zap group mishpati logo

ניתוח אסתטי ודמי מחלה

האם קיימת חובה לשלם דמי מחלה בגין היעדרות בעקבות ניתוח אסתטי?

מאת: עו"ד ערן לאופמןעו"ד ונוטריון לאופמן ערן
06.01.14
תאריך עדכון: 04.03.24
2 דק'
ניתוח אסתטי ודמי מחלה

"עברתי ניתוח הגדלת חזה. האם מגיעים לי דמי מחלה?"
"חוק דמי המחלה 1976 , מקנה לעובד זכות לקבלת תשלום עבור היעדרות עקב מחלה. תקופת הזכאות המצטברת המרבית לתשלום זה היא יום וחצי על כל חודש עבודה מלא אצל אותו מעביד. החוק מגדיר את המושג 'מחלה' לצורך התשלום:  "אי-כושרו הזמני או הקבוע של העובד לבצע עבודתו, הנובע, על-פי ממצאים רפואיים, ממצב בריאות לקוי".

לשון החוק אינה מבחינה בין מצבים בהם אי כושרו של העובד נובע מהכרח או מרצון של האדם לבצע הליך רפואי, ואף אינה מבחינה בין מצב רפואי הכרחי לשאינו כזה מבחינה רפואית. על- פי לשון החוק, המקור או הסיבה למצב הבריאותי הלקוי שבגינו משתלמים דמי מחלה איננו רלוונטי. הפרשנות המקובלת, בהעדר פסיקה מנחה בנושא, היא כי יש לשלם דמי מחלה גם במקרים בהם עובד נזקק לימי החלמה עקב טיפולים ו/או ניתוחים אסתטיים שעבר מבחירתו.

עם זאת - בגלל העדרה של פסיקה מתאימה - בנושא תקופת ההחלמה המזכה את העובד בתשלום בגין ימי המחלה, יש מקום לפרשנות. העובדה הבסיסית ממנה אין להתעלם היא, שמדובר בעובד שבחר במתכוון ובמודע להיקלע לתחום המגדיר אותו כבעל 'מצב בריאותי לקוי'. אין מדובר במצב שנבע מכוח עליון או שנכפה עליו. יש לזכור שמטרת תשלום דמי מחלה לעובדים היא לאפשר להם קיום סוציאלי בעקבות מחלה שנכפתה עליהם, ולא לממן את קידום החלמתם בעקבות מצבים שאינם הכרחיים.

 הפרופיל של עו"ד ערן לאופמן באתר משפטי

•עו"ד ערן לאופמן, דוא"ל: laufmanlaw@walla.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים