zap group mishpati logo

התרחבות עסקית: רצויה, הכרחית או לא מחויבת?

להתרחבות עסקית יתרונות כמו גם חסרונות. לפניכם עצות וטיפים להתנהלות עסקית נבונה, רגע לפני שאתם מחליטים האם להרחיב את העסק או לא

מאת: עו"ד גיא הרשקוביץ
05.12.13
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
התרחבות עסקית: רצויה, הכרחית או לא מחויבת?

לא מעט עסקים מצויים במצב בו העסק ו/או החברה עובד/ים טוב ואף מניבים רווח יפה. אם אתם נכללים בין אותם בעלי עסקים/חברות, נראה שפעלתם כשורה עד נקודה זו. 

אולם קיימת נקודת מפנה חשובה שמגיעה בשלב כזה או אחר לכל עסק מצליח והיא- האם להתרחב ולהרחיב את העסק, האם התרחבות כזו הכרחית או לא מחויבת? במאמר זה ננסה לענות על שאלות אלו כמו גם להתוות את הדרך כיצד מבצעים התרחבות נכונה ולצלוח את נקודת המפנה כאשר ידנו על העליונה.

האם אני מעוניין בהתרחבות עסקית?

למרות הפיתוי הגדול לנקוט מהלכי התרחבות עסקית, יש להבין, כי מדובר בראש ובראשונה בהרחבת המחויבות וההתחייבויות שלכם לעסק/חברה וזאת במגוון תחומים:

א. זמן - ככל שהעסק גדול יותר, הזמן שנדרש להשקיע יגדל. יש שיטענו, כי: "אם העסק מתרחב וצריך להשקיע זמן נוסף אז זה אומר שההתרחבות בכיוון הנכון". הנחת יסוד זו יכול שתהא לא מדויקת או גרוע מכך, לא נכונה וזאת באשר תוצאות של התרחבות משתקפות לאורך זמן.

יש לקחת בחשבון, האם יש בידכם מספיק זמן להשקיע בהתרחבות וגם לשמר את הקיים, שהרי לא מעט עסקים שביצעו תהליכי התרחבות הזניחו את "המוצר" הקיים וכתוצאה מכך לא רק שההתרחבות נכשלה, אלא גם העסק כולו.

ב. משאבים - התרחבות כוללת בדר"כ גם גיוס עובדים, פרסום, שיווק ומיתוג או במילים אחרות השקעה כספית לא מבוטלת. על כן יש לבדוק האם יש בידכם לגייס השקעה כספית זו.

אז לפני שמתחילים במהלכי התרחבות עסקית יש לבדוק עניינים בסיסים אלו. מלבד זה להתרחבות יש יתרונות וחסרונות.

יתרונות להתרחבות

1. למרות האמור לעיל בסעיף א, דווקא התרחבות נכונה יכולה לשמר את המוצר הקיים ע"י פנייה לקהל יעד רחב יותר. הכיצד?
עד תחילת שנות ה-2000 רשת האופנה "קסטרו" כללה מספר לא מבוטל של סניפים לבגדי נשים, אולם אז התקבלה החלטה, כי קסטרו תתרחב ותפנה לקהל יעד חדש-גברים. ההצלחה הייתה מסחררת ותוך שלוש שנים נפתחו מעל ל-30 סניפים של "קסטרו מן" ואף מספר הסניפים של בגדי נשים הוכפל.

הרי לכם, ההתרחבות לקהל היעד של הגברים גרמה להפריה משמעותית גם של "המוצר הקיים" - חנויות לבגדי נשים.

2. פוטנציאל להגדלה משמעותית של ההכנסות.

חסרונות להתרחבות

1. נטילת סיכון משמעותי שיכול להוות כישלון של העסק כולו. 

2. איבוד העצמאות העסקית- כפי שפורט לעיל, התרחבות עסקית דורשת משאבים בלתי מבוטלים ולעיתים גיוס כספים כאלה גורמים לאיבוד העצמאות העסקית, בין אם מדובר בגיוס שותף פעיל לעסק ובין אם מדובר בגיוס הלוואה מבנק (סוג נוסף של שותף)."השותפים" החדשים יבקשו לקבל "דין וחשבון" על כל פעולה עסקית אותה תתבקשו לבצע וזאת כדי שיוכלו לאמוד את מצבה של השקעתם.

3. אחרי ששכללתם את החסרונות והיתרונות ואף בצעתם בדיקות בסיסיות לגבי הזמן והמשאבים שידרשו מכם להשקיע בהליך ההתרחבות העסקית,  זה הזמן לקבל החלטה האם אתם מוכנים לצאת לדרך ולהחל במהלכי ההתרחבות?

יציאה לדרך: התרחבות

א. הכנת תוכנית עסקית

הדרך להצלחת ההתרחבות העסקית מקורה בראש ובראשונה בהגדרות מטרות עסקיות, יעדים, ותקציב שאתם עתידים להקצות לטובת מהלכי ההתרחבות ובמילים אחרות –הכנת תוכנית עסקית.

ב. גיוס נכון של אשראי

לאחר שאמדנו את הסכום הכספי שאותו צריך לגייס עבור מהלכי ההתרחבות העסקית, יש לבחור בערוץ הנכון ביותר לגיוס הכספים.
לפניכם שלושה ערוצים אפשריים:

נטילת הלוואה עצמאית מהבנק 

יתרונות:

א. הלוואות מדינה לעסקים קטנים בריבית נמוכה יחסית ובפריסת תשלומים נוחה.

ב. הלוואות לתושבים חוזרים ו/או עולים חדשים בתנאים טובים.

ג. אין צורך להוציא כספים ישירות מהכיס או מההון העצמי של החברה.

ד. אין צורך להכניס שותף חדש לעסק ובכך לאבד חלק מהעצמאות שבניהול העסק.

חסרונות:

א. הצורך בדיווח עסקי, שיתוף והצגת תוכנית עסקית ולמעשה העסק ו/או החברה נמצאים תחת "זכוכית מגדלת" של נותן ההלוואה.

ב. ערבים/בטחונות- חשוב לזכור שמטרת העל של נותן ההלוואה (הבנק בדר"כ) הינה להבטיח את החזר ההלוואה. אי לכך, קיימים מצבים שכתנאי בל יעבור לקבלת הלוואה מהבנק, ידרוש הבנק ערבים ו/או שעיבודים על נכסי החברה הקיימים ו/או נכסים אישיים של בעל העסק.

כאן המקום להבהיר, כי אין לחתום על הסכם הלוואה מבלי שזה נבדק על ידי עו"ד בקי בתחום האזרחי/מסחרי, וזאת בנסיבות לפיהן הסכם ההלוואה הינו הסכם שמנוסח ע"י הבנק כך שנקודת המוצא היא, שמדובר בהסכם חד צדדי ויכול שיהא בהסכם עצמו סעיפים אשר יסכנו את העסק שלכם.

מכירת אחוזים מהחברה/העסק וגיוס שותף פעיל

לא מעט עסקים בוחרים לצרף כחלק מהחברה שותף פעיל אשר ירכוש אחוזים משווי החברה ובכך ניתן יהיה לגייס את הסכום הכספי או את חלקו הנדרש להתרחבות העסקית. מלבד רכישת האחוזים יש לבדוק את הדברים הבאים לפני צירוף שותף:

א. האם השותף מתאים לאופי החברה מבחינה מקצועית, או במלים אחרות מה השותף מביא איתו מלבד הכסף.

ב. הגדרות תפקיד ידועות מראש לרבות כוחו של השותף הנכנס למנוע מהלך עסקי כזה או אחר. חשוב מאוד: יש לא מעט מקרים בהם שותף עיכב החלטות עסקיות על ידי הטלת ווטו מצב כזה יכול לגרום לא רק לתהליך ההתרחבות לקרוס אלא אף לפגוע פגיעה אנושה בחברה ו/או בעסק הקיימים.

ג. המהלך החשוב ביותר בטרם מצרפים שותף הינו להיוועץ עם עו"ד אשר יעגן את הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים באמצעות הסכם שותפות. זכרו: בתי המשפט מלאים בבעלי עסקים שהסתכסכו עם שותפיהם, בין היתר משום שלא ערכו הסכם שותפות מסיבות שונות כמו :"אני מכיר אותו כמו אח".

מיזוג עם חברה קיימת

כאשר בוחנים אם לבצע מיזוג עם חברה קיימת יש לבדוק זאת בכמה היבטים:

א. האם אני רוצה להתרחב במוצר קיים של החברה או להתרחב במוצר שאינו קשור קשר ישיר לאופי העסקי של החברה. בשני המצבים כדאי לבדוק מהן התועלות שהמיזוג עם החברה החדשה יניבו להתרחבות.

ב. בדיקת נאותות- נקראת באנגלית דיו דיליג'נס (Due Diligenc) והיא משקפת תהליך של בדיקה ומחקר עסקי, פיננסי ומשפטי המבוצע בדרך כלל בטרם רכישתו של עסק או בטרם ביצוע השקעה בו. בדיקת נאותות אמורה לספק למשקיע מידע חשוב כגון: האם כדאי לרכוש את העסק, באיזה מבנה השקעה, באיזה מחיר, מהם הסיכונים ברכישה, מהו הפוטנציאל העתידי וכו'.

לפני שמבצעים את המיזוג יש לבדוק בקפידה באמצעות עו"ד ורו"ח בדיקות משפטיות וכלכליות על החברה המתמזגת כדי למנוע מצבים שאינם תואמים את האינטרס העסקי של החברה שלכם.

ג. עריכת הסכם מיזוג- זוכרים שאמרנו שבמצב בו מצרפים שותף לעסק חייבים לעגן את כל הזכויות והחובות מבחינה משפטית וכלכלית, בהסכם שותפות? אזי, קל וחומר כאשר מדובר בהליך של מיזוג בין שתי חברות ו/או עסקים, הכולל לא מעט היבטים משפטים, ובמיוחד כאשר מדובר בשתי חברות שהופכות לחברה אחת, לדוגמה: החלטות עסקיות, תחומי אחריות, ניהול ספרים, זכויות עובדים, וכד. 

סוף דבר

התרחבות עסקית יכולה להיות מבורכת ולהניב פירות לדורות, אולם היא גם יכולה להיות אסון כלכלי. על כן חשוב לבדוק היטב בטרם מתחילים מהלכי התרחבות את כל ההיבטים המשפטים והכלכלים של ביצוע מהלכי התרחבות ואף להתייעץ עם עו"ד אשר מלווה שותפויות ועסקים אשר יש לו ניסיון משפטי - עסקי.

עוד בנושא:

הקמת חברה - כל מה שצריך לדעת

 

•עו"ד גיא הרשקוביץ הינו בעלים ומייסד של משרד עורכי דין הרשקוביץ ושות', אשר מתמחה בליווי משפטי  שותפויות ועסקים, דיני חברות, מיזוגים וכד'

•אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקיף מעורך דין העוסק בתחום.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • גישור ויישוב סכסוכים - אתם שאלתם אנחנו ענינו

    גישור ויישוב סכסוכים - אתם שאלתם אנחנו ענינו

    השימוש בכלי של גישור כאמצעי לפתרון סכסוכים, הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות בישראל. מיהו מגשר מוסמך? האם ניתן להחליף את המגשר באמצע הליך הגישור? האם אפשר לערער על פסק דין שנתן תוקף להסכם גישור? אלו רק חלק מהשאלות שעניינו אתכם בפורום גישור ויישוב סכסוכים באתר משפטי. לפניכם שאלות ותשובות מהפורום, המנוהל ע"י עו"ד נוי ארז וגב' מיכל אבידב-ישראלי.
    4 דק'
  • מאבקי שליטה בחברות

    מאבקי שליטה בחברות

    בעת ניהול מאבק שליטה בחברה יש לפעול בנחישות, אך גם בזהירות המתחייבת
    2 דק'
  • אישיות משפטית נפרדת

    אישיות משפטית נפרדת

    מה כדאי לדעת על חברה בע"מ ומה ההבדל בינה לבין חברה שאינה בערבון מוגבל? מה ההבדל ביניהן? מהי מסגרת האחריות של בעלי המניות? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם
    2 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה