות לחול ביחס לדירות מגורים לשני חלקים:
1. גזרות המתייחסות לציבור המשקיעים שיש בבעלותם יותר מדירת מגורים אחת.
2. גזרות המתייחסות לציבור תושבי החוץ הרוכשים דירות בישראל מבלי שביצעו עליה לישראל.
הגזרות הצפויות לחול על ציבור המשקיעים ועל תושבי החוץ מתיחסות הן לענין החיוב במס רכישה והן לענין החיוב במס שבח כמפורט להלן:

גזרות על ציבור המשקיעים
• החל מיום 1/8/13 יעודכנו מדרגות מס הרכישה, ותתווסף מדרגת מס נוספת בשיעור של 8% על חלק השווי העולה על סך 5 מליון ₪.

• החל מיום 1/1/14 יבוטל הפטור ממס שבח שחל על המשקיעים בדירות מגורים אשר אפשר להם למכור דירה אחת בפטור ממס אחת ל-4 שנים וזאת במסגרת סעיף 49 (ב)(1) לחוק אשר יבוטל בתחילת שנת 2014 .
• יקבע חיוב במס לינארי על דירות מגורים כך שעבור הרווח במכירת הדירה שנצמח בתקופה שמיום רכישת הדירה ועד ליום 1/1/14 לא יהיה חיוב במס, ואילו על הרווח במכירת הדירה שנצמח בתקופה שמיום  1/1/14  ועד ליום מכירתה יחול חיוב במס בשיעור של 25%.

• בעלי דירת יוקרה אשר השווי שלה עולה על 5 מליון ₪, למשל 8 מליון ₪ ואשר עומדים בתנאי הפטור הקבועים כיום בסעיף49 (ב)(1) לחוק, יכולים לקבל פטור ממס על כל שווי הדירה אם יבצעו את המכירה עד ליום 31/12/13. לעומת זאת, אם ימכרו את דירת המגורים לאחר 1/1/14 יהיו זכאים לפטור חלקי שמוגבל בתקרה של 5 מליון ₪ וכל הסכום העודף בסך 3 מליון ₪ יחויב במס. 

גזרות על ציבור תושבי החוץ
• תושב חוץ הרוכש דירת מגורים בישראל עד ליום 31/12/13 וזאת דירתו היחידה , זכאי ליהנות מפטור מתשלום מס רכישה על חלק שווי הדירה שעד 1,470,560 ₪. פטור זה ישלל ממנו בעת רכישת דירת מגורים החל מיום 1/1/14 והוא יאלץ לשלם מס רכישה החל מהשקל הראשון.

להוראה זו ניתנה הקלה הקובעת, שאם תושב החוץ עלה לישראל תוך שנתיים מיום רכישת הדירה אז יראו אותו כתושב ישראל ביום רכישת הדירה והוא יהיה זכאי להקלה במס הרכישה כפי שהיא חלה על תושבי ישראל.
• עד ל-31/12/13 תושב חוץ המוכר דירתו זכאי לפטור ממס שבח כמו תושבי ישראל. החל מיום 1/1/14 יבוטל הפטור ממס שבח לתושבי חוץ המוכרים דירת מגורים בישראל אפילו אם זו היא דירתם היחידה.

אחדים מחברי הכנסת הביעו דעתם כנגד חלק מהגזירות הצפויות, וביקשו לתקן את הצעת האוצר. כל שנותר לציבור המשקיעים בדירות מגורים לעשות זה לעקוב אחר נוסח החוק הסופי שיתקבל בכנסת ובמקביל להיערך ולתכנן את השפעות המיסוי על כדאיות ההשקעה בדירות מגורים. אם האוצר צודק בהערכתו שגזרות אלה יקטינו את ההשקעה בדירות מגורים, הרי שאנו צפויים לראות בטווח הקצר הגדלת היצע הדירות העומדות למכירה, דבר שצפוי להוריד את מחירן.

*אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או יעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה