zap group mishpati logo

משרד הביטחון – נכי צה"ל, שאלות ותשובות

אם נפצעתי בצבא, האם אהיה זכאי לתגמולים מיום הפציעה? מה גובה ההשתתפות של המדינה ברכישת רכב להורה שכול? שאלות אלו ושאלות נוספות הקשורות לנכי צה"ל, נפגעי טרור ומשפחות שכולות, נשאלו בפורום משרד הביטחון - נכי צה"ל. מנהלת הפורום, עו"ד תמר סיון, השיבה על שאלותיכם.

מאת: מערכת משפטי
21.12.10
תאריך עדכון: 28.05.19
3 דק'
משרד הביטחון – נכי צה"ל, שאלות ותשובות

קביעת נכות
שאלה: האם הנכות וקבלת תגמולים נקבעות מיום הפציעה?

תשובה: המועד ממנו משתלמים התגמולים משתנה ממקרה למקרה ותלוי בכמה גורמים: האם מדובר בחייל בשירות חובה או לא (אם מדובר בשירות חובה הזכאות תהיה לכל המוקדם ממועד השחרור מהשירות), מתי הוגשה התביעה והאם מדובר בחבלה או במחלה.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משרד הבטחון - נכי צה"ל

רכישת רכב
שאלה: אנחנו משפחה שכולה והוכרנו כנפגעי פעולות איבה (אחי נהרג מחפץ חשוד ב-1973 כשהוא בן 15). רציתי לדעת מהן הזכויות ברכישת רכב לאבי, כל כמה שנים ניתן להחליף את הרכב וכד'. ברצוני לציין שלאבי הוכרה לאחרונה נכות של 90% עקב בעיות לב ורגליים.

תשובה: הורה שכול זכאי לסיוע ברכישת רכב אחת ל 5 שנים. ברכישת הרכב הראשון מקבלים מענק והלוואה (סה"כ כ - 55,000 ש"ח). בהחלפת הרכב לאחר מכן יש סיוע בסכום נמוך יותר. עליכם לפנות לעובד/ת הרווחה בלשכה המטפלת בכם.
האם אביך מוכר כנכה לצורך ניידות? אם כן יתכן והוא זכאי לסיוע גם במסגרת זו שגובהו תלוי בגורמים שונים (כגון האם הוא עובד, האם יש לו רשיון נהיגה וכו')ואז צריך לבדוק מה המסלול העדיף מבחינתו.

שיקום ומשרד הביטחון
שאלה: האם במסגרת שיקום, משרד הביטחון עוזר בלימודים ובעבודה?

תשובה: חיילים משוחררים בדרגת נכות של 20% ומעלה יכולים לקבל שיקום בלימודים או הכשרה מקצועית. לגבי נכים אחרים נדרש לעיתים הליך של "ביטול שיקום". הסיוע בהשמה לעבודה קיים אך מוגבל, ותלוי גם כן בדרגת הנכות ובהיסטוריה התעסוקתית והרפואית של כל נכה.

ליעוץ פנו לעורכי דין נזיקין

נכות עקב לוקמיה
שאלה:האם יש תקדים לתביעת נכות ממשרד הבטחון,שאושרה, בגלל מחלת לוקמיה, שהתגלתה במהלך השירות הצבאי?

תשובה: קשה להוכיח קשר בין לוקמיה לתנאי שירות. היו מקרים שהוכרו בגלל פעילות בקישון. בביטוח הלאומי הוכרו מקרים בגלל חשיפה לקרינה. חוץ מקשר ישיר, מומלץ לבדוק האם ניתן לבסס קשר של החמרה בגלל איחור באיבחון או בטיפול רפואי.

ביטול הנחה בארנונה בשל חוב כספי
שאלה: לאחרונה קיבלתי מכתב מהרשות המקומית בה אני מתגוררת, כי ההנחה הניתנת לבעלי ממשרד הביטחון בשל היותו נכה צהל מזה כארבעים שנה תבוטל ב31 בדצמבר אם לא אכסה את חובותי בארנונה. האם ניתן לבטל  את ההנחה? האם זה קשור לתקנה 16 לחוק ההסדרים או שנכי צהל לא קשורים לתקנה זו מתוקף חוק הנכים?

תשובה: ההנחה בארנונה אינה ניתנת מכח חוק הנכים אלא מכח חוק הרשויות המקומיות. בתקנה 16 לתקנות ההסדרים במשק המדינה אכן נקבע כי זכאי להנחה שלא שילם את הארנונה עד לסוף השנה האזרחית, מאבד למעשה את זכאותו להנחה כך שהחוב לרשות הוא בגובה הסכום המלא ללא הנחה. עם זאת, עפ"י התקנות, תקנה 16 לא אמורה לחול על הנחה שניתנת לנכה צה"ל אלא על סוגים אחרים של הנחות. מומלץ כי תנסי לפנות לרשות להסדיר הנושא.

פציעה
שאלה: אני חייל. נפצעתי במהלך השירות, ולאחר שני ניתוחים שוחררתי לחצי שנה לטיפולים. איני יכול לעבוד עם יד אחת ואיני זכאי לדמי אבטלה אבל אני צריך לשלם ביטוח לאומי. משרד הביטחון עוד לא קבע לי אחוזי נכות ואיני יודע מה לעשות. אני צריך להתקיים ממשהו. למי עלי לפנות?

תשובה: עליך לפנות למשרד הראשי של קצין התגמולים ולבקש אישור עקרוני לתגמול טיפול רפואי (צרף מסמכים על מצבך). כשהאישור יתקבל, פנה ללשכת אגף השיקום אליה אתה שייך ובקש שיאשרו לך תשלום של תגמול טיפול רפואי. צרף לפניה תיעוד רפואי ואישורים מרופא מטפל על כך שאינך כשיר לעבודה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה