zap group mishpati logo

דרכון פולני - שאלות ותשובות

אילו זכויות מוענקות לבעלי אזרחות פולנית? במקרה שהסבא רבא היה אזרח פולין, הנינים יכולים להוציא דרכון פולני? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום דרכון פולני בפורטל משפטי. מנהל הפורום, עו"ד עמיחי זילברברג, השיב לשאלות הגולשים

מאת: עו"ד עמיחי זילברברג - אזרחות פולניתעו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג
28.11.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
דרכון פולני - שאלות ותשובות

אזרחות פולנית

שאלה: אבי עלה לארץ כדי לבנות מדינה (בשנות ה- 30 של המאה הקודמת כמדומני) ולכן וויתר על אזרחותו הפולנית. התחלנו בתהליך החזרה של האזרחות, אולם התברר כי משרד הביטחון החליט לרשום אותו למילואים ללא ידיעתו בשנת 1951. כשבאנו להוציא אישור כי אבי לא שירת ולא היה רשום למילואים בצה"ל נדהמנו מהתשובה. האם ניתן לעשות משהו בעניין זה? איך מבטלים את המכתב האבסורדי הזה? 

תשובה: בהתאם לחוק הפולני, גברים אשר שירתו בצבא זר לפני יום 19.1.51 ו/או היו רשומים למערך המילואים לפני תאריך זה, אינם זכאים לקבל אזרחות פולנית. כפועל יוצא מכך, לצערי אף את אינך זכאית לקבל אזרחות פולנית. 

ויתור על אזרחות עקב גילוי אנטישמיות

שאלה: אמי ילידת פולין. בשנת 1970 בהיותה בת 8 נמלטה המשפחה מפולין עקב גילויי אנטישמיות, כולל פיטוריו של סבי ממניעים גזעניים. הוויתור על האזרחות נעשה בעת שאמי היתה ילדה וללא שיקול דעת בנושא.  כעת היא מעוניינת בדרכון עבורה, עבורי ועבור אחותי. 

תשובה: מאחר שאמך עזבה את פולין כקטינה יש לאשר את אזרחותה על בסיס הוריה. יש להגיש בקשה לשלטונות לאשרור אזרחותה, ניתן במקביל להגיש עבור צאצאיה. בשלב השני ניתן לפעול לרישום המסמכים לדרכון בפולין ולהוצאת הדרכון בשגרירות פולין בתל אביב. 

זכאות בהיעדר תעודת לידה

שאלה: אימי נולדה בוורשה בגטו לאחר הכיבוש.  מבדיקה ראשונית נאמר לה כי אין רישום לידות בגטו באף ארכיון. אין שום מסמך פולני אחר המקשר אותה להוריה. יש מה לעשות? 

תשובה: תוכל לשלוח בקשה לקבלת מידע ל- ITS זהו ארגון איתור בינלאומי של הצלב האדום. ניתן לשלוח להם בקשה לקבלת מידע או מסמכים על המשפחה והם עושים חיפוש במאגרים שלהם ללא כל עלות. 

דור רביעי בארץ

שאלה: סבתא רבא שלי נולדה וגדלה בפולין ועומדת בקריטריונים של אזרחות פולנית. רציתי לדעת אם דור רביעי (נינים) יכול לקבל אזרחות פולנית במידה שמאשררים את האזרחות של סבתא רבא, סבתא ואמא?

תשובה: במידה שסבתא רבא אכן זכאית אכן ניתן להעביר לצאצאים.

למה זכאים בעלי אזרחות פולנית?

שאלה: לאחרונה אני מתלבטת אם בכלל להוציא אזרחית פולנית או לא. מישהו יודע למה זכאים בעלי אזרחות פולנית? קראתי מאמר בנושא אבל ישנן עוד הטבות למי שיש לואזרחות פולנית מלבד ההטבות שמופיעות במאמר?

תשובה: דרכון אירופאי מעניק הטבות והקלות רבות כגון לימודים אקדמיים חינם או בתנאים מועדפים, ויזות ורישיונות עבודה במדינות האיחוד האירופי, רכישת נכסים ונדל"ן ללא צורך בשותף מקומי, חופש תנועה והגירה וזכויות רבות נוספות. כמו כן, דרכון אירופאי מאפשר לקבל ויזת עבודה מיוחדת בארצות הברית וזאת בשל אמנה הקיימת בין פולין לארה"ב. הקלות בשכר לימוד או אפילו לימודים בחינם במוסדות להשכלה גבוהה. 

הצטרפותה של פולין לאיחוד האירופי ב- 1 במאי 2004, עוררה ועודנה מעוררת עניין בקרב רבים שהינם בעלי שורשים פולניים, המבקשים כעת לקבל אזרחות פולנית או דרכון פולני ולזכות במעמד הנחשק של אזרח האיחוד האירופי. דרכון פולני, שעד לפני שנים לא רבות הקנה זכויות מצומצמות, מהווה כיום כרטיס כניסה לשערי מדינות אירופה המבוססות, ובתנאים מסוימים גם לארה"ב, לנוכח אמנה הקיימת בין המדינות. 

עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

משרד עו"ד זילברברג נוסד בשנת 1964 ע"י סבו של עו"ד עמיחי זילברברג יצחק זילברברג ז"ל, ומראשיתו עסק והתמחה בהוצאת דרכון פולני ואזרחות פולנית. כיום עו"ד זילברברג ממשיך את דרכו של סבו, וכמו כן נושא מומחיות נוספת בתחום הנדל"ן ובתחום המשפט המסחרי-אזרחי.

משפט מסחרי, דין פולני, נוטריון, מקרקעין ונדל"ן, אזרחות, דין ודרכון זר

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה