zap group mishpati logo

הטרדה מינית או תלונות שווא והטרדת הציבור?

לעיתים, גם נשים עושות שימוש לרעה במגדר לקידום אנטרסים אישיים. לפעמים ההתעסקות בנושא ההטרדות המיניות היא מוגזמת וחוטאת למציאות

מאת: גוטליב טלי
15.07.13
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הטרדה מינית או תלונות שווא והטרדת הציבור?

כנסת ישראל החליטה באמצעות "החוק למניעת הטרדה מינית" לאסור באופן גורף יחסים בעלי אופי רומנטי בין מעביד לעובדת (במאמר זה נתייחס לפן הנשי בחוק הגם שהחוק מתייחס לשני המינים). להסכמה, או להתגשמות החלום האולטימטיבי אין כל משמעות, כי החוק יודע יותר טוב מכל אשה מי ראוי לה, מה נכון לה לחלום ועם מי נכון לה ליצור קשרים.

נטילת זכות הבחירה

החוק אשר בבסיסו מגן על נשים או גברים מפני השפלות או ניצול על רקע מיני, הוא כה קיצוני עד כי הוא  נוטל מאשה את הזכות להתאהב ולנהל רומן במקום עבודה. המחוקק סבור, כי אשה אינה יכולה להסכים לקשר רומנטי זוגי עם המעביד שלה. כך, למעשה, החוק מתנשא ונוטל מהאשה את זכות הבחירה, וקובע מה נכון ומה טוב לה.

החוק למניעת הטרדה מינית באופן מתנשא מכניס את כל קבוצת הנשים תחת הגדרה  קורבנית, תחת הגדרה של חולשה ונזקקות.

הגנת יתר

יש לשים לב, כי פטרנליזם יתר על אוכלוסיית הנשים גורמת להן נזק אדיר מימדים.
 
אין להתפלא אם בעת קבלה לעבודה עת יגיעו לקו הסיום גבר ואשה, יינתן משקל בכורה לגבר. אם בכל הזדמנות גבר חשוף לתביעה על הטרדה מינית, שכן כל מילה שלו עלולה להתפרש כהטרדה או כניצול, הרי שברור שישנו החשש להיוותר לבד  בחדר עם עובדת, שלא לדבר על לסוע איתה ברכב וכד'.
 
אנו בעידן בו נשים מוכשרות מצליחות, מגיעות לכל תפקיד אפשרי עת המגדר כלל אינו אלמנט מכריע, והנה אנו חוזרים שנות דור אחורה בהתייחסות כוללנית לנשים כקורבנות בפוטנציאל.

התנהגות מכוערת הייתה ותמיד תהיה, אם מצד נשים ואם מצד גברים. לעולם יהיו מי שיחשבו כי בזכות מעמדם והונם כל אשה תיפול לרגליהם, ולעולם תהיינה נשים אשר תעשינה שימוש בחיצוניותן להשגת גבר בעל מעמד.
עם זאת, יש לזכור כי אנו קודם כל אנשים. אנשים הנוטלים חלק בחברה מעורבת, שיוויונית המאפשרת פתיחת דלתות לגברים ולנשים כאחד.

גם נשים משתמשות לרעה במגדר

חשוב לציין, כי גם נשים עושות שימוש לרעה לא אחת במגדר לקידום אנטרסים אישיים, אם בהליכי גירושין, אם על דרך של תלונות שוא במשטרה, ואז ידם של הגברים היא על התחתונה, והם אלו שמשלמים את מחיר השיטה של קלות מעצר גבר בגין תלונת אשה.

התנהגות חסרת חינוך וכבוד תמיד הייתה ותמיד תהיה אצל חלק מאיתנו, אך אין זה מתפקידו של החוק לרדת לרזולוציות כה נמוכות כדי לחנך חברה שלמה. על כן, כל הרחבה של החוק למניעת הטרדה מינית סופה לפגוע פגיעה אנושה במעמדן של הנשים בחברה.

אין לחרוץ גורלו של אדם טרם חקירה במשטרה

נדמה, כי ההתעסקות בנושא הטרדות מיניות והוקעתן הינה מובהקת, אך לעיתים היא מיותרת ומאוסה, שופטת במשפטי שדה חשודים ושופכת את דמם בטרם הורשעו ואף בטרם נחקרו במשטרה.

עוד בנושא:

תביעה בגין הטרדה מינית - מדריך

הטרדה מינית בעבודה - שאלות גולשים ותשובות מומחי הפורום

הוצאת צו מניעה במקרה של הטרדה מאיימת

מהן זכויות החשוד בהטרדה מינית?

במקרים אלו מדובר, למעשה, בהטרדת הציבור, הפחדתו, פגיעה בבטחון הציבור ובזכות היסוד לכבוד. אסור בתכלית האיסור לאפשר או לתת לגיטימציה לדון בחשדות בכלל ובחשדות כה מבזים בפרט,  עוד בטרם נחקר אדם במשטרה, ואף בטרם הורשע אדם.

המציאות לימדה לא אחת, כי תלונות אשר נדמו מזעזעות, בסופו של יום דעכו ונתגלו כבלתי מהימנות.

לאור האמור, יש לקוות כי ננהג כבוד זה עם זה מתוך הנחת יסוד שוויונית ומכבדת ביחס לכל אדם יהא מינו, העדפתו המינית, דתו ומוצאו אשר יהא.

* עו"ד טלי גוטליב מתמחה בדין הפלילי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • הטיפול הרפואי בחייל - פקודת מטכ"ל

    הטיפול הרפואי בחייל - פקודת מטכ"ל

    כאשר חייל לא מרגיש טוב וזקוק למנוחה, לבדיקה או לאשפוז- מה עליו לעשות? למי הוא צריך לפנות? ומהן חובות הצבא כלפיו בנושא זה? לפניכם מדריך בנושא הטיפול הרפואי בחייל
    4 דק'
  • עבריינות בני נוער בחופש הגדול - סקירה

    עבריינות בני נוער בחופש הגדול - סקירה

    סמים, אלכוהול, אלימות - כל אלו באים לידי ביטוי ביתר שאת בקרב בני נוער בחופש הגדול. האם אפשר למנוע עבירות אלו? מה צריך לעשות כאשר נער מואשם בביצוע עבירה כלשהי? מדריך רלוונטי לימי הקיץ החמים, לפניכם
    7 דק'
  • משפט רצח הקטין אורגיל מואטי  - היכן כשלה המשטרה?

    משפט רצח הקטין אורגיל מואטי - היכן כשלה המשטרה?

    בחקירת המשטרה נפלו כשלים רבים. בעבודה מאומצת ביותר, ההגנה הצליחה להוכיח את המציאות שהתרחשה בפועל, ולהוביל לזיכויו של הנאשם
    8 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה