zap group mishpati logo

למה זכאית "הבת הסודית" של ספי ריבלין?/פרשנות

זכאות למזונות כבר אינה קיימת, אך תיתכן זכאות לירושה ואף ישנה אפשרות להגיש תביעה נזיקית נגד העיזבון

מאת: עו"ד מיכל דבירי רוזנבלטעו"ד דבירי רוזנבלט מיכל
12.12.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'

עם פטירתו של ספי ריבלין התראיינה בחורה אשר הצהירה, כי היא בתו הסודית של ספי ריבלין ז"ל. הצהרתה מעלה שאלות באשר לזכויותיה המשפטיות.
כיום, כדי לבדוק את אבהותו של הנטען כאב, יש לקיים בדיקת רקמות. בדיקה זו נחשבת כיום הבדיקה הטובה ביותר לבדוק אבהות, אם כי גם על בדיקה זו יש ביקורת. 

אם אכן ייקבע, כי הבת היא בתו של ספי ריבלין, יש לבדוק האם ואילו זכויות מגיעות לה. 

זכויות ירושה

בישראל, אדם רשאי לצוות את רכושו לאשר יחפוץ ליבו – לליב"י, לספריה העירונית, לילד אחד או לחבר קרוב. 

בחו"ל, ישנן מדינות בהן יש מגבלות על ירושה, ובין היתר, אב מחוייב להוריש לילדיו אחוז מסויים מרכושו. בישראל אין כל מגבלה כזו, ומשכך, אם האב הותיר אחריו צוואה, הרי שככל שהצוואה תקינה, הרי שהוראותיה הן אלו שייקבעו את חלוקת העזבון. אילו האב ידע שייתכן שיש יורשים נוספים, הרי שהיה עליו לערוך מראש צוואה, ובה לצוות את רכושו למי שברצונו להוריש לו. אולם, בהעדר צוואה, הרי שעל פי חוק הירושה הישראלי, אין כל הבדל בין ילד שנולד מנישואין ובין ילד שנולד מחוץ לנישואין, ומשכך, אם האב לא הותיר אחריו צוואה, אישתו יורשת את מחצית רכושו, וילדיו יורשים את המחצית הנותרת בחלקים שווים ביניהם. 

הזכות למזונות

בענייננו, מדובר בבחורה שנחשבת בהתאם לחוק לבגירה, כלומר: עברה את גיל 18. היא כבר אינה זכאית למזונות על פי החוק, ואין כל מקום לתביעתה, שכן מזונות אמורים לתת פתרון לצרכים ומחיה היומיומים, והבת קיבלה אותם מאמה. 
האם אמה יכולה לתבוע את העזבון? האם אכן יכולה לתבוע, אולם בכפוף להתיישנות. היא יכולה לתבוע רק עבור שבע השנים האחרונות שחלפו (ואילו היה מדובר בילדה קטינה, היא היתה יכולה לתבוע בשמה גם את מזונותיה קדימה).

אילו זכויות קיימות אם בכלל?

ונשאלת השאלה - אז מה כן? אם המנוח הותיר אחריו צוואה, ובהתאם לצוואה בתו אינו יורשת מאומה, והמדובר בבחורה מעל גיל 25, האם היא לא זכאית לכלום?
התשובה היא - אכן כן. הבת טוענת, כי ידעה לאורך כל השנים כי מדובר באביה, אך בחרה שלא לפתוח בהליכים משפטיים נגדו, ובשפה המשפטית: היא מחלה על תביעותיה. 

אולם, ייתכן שיש לבת זכות להגיש תביעה נזיקית נגד העזבון. אם לטענתה נגרמו לה נזקים, כגון נזקים נפשיים מסרובו לפגוש אותה, או מהחיים ללא אב, הרי שהיא יכולה להגיש נגדו תביעה בגין הנזקים שנגרמו לה בפועל.  

פעמים רבות, אמהות שהרו ללא כוונה חשות אשמה או אי נעימות ולא תובעות את האב בתביעת אבהות או מזונות עבור הילדים שנולדו. האמהות שרוצות את טובתם של ילדיהן שוכחות, כי טובתו של קטין הינה בראש ובראשונה לקבל הכרה ולדעת מיהו אביו. ילד שאינו יודע מיהו אביו נקרא בלשון ההלכה "שתוקי" (שכן כאשר מי שאינו מכירו שואל אותו מי אביו, משתיקים אותו) ומבחינת הילד מדובר בדבר איום ונורא. מעבר לכך, הילד זכאי למזונותיו מאביו. הילד לא אשם בסיטואציה שבמסגרתה הגיע לעולם, והן אביו והן אימו חבים בחובותיהם כלפיו. אין כל מקום לחיות חיי צמצום ודוחק שעה שיש לך אב שחב במזונותיך. 

 עוד בנושא:

התנגדות לצוואה והגנה עליה

ירושה ללא צוואה - מה קובע החוק?

* מיכל דבירי רוזנבלט, עו"ד, משרד עו"ד אברהם דבירי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים