zap group mishpati logo

מזונות בהוצאה לפועל: מסלול גבייה מהיר

בחודש פברואר 2014 נכנס לתוקף תיקון לחוק ההוצאה לפועל, אשר עיקרו לייעל את הליך הגביה של חוב המזונות- הליך שהיה עד עכשיו ארוך ומתיש. כיצד הדברים עובדים? מהם יתרונות ההליך? על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם

מאת: עו"ד אור גל-און
10.02.14
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
מזונות בהוצאה לפועל: מסלול גבייה מהיר

מראשית חודש פברואר 2014 נכנס לתוקפו תיקון מס' 42 לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 , בדבר "מסלול מזונות" במערכת ההוצאה לפועל של רשות הגבייה. עיקר ייעודו של מסלול זה הוא מימוש ואכיפה של פסקי דין למזונות תוך ייעול תהליך הגבייה של החוב, הליך שהיה עד כה ארוך ומתיש יחסית. מטרת הרפורמה היא להקל, כמובן, על ניהול ההליכים לגביית חוב המזונות במערכת ההוצאה לפועל. 

לכתבות נוספות בנושא:

* מסלול מקוצר בהוצאה לפועל - גביית חובות בהליך קצר
* טפסים מרכזיים בהליכי הוצאה לפועל

הוצאה לפועל ופשיטת רגל – שאלות נפוצות מהפורום


עד לתיקון: בעייתיות בנקיטת הליכי גבייה

לאור הנתונים שפורסמו על ידי רשות הגבייה ומשרד המשפטים (ואשר עליהם מתבססת ההצעה לתיקון החוק) בדבר המצב הנוהג כיום במסגרתו רוב הזוכים הפרטיים בפסקי דין למזונות, (ולמען הדיוק במרבית המקרים מדובר בזוכות, אשר נאלצות לנקוט הליכי גבייה, ואינן מיוצגות על ידי עורך-דין), על פי רוב, חסרים את המיומנות, המשאבים והזמן לשם ניהול ההליכים וגבייה יעילה ומלאה של החוב הכספי.

יתרה מזאת ולדאבון רב, קיימת הישנות מקרים בהם ישנו חשש כי עצם הנקיטה בהליכים כנגד החייב תוביל להסלמת הסכסוך ותהווה מכשול עתידי בהסדרת או הפרדת היחסים בין בני הזוג, והדבר מביא זכאים וזכאיות למזונות לכדי החלטה לותר ולא לנקוט כלל הליכים לגביית הכספים להם הם זכאים. 

הנפגעים הישירים, במקרים הללו, עלולים להיות בראש ובראשונה הילדים הקטינים של בני הזוג, אשר נמנעים מהם מזונותיהם.

יתרונות: מהירות ונגישות

בשל חוסר שביעות הרצון של המחוקק מהמצב הקיים ובכפיפה אחת עם הרצון להביא לכדי אכיפה של פסקי דין למזונות ביתר שאת, הוקם בימים אלו מסלול המזונות במערכת ההוצאה לפועל, אשר יתרונותיו על "המסלול הרגיל" שהיה קיים עד כה, הם המהירות והנגישות שבפתיחת התיק, טיפול וניהול התיק על ידי רשות האכיפה תוך מעורבות מינימאלית של הזוכה, והדבר עשוי לאפשר הפרדה בין תהליך גביית החוב לבין הצדדים המעורבים (וכמובן שעניין זה ייבחן בחודשים הקרובים במבחן המציאות בשטח). 

בשל ניסיון ההפרדה והעדר מעורבות בניהול התיק, התיקון לחוק מחייב את הלשכה להוצאה לפועל, אשר מטפלת בתיק במסלול המזונות ומנהלת את ההליך בפועל, לנהוג בשקיפות מלאה ולתת דיווח מלא לזוכה, הכולל את מלוא ההליכים אשר ננקטו עבורו בתיק, יחד עם סכום הכספים שנגבו מהחייב, וזאת בתדירות של אחת לשנה ועד לפירעון החוב במלואו.

התיקון מאפשר לזוכה הפרטי שברצונו לממש את פסק הדין בהוצאה לפועל, בחירה בין פתיחת תיק לנקיטת הליכים במסלול רגיל של גבייה בהוצאה לפועל (כפי שהיה נהוג ומקובל עד כה), לבין נקיטה בהליכים במסלול מזונות או בשמו, הנוסף, "המסלול המהיר" לגביית מזונות, על כל יתרונותיו וחסרונותיו כפי שפורטו לעיל. 

כמו כן, המסלול המהיר מאפשר לזוכה הפרטי הליכי גבייה עבור הפרשי התשלומים שבין הקבוע בפסק הדין לבין תשלומי מזונות שנתקבלו מביטוח לאומי (ככל ונתקבלו), ובכך מבטיח את גביית מלוא הכספים עבור הזוכים – קטינים לרוב.

זוכה פרטי יוכל אפוא לפתוח תיק בכל אחת מן הלשכות להוצאה לפועל, ומעתה ואילך התיק יטופל במלואו על ידי רשות הגבייה, באחת מן הלשכות אשר פועלות במסלול המזונות ומבלי הורך לפנות ישירות ללשכה המטפלת. 

לא בכל לשכת הוצל"פ

יובהר, כי על אף קיומן של הלשכות להוצאה לפועל במקביל לבתי משפט השלום, מסלול המזונות לא יפעל בכל אחת מן הלשכות אלא רק בלשכות המוסמכות לכך, וזאת בכפוף לקיומן בכל אחד מן המחוזות במדינה ישראל. 

כחלק מהרצון לרתום את הציבור לשימוש במסלול המהיר ותוך מאמץ להקטין ככל הניתן את ניצול הליכי ההוצאה לפועל לא למטרתם, חלה על הזוכים והחייבים, חובת דיווח ללשכה להוצאה לפועל על כל תקבול שהתקבל/ניתן לשם פירעון החוב שלא ישירות דרך ההוצאה לפועל.

כמו כן, חלה חובת הדיווח להוצאה לפועל בדבר שינויים בגובה החוב או בנסיבות שעלולות להשפיע על גובה החוב או יכולת פירעונו. בכך מבקש המחוקק להבטיח שמסלול המזונות ינוהל בתום לב, ע"פ הדין, ללא ניצולו להפעלת לחץ בלתי הגון על הצד שכנגד.
עם זאת, נכון לעכשיו, טרם הוסדר מנגנון אכיפה, פיקוח או בקרה על חובת הדיווח המוזכרת לעיל.

יובהר, כי המסלול הינו הוראת שעה וחל במלואו, מה-1 בפברואר 2014 ועד ה-1 בפברואר 2020, תאריך תום תחולתו. זוכים שהגישו את בקשותיהם, לגביית מזונות בהוצאה לפועל, לפני תקופת התחולה לעיל, קרי טרם חודש פברואר 2014, יוכלו לבצע מעבר למסלול המזונות המהיר החל מיום ה-1 ביוני 2014.

בחירה או חובה?

יש לציין, כי בעוד מסלול המזונות המהיר הינו מסלול בחירה/רשות עבור הזוכה, החל מה-1 בפברואר 2014, מסלול המזונות הופך להיות מסלול חובה עבור המוסד לביטוח לאומי הפועל אף הוא לגביית חובות בגין מזונות שלא שולמו. בקשות לגבייה, בהוצאה לפועל, שהוגשו ע"י המוסד לביטוח לאומי טרם תחילת תחולתו של החוק, יועברו למסלול המזונות החל מיום 1 בספטמבר 2014.

 

* עוסק ומתמחה במעמד אישי, דיני משפחה ירושות ועיזבונות - משרד עורכי דין גל-און קפל שמואלי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה