zap group mishpati logo

החזקה של פורנוגרפית קטינים - תיקון החוק

מה מבקש החוק לתקן? מה המשמעות של הדברים? לפניכם מאמר בנושא תיקון חוק העונשין בהקשר של פרונוגרפית קטינים

17.10.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
החזקה של פורנוגרפית קטינים - תיקון החוק

מדינת ישראל,  באמצעות משרד המשפטים, מעוניינת לתקן את חוק העונשין בהקשר של חומרים פורנוגרפיים  הקשורים לפורנוגרפית קטינים. להלן יוסבר הצורך בחוק מתוקן.

הסכנה החברתית בפורנוגרפית קטינים
הסכנה בצפייה בפורנוגרפית קטינים ברורה לכל – הצפייה תלבה את התשוקה, התשוקה תיצור את הצורך, והצורך יוביל למעשים ולפגיעה בקטינים חסרי ישע.
ברור לחלוטין שצפייה תוביל אנשים רבים למעגל המעשה, והמעשה הוא "פדופיליה".


העבירה הפלילית בעצם הצילום
הצורך לאסור על פדופיליה גם בצפייה ברור לחלוטין – סכנה לילדים עתידיים כתוצאה מהכוונה של היצר של הצופים, אבל ראוי לזכור – לצרכי הצילום משתמשים בילדים בשר ודם, מאלצים אותם להשתתף בסרטים שבהם הם לוקחים חלק ביחסים מיניים/תנוחות מיניות כאלו או אחרות – כך שיש חשיבות עולמית באיסור על הצפייה בחומרים, שכן הצפייה יוצרת את העידוד הכלכלי ליוצרי הסרט הבא ובכך נוצר מעגל של ניצול קטינים בעולם.

החזקת חומר תועבה
בעקבות זאת, החוק הפלילי אסר על החזקה של כל חומר תועבה בתור שכזה. במשך זמן רב די היה בכך, אבל התפתחות טכנולוגית הפכה את הצפייה בחומרים, שאמורים להיות אסורים, עבור רבים, לאירוע שאינו עבירה פלילית.
כל שנדרש מהצופה היה להסביר שלא חשב שיש לו במחשבו את התוכן, אלא הוא רק צפה.

הבעיה – ההתפתחות הטכנולוגית
אחת הבעיות הקשות ביותר באכיפת האיסור על החזקת חומר תועבה – הכוונה בפורנוגרפית ילדים (חומר פדופיליה), היא ההתפתחות הטכנולוגית הניכרת שהתרחשה בעולם המחשוב.

החזקת חומר פדופיליה
אם בעבר החזקה של חומר פורנוגרפי הייתה צריכה להיות החזקה פיזית של החומרים בדמות דפים ותמונות, בהמשך סרטים על אמצעי מדיה אלו או אחרים, לאחר מכן היה צורך להוריד את הצילומים מהאינטרנט  - הרי שעתה אין צורך בכל אלו – הצופה יכול לצפות בחומרים שעה שהם נמצאים על השרת של הספק מבלי להוריד את התוכן הפדופילי  למחשבו כלל.

טענת ההגנה של פדופילים
מיותר לציין שאין דיוק בדברים – שכן, התוכן הנצפה עולה על המחשב, אבל אך לרגע. אולם, טענת הגנה טובה לצופים היא – "לא התכוונתי כלל להוריד את החומר למחשבי אלא רק לצפות בו שעה שהוא על המחשב של בעל התוכן – ולכן לא עברתי כל עבירה פלילית".

התגבשות עבירה פלילית
חשוב לדעת, כי כדי להרשיע בעבירה פלילית יש צורך בצירוף שני גורמים: מעשה וכוונה לעשות את המעשה.
כך, שמרגע שהאדם מסביר שלא רצה להוריד את התוכן – כמו כן הוא היה סבור שהוא לא מוריד את התוכן - לא התקיימה כלל עבירה פלילית!

התיקון לחוק
כאן בא התיקון לתקן – לפי התיקון יקבע שדי בעצם הצפייה בחומר פדופיליה, בלי תלות בשאלה האם החומרים הורדו מהמחשב או לא, לצורכי הרשעה פלילית.

סיכום
התיקון בא למעשה לתקן פירצה בחוק: הרי לא יעלה על הדעת שההתפתחות הטכנולוגית תעקר מתוכן את החוק ותוביל אנשים למציאות בה אינם נענשים בגין צפייה בחומרים פדופילים- צפייה שנהוג לחשוב שתוביל למעשים.

* מוטי אדטו, עו"ד - עוסק במשפט פלילי.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים