zap group mishpati logo

הגנה על זכויות יוצרים - המצאת אפליקציה

המצאתי אפליקציה! איך אני יכול להגן עליה? שאלה נפוצה זו היא אכן בעלת חשיבות, אולם פעמים רבות שוכח הממציא שאלה חשובה לא פחות - האם אני מפר זכויות של אחרים?

מאת: עו"ד מיכל לוצאטו
26.01.14
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
הגנה על זכויות יוצרים - המצאת אפליקציה

חשוב להבין מהם האלמנטים המרכיבים את האפליקציה, על מה מתוכם ניתן להגן וכיצד:

1) שם מסחרי - לפני שמחליטים על השם הרצוי, מומלץ לבצע חיפוש בכדי לגלות האם השם נמצא כבר בשימוש, והאם הוא רשום כסימן מסחר במדינות המיועדות להפצת האפליקציה.

גם אם השם אינו רשום, עדיין אין זה אומר שהוא חופשי לשימוש, שכן ייתכן שבעל השם רכש מוניטין והכרה בינלאומית כך שסימנו נחשב ל-"סימן מסחר מוכר היטב", שמזכה אותו בהגנה מסוימת מתוקף דיני סימני המסחר ודיני העוולות המסחריות.

במידה והשם הרצוי אינו בשימוש ואינו רשום, ניתן להגן עליו בדרך של רישום סימן מסחר במדינות הרצויות.

2) פטנט - אפליקציות רבות כוללות אלמנטים טכנולוגים, הקשורים למשל לדרך הטיפול בנתונים או לתקשורת עם שרתים. אפליקציות מסוג זה ייתכן שיהיו כשירות לפטנט, כאשר יש לבחון כל מקרה לגופו.

3) זכויות יוצרים - האפליקציה יכולה להיחשב ל-'יצירה ספרותית' בהיותה למעשה תכנת מחשב בעלת קוד מקור שמהווה את טקסט היצירה. ניתן להגן על אלמנטים נוספים כגון העיצוב הגרפי, הטקסטים, קבצי הוידאו וקבצי המוזיקה. חשוב להבין כי זכות היוצרים אינה מגינה על הרעיון עצמו (או על תהליך ושיטת ביצוע, מושג מתמטי, עובדה או נתון או חדשות היום), אלא על דרך הביטוי של הרעיון.

וידאו: עו"ד מיכל לוצאטו - הגנה על אפליקציות באמצעות זכויות יוצרים

אז למעשה אין צורך לרשום את זכות היוצרים?

לא מדויק. אומנם הרישום לא נדרש בכדי להקים את הזכות, אך הוא בהחלט מומלץ. ראשית, הרישום יכול להועיל במקרים בהם צצה אפליקציה זהה או דומה מהותית. בנוסף, במידה שנרצה להגיש תביעה על הפרה בארה"ב, תנאי מוקדם להגשתה הוא רישום זכות היוצרים ב- U.S. Copyright Office . כמו כן, לרישום אלמנט הרתעתי בפני מפרים פוטנציאליים וערך מוסף בעיני משקיעים.

כיצד ואיך רושמים זכויות יוצרים?

בישראל, בניגוד לארה"ב, לא קיים מנגנון רישום רשמי. ניתן להפקיד את היצירה בישראל אצל עורך דין בליווי תצהיר המפרט את מרכיבי היצירה ואת מועד יצירתה. מומלץ לרשום את היצירה בארה"ב, מאחר שמקום הרישום אינו תוחם את גבולות ההגנה (להבדיל מפטנט).

אם רשמתי את זכות היוצרים אני מוגן?

מעבר להגנה הקניינית, חשוב לדאוג גם להגנה חוזית, בדמות הסכמי סודיות והתקשרות שמטרתם להגן על הרעיון עצמו ועל היצירה בשלבים המוקדמים בהם היא לעיתים טרם מגובשת לחלוטין, וכן להסדיר את היחסים עם הגורמים השונים המעורבים בפיתוח (מעצבים, מפתחים, משקיעים וכו').

עוד בנושא:

זכויות יוצרים באינטרנט - תשובות מומחי הפורום

 

לוצאטו- משרד עורכי דין ,mail@luzzattolaw.co.il

עו"ד מיכל לוצאטו בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה