zap group mishpati logo

דיני עבודה - שאלות ותשובות מהפורום

אם הבוס מפטר עובד אחרי 11 חודשים - האם העובד יהיה זכאי לפיצויים? כמה ימי חופשה ניתן לפדות בכסף? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום דיני עבודה. עו"ד אריק שלו, מנהל הפורום, השיב

מאת: מערכת משפטי
03.10.13
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
דיני עבודה - שאלות ותשובות מהפורום

זכאות לפיצויים

שאלה: אני עובדת במקום עבודתי 11 חודשים במשרה מלאה, ואמורה בחודש הבא להתחיל ללמוד באוניברסיטה ועקב כך לעבור דירה לעיר אחרת. 
פעמיים נאמר לי על ידי המעסיק שלי שאוכל להמשיך לעבוד בחברה גם כסטודנטית ושתותאם לי משרה העונה על צרכיי כשאהיה סטודנטית. נאמר לי זאת פעם אחת כשהתחלתי לעבוד בחברה ופעם אחת לפני חודשיים. 
לפני כשבוע הודיע לי המעסיק שלא אוכל להמשיך לעבוד בחברה כשאהיה סטודנטית, למרות מה שהובטח לי בעבר. האם אני זכאית לפיצויים גם אם המעביד לא מאפשר לי להשלים 12 חודשי עבודה?

תשובה: אם ההבטחה הזאת ניתנה בכתב, ייתכן כי ניתן יהיה לחייב את המעסיק לעמוד בה, אולם אחרת יהיה קשה להוכיח כי התחייב. באשר לפיצויי פיטורים לאחר 11 חודשים, למעשה אין מדובר בפיטורים משום שאינך מסוגלת לעמוד עוד בתנאים הנדרשים מהמשרה ולכן מדובר בהתפטרות.

יציאה לפנסיה של עובד עירייה
שאלה
: לקראת יציאה לפנסיה בגיל 67 ,ברצוני לשאול אם מפטרים עובד בגיל 60 , מה הזכויות של אותו עובד? האם הוא מקבל פנסיה מוקדמת כבר בזמן הפיטורים או שהוא מקבל פיצויים עד לגיל הפנסיה ? והאם בגיל 67 הוא זכאי יהיה להתחיל לקבל את הפנסיה?

תשובה: החוק אינו נותן מענה לעובד שפוטר בגיל מבוגר. עם זאת, ייתכן כי יש הסכם קיבוצי, צו הרחבה או משהו בחוזה האישי שלך אשר יכול לאפשר פרישה מוקדמת. 

פדיון ימי חופשה
שאלה
: האם יש אפשרות לפדות בכסף ימי חופשה שהם מעבר למחוייב בחוק. למשל אם יש לי 60  ימי חופשה בשנה והחוק מחייב 14, האם את ה- 46 הנותרים אני יכול לפדות בכסף?

תשובה: כן בהסכמת המעסיק ניתן לפדות בכסף את הימים שהינם מעבר למתחייב בחוק. 


ימי חופשה ועבודה בחצי משרה
שאלה:
אני עובד בחצי משרה, ומתפטר ממקום עבודתי. האם ימי החופש שצברתי עומדים לרשותי במלואם או שמגיע לי רק חצי ממה שמופיע ברישום על התלוש? יש לי אפשרות להמשיך לשהות בחופשה עד סיום ימי החופש, או לפדות את ימי החופש שנותרו. מה עדיף? הבנתי שאם אני רוצה לפדות אז מגיע לי רק חצי.

תשובה: הינך זכאי למלוא ימי החופשה שצברת. עם זאת, במידה שהמעסיק לא יכול לאשר לך את ימי החופשה בפועל במועד אותו הינך מבקש, תקבל את ימי החופשה כפדיון בתום העבודה. 

חזרה מחופשת לידה
שאלה
: אני עובדת במשרת סטודנט המוגדרת כארעית/זמנית. אני אמורה לחזור מחופשת לידה לתפקיד שהתקן שלו נסגר. האם המעביד חייב להחזיר אותי לעבודה אפילו לתפקיד אחר באותם שעות ותנאים או שיכול לפטר אותי בלי שאשוב לתפקיד?

תשובה: מעסיקך יכול לבקש היתר לפיטורייך מהתמ"ת. אם לא יינתן היתר כזה, הוא יהיה מחויב להשיבך לעבודתך באותם תנאים, גם אם התפקיד אינו קיים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה