zap group mishpati logo

על המהפך הצפוי בחוק הפונדקאות/פרשנות

החלטה הסטורית תאפשר גם לזוגות חד-מיניים להפוך להורים ע"י פונדקאית בישראל. אבל, שינויים נוספים בחוק בעייתיים

מאת: עו"ד סיגל רוסק-גיסין
15.12.13
תאריך עדכון: 28.03.24
2 דק'

בשבוע שעבר הודיעה שרת הבריאות יעל גרמן על מהפך בחוק הפונדקאות בישראל. ע"פ התיקון הצפוי לחוק, גם זוגות חד מיניים יוכלו להפוך להורים באמצעות פונדקאית, בישראל. ע"פ החוק כיום, רק זוגות הטרוסקסואליים יכולים להשתמש בפונדקאית וזוגות חד-מיניים נאלצים להביא ילד לעולם באמצעות פונדקאות בחו"ל.
כמו-כן, במסגרת השינויים הנוספים הצפויים בחוק הפונדקאות, זוגות יוכלו לעבור שני הליכי פונדקאות בלבד בישראל.

תיקון עוול הסטורי

עכשיו אחרי שנדמו מעט התרועות סביב החלטתה הדרמטית של שרת הבריאות יעל גרמן בעניין רפורמת הפונדקאות, צריך לומר ביושר: נשארנו מבולבלים. 

מצד אחד, אי אפשר להגזים בחשיבותה של ההחלטה. זו ללא ספק החלטה היסטורית ואמיצה. זו החלטה שאינה מתעלמת מהשינויים החברתיים, ומתאימה את המציאות המשפטית לשינויים אלו. בנוסף, מדובר בהחלטה חשובה מאחר שהיא מתקנת אפליה פסולה שנעשתה במשך שנים רבות בזכות הבסיסית ביותר - הזכות להורות, זכות טבעית המגיעה לכל אחד ואחת מאיתנו ללא הבדל דת, גזע, ונטייה מינית. כך תיקנה השרה עוול היסטורי שנמשך שנים. 

הגבלת ילודה - אינה צודקת

אולם, למרות האבחנה הנכונה של גרמן שיש צורך בשוויון, בשולי הדברים שלה היא ממשיכה לקבע מציאות שאינה שוויונית. מצד אחד, היא הגבילה את הפונדקאיות לכאלה שעברו שתי לידות בלבד (במקום שלוש עד עתה), ובכך צמצמה משמעותית את מספר הנשים שיכולות לשמש פונדקאיות. לצד זה, היא גם מונעת ממשפחות הפונדקאות להיות שוות באמת למשפחות רגילות, שכן החוק החדש קובע כי כל זוג יוכל להוליד ילדים מפונדקאות פעם אחת בלבד. ההגבלה הזאת על הזוגות אינה צודקת, והסיבות לצעד זה כלל אינן נכונות. זכותה של כל משפחה להוליד כמה ילדים שברצונה – בין אם היא חילונית או חרדית, הטרוסקסואלית או הומוסקסואלית, יחידנית או לא. אין שום הצדקה שסוג מסוים של משפחות יסבול מהגבלת ילודה כפי שנעשה בסין, בעיקר משום שהגבלה כזו אינה מצויה באף מקרה אחר. 

המדינה, אם כן, ממשיכה במדיניות אמביוולנטית כלפי תחום הפונדקאות. מצד אחד, בחקיקה ליברלית, ומצד שני בהגבלות התוקעות מקלות בגלגלי המהפכה. 

הכותבת סומכת על אומץ ליבה של גרמן, שתדע להוביל בנחישות מהפכה שמאות רבות של זוגות מצפים לה.

 

*עו"ד סיגל רוסק-גיסין, מיזם "חיים חדשים-פונדקאות תמר וסיגל"

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה