zap group mishpati logo

מדריך: היעדרות מהעבודה בשל מזג אויר סוער

האם המעביד חייב לשלם לעובד אם נבצר ממנו להגיע לעבוד בשל מזג אוויר סוער? האם עובד יכול לעבוד מהבית, כתחליף לעבודה במשרד ביום חורף קר וגשום? על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם

מאת: עו"ד אורית רוזן אור
12.12.13
תאריך עדכון: 21.12.15
2 דק'
מדריך: היעדרות מהעבודה בשל מזג אויר סוער

מזג האוויר הסוער שפוקד את ישראל בימים האחרונים, מעלה שאלות רבות הקשורות לדיני עבודה. האם בכל מקרה חייבים להגיע לעבודה? ואם נתקעים בפקק-מה עושים? ומה כאשר ישנם שטפונות והדרכים חסומות?
ככלל, החוק אינו מחייב מעביד לשלם לעובד שכר עבור היעדרותו מהעבודה בשל מזג אויר סוער.

בחוקי העבודה אין התייחסות למקרים של היעדרות מהעבודה עקב שלג או כתוצאה ממצבים אחרים הקשורים במזג האוויר הסוער המוגדרים כ"כוח עליון".

למציאת עו"ד בתחום דיני עבודה באינדקס משפטי

הודעה לעובד

במידה שהעובד וגם המעביד אינם יכולים להגיע למקום העבודה עקב תנאי מזג האוויר, המעביד יכול להכריז מראש על יום העבודה כיום חופש שינוכה מיתרת החופש של העובד, וזאת בתנאי שההודעה על יום החופש נמסרה לעובדים לפני שהגיעו למקום העבודה.
בהסכמת שני הצדדים, העובד והמעביד, ניתן לזקוף את ההיעדרות על חשבון ימי החופשה השנתית העומדים לזכותו של העובד.

ואולם, במקרה בו העובד התייצב במקום העבודה, ורק אז המעביד החליט כי תנאי מזג האוויר הקשים מונעים ו/או משביתים את העבודה, העובד יהיה זכאי לקבל את מלוא שכרו עבור יום העבודה, וזה לא ינוכה מיתרת ימי חופשתו.

הסכמי עבודה

בנוסף, ישנם הסכמי עבודה בענפים מסוימים המקנים תגמול חלקי על יום בו לא ניתן לבצע עבודה, כמו בענף הבנייה ואז השכר לא ייזקף על חשבון ימי החופשה.

עבודה מהבית

פיתרון נוסף המתאים לעבודות משרד למיניהן הוא לאפשר עבודה מהבית ביום בו מזג האוויר אינו מאפשר להגיע לעבודה. פיתרון זה מקנה לעובד זכות לעבוד ולהשתכר באותו היום, ואילו המעביד אינו מפסיד יום עבודה.

לסיכום, בהעדר חקיקה והסדר כלשהו לתשלום בגין היעדרות מהעבודה בשל מזג האוויר הסוער, יש להגיע להבנה עם , שכן ייתכן שניתן יהיה לשלם לעובד שכר עבודה בגין היעדרות ביום זה.
ואולם, במקרים בהם הגיע העובד למקום העבודה, והמעביד החליט על דעתו שלא לקיים עבודה בשל מזג האוויר, העובד זכאי למלוא שכרו בעבור יום זה.

עוד בנושא:

היעדרות מעבודה - האם אפשרי בגלל מצב בטחוני?

 

*עו"ד אורית רוזן אור עוסקת בדיני עבודה וביטוח לאומי 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה