zap group mishpati logo

פורום תאונות עבודה - שאלות ותשובות

האם פגיעה בדרך חזרה מהעבודה נחשבת לתאונת עבודה? למה זכאי עצמאי שנפגע במהלך העבודה? שאלות אלו ועוד נשאלו לאחרונה בפורום תאונות עבודה. עו"ד נירית לוין, מנהלת הפורום, השיבה

23.09.13
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
פורום תאונות עבודה - שאלות ותשובות

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה

שאלה: מספר שאלות לגבי נפגע עבודה שהכירו בו שנפגע בתאונת עבודה ונמצא בימי מחלה: 
1.האם מותר לו לנהוג ברכבו הפרטי?
2. האם מותר לו לצאת מהבית באופן כללי? 
3. האם מותר למעסיק לנהל אחריו מעקב ללא ידיעתו?
4. האם זמן המחלה בגין תאונת עבודה מוגבל?

תשובה: 1. עקרונית אין מניעה חוקית לנהוג ברכב או לצאת מהבית, אולם, יש לזכור כי על העובד לנהוג בתום לב כלפי המעביד ועל כן עליו לנהוג בסבירות ובהתייחס למצב הרפואי אשר הוביל למתן ימי מחלה. 
2. אין מניעה מהמעביד לעקוב אחרי העובד.
3. תקופת המחלה היא בהתאם לקביעת רופא. התשלום קצוב - על ידי המוסד לביטוח לאומי עד ל - 91 ימי פגיעה ועל ידי המעביד בהתאם לצבירת ימי מחלה של העובד. (יש לשים לב כי אין תשלום כפל, לאמור, התשלום עבור חופשת המחלה משולם לחילופין על ידי המוסד לביטוח לאומי או המעביד לאותה תקופה

תאונת עבודה בדרך הביתה

שאלה: לפני יומיים בדרך מהעבודה נפלתי ונקעתי את הרגל. באותו הזמן הייתי בדרך לחנות כדי  לקנות ציוד אישי לעבודה. 
האם זה עדיין נחשב לתאונת עבודה? האירוע קרה 20 דקות אחרי שיצאתי. 

תשובה
: סעיף 81 לחוק הביטוח הלאומי קובע, כי "תאונה שאירעה תוך כדי נסיעה או הליכה בנסיבות האמורות בפסקאות (5), (4), (1) או (7) של סעיף 80 אין רואים אותה כתאונה בעבודה אם חלה בנסיעה או בהליכה הפסקה או סטייה של ממש מהדרך המקובלת, כשההפסקה או הסטייה לא היו למטרה הכרוכה במילוי חובותיו של המבוטח כלפי מעבידו. 
המקרה המתואר על ידך אינו חד משמעי כיוון שמחד ישנה סטייה מהדרך אך מאידך המדובר בסטיה לצרכי עבודה (מילוי חובות כלפי המעביד). 
על כן, הייתי ממליצה להגיש תביעה נגד הביטוח הלאומי, אשר יכריע בסוגייה.

ראיון וידאו: עו"ד אלדד אוחיון - מה צריך לעשות אדם שעבר תאונת עבודה?

תאונת עבודה לעצמאי

שאלה: אני עצמאי ונפצעתי במהלך העבודה, יש לי עסק של ציוד משרדי שמתופעל על ידי אשתי בזמן שאני מושבת. האם העובדה שהעסק עוד פעיל ומוציא קבלות פוגעת בזכאותי לדמי פגיעה או אחוזי נכות?

תשובה: על פי חוק הביטוח הלאומי- 1995 סעיף 77 א, עובד עצמאי זכאי לקבלת דמי פגיעה מעבודה ובתנאי שהיה רשום כעובד עצמאי ברשויות המס ובמוסד לביטוח לאומי. 

עובד עצמאי שנקבע כי הוא עומד בקריטריונים שצוינו לעיל, ונקבע כי תביעתו מוצדקת, יקבל פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי. פיצוי זה מורכב ממספר גורמים: 

•פיצוי על אובדן שכר או הכנסה, לתקופה מקסימאלית של 3 חודשים (בהתאם לרמת הפגיעה)- דמי הפגיעה מחושבים לפי 75% מהכנסת העצמאי בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה. 

•קצבה או מענק במצב בו העצמאי סובל מנכות כתוצאה מהפגיעה, בהתאם לדרגת הנכות שתיקבע על ידי ועדה מוסמכת. 

•טיפול רפואי ללא תשלום, בהתאם לטופס בקשה 283. 

•קצבה או מענק לבני משפחתו של העצמאי באם הם תלויים בו. 


תאונת דרכים בעבודה

שאלה: עברתי תאונת דרכים בעבודה ונפגעתי בשיניים. נגרמו לי מס' שברים בשיניים. הגשתי תביעה לביטוח הלאומי להכרה בתאונה כתאונת עבודה. שאלתי היא איך אני מקבלת כעת טיפולי שיניים? דרך הביטוח הלאומי? איך זה מתבצע? האם להזמין תור דרך קופ"ח ולציין שזו תאונת עבודה? האם עליי לצרף מסמך כלשהו? 

תשובה: לפי חוק בריאות ממלכתית, קופות החולים מכסות הוצאות אשר נגרמו גם כתוצאה מתאונת דרכים. ולכן, כפי שציינת, עליך לפנות לקופת החולים בה את מבוטחת ולציין כי המדובר בתאונת דרכים. ככל שיש טיפול אשר אינו מכוסה בסל התרופות, את הפיצוי יהיה עליך לתבוע מחברת הביטוח אשר ביטחה בביטוח חובה את הרכב אשר היה מעורב בתאונה.

עוד בנושא:

המדריך להתמודדות מעשית עם תאונות עבודה

תאונת עבודה-המדריך(חלק א')

המדריך לנפגעי תאונות עבודה(חלק ב' עירעורים)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים