zap group mishpati logo

רפורמה בהליכי פשיטת רגל - טובה לחייבים וגם לנושים

לרפורמה בהליכי פשיטת רגל יתרונות רבים, גם עבור החייבים וגם עבור הנושים. תכנית פירעון תגדיר את הזמן והתנאים בהם יופטר החייב מחובותיו. כיצד ובאלו מקרים? בכתבה שלפניכם

מאת: עו"ד עמיחי זילברברג
05.02.15
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
רפורמה בהליכי פשיטת רגל - טובה לחייבים וגם לנושים

בעקבות הרפורמה שהחל להנהיג כונס הנכסים הרשמי החל מחודש ספטמבר 2013, ניתן לומר, כי הטיפול בתיקי פשיטת רגל (bankruptcy) הינו קצר ויעיל יותר מכפי שהיה נהוג בעבר. 

עד לרפורמה - ההליכים התנהלו בצורה טכנית

בעבר תיק פשיטת רגל היה כרוך בחוסר לוחות זמנים מוגדרים לניהול ההליך. לא היה מועד שנקבע מראש לבדיקת תביעות חוב של הנושים, הנושים לא ידעו מתי הם עתידים לקבל תשלום על חשבון חובו של החייב, והחייבים בפשיטת רגל לא ידעו כמה זמן יארך ההליך עד שיזכו לקבל את ההפטר המיוחל. 

הטיפול בהליך, קידומו והבאתו לידי סיום היו תלויים במידה רבה ביעילותו וברצונו האישי של הנאמן בפשיטת רגל בכל תיק (או נציג הכונס הרשמי אם לא מונה נאמן). ניתן לומר, כי עד כניסתה לתוקף של הרפורמה בהליכי פשיטת הרגל, התנהלו ההליכים באופן טכני למדי וכן היתה לא מעט אי בהירות לגבי השאלה לאן מועדות פני ההליכים ומתי הם יסתיימו, אם בכלל. 

מה השתנה בעקבות הרפורמה?

המדיניות החדשה של הכונס הרשמי לניהול הליכי פשיטת רגל נשענת על מספר הנחות יסוד מרכזיות: 

א. הליכי פשיטת רגל צריכים להתנהל לשם הגשמת תכליתם: מתן הפטר לחייבים תוך פירעון הוגן ושוויוני לנושים.

ב. יצירת תמריצים חיוביים, דבר אשר יגרום להנעת הצדדים לפעול בצורה יעילה יותר.

ג. נקיטת גישה מחמירה נגד חייבים שעלולים לנצל את ההליך לרעה ולהערים על הזולת. 

תמריצים חיוביים

על פי המתכונת החדשה, כפי שפורסמה, הוקצבה תקופת זמן של עד 18 חודשים מיום מתן צו הכינוס, במהלכה ילמדו הכונס הרשמי וכל מנהל מיוחד שיתמנה לנכסי החייב, מהם נכסי החייב ומקורות הכנסותיו מחד,  ומאידך מהן הוצאותיו, חובותיו והתחייבויותיו.

לחייב יוצע לגלות מרצונו החופשי כל רכוש השייך לו. גילוי מרצון והובלת בעלי התפקיד לרכוש לשם הגשמת זכויות הנושים לא יפגע בסיכוייו להשיג את ההפטר. 

ניתן לומר, כי בכך מתבטא תמריץ חיובי שנועד לאתר בצורה מהירה את רכושו של החייב. כמו כן, במהלך פרק זמן זה, יבדקו כל תביעות החוב של הנושים. על פי הבדיקות תגובש לחייב תכנית פירעון בה החייב יפרע את חובותיו, וזאת על פי נתוניו האישיים כגון: השכלתו, גילו, הכנסתו הנוכחית והצפויה, רכושו ונכסיו ועוד. פירעון חובותיו של החייב יתבצע באמצעות מימוש רכושו של החייב, או באמצעות תקבולים תקופתיים או באופן משולב. 

תאריך יעד לסיום יישום תכנית הפירעון

בתום תקופת 18 החודשים, במסגרת הדיון לאישור תכנית הפירעון בבית המשפט, ימליץ הכונס הרשמי להציב תאריך יעד לסיום יישום תכנית הפירעון ולמתן הפטר לחייב. ביחס לחייב שהמסקנה הנלמדת אודותיו תהיה, כי אין לו יכולת לייצר הכנסה לשם פירעון חובותיו, ההמלצה תהיה, כי יקבל הפטר לאלתר מחובותיו שלא נפרעו. מנגד, לגבי חייב שהמסקנה הנלמדת אודותיו היא שיש לו פוטנציאל לייצר הכנסה נוספת לשם פירעון לנושיו, ההמלצה לגביו תהיה, כי ימשיך להיות בהליך תקופה קצובה ומוגדרת שבה יפרע את חובותיו באמצעות הכנסותיו המצטברות באותו פרק זמן. תקופת יישום תכנית הפירעון תיארך בין שלוש לארבע שנים. הגדרת זמן ההליך ויידוע החייב על פרק הזמן שהוקצב, מקנה לחייב אופק חיובי לקבלת הפטר ותמריץ לתשלום חובותיו. כל חייב ידע מראש, כי אם יקיים את מה שנדרש ממנו ויעמוד בתכנית הפירעון שהותאמה על פי יכולתו, יזכה גם הוא לבסוף להפטר המיוחל ולפתיחת דף חדש בחייו. 

גם הנושים יצאו נשכרים – כיצד?

יש לציין כי מיישומו של המתווה המעודכן, גם הנושים יצאו נשכרים. בדיקת תביעות החוב שלהם תוקדם באופן משמעותי, ולפיכך יהיה ניתן לשלם להם דיבידנדים בפרק זמן קצר הרבה יותר משהיה נהוג בעבר. 

אכיפה והרתעה

המדיניות החדשה בהליכי פשיטת רגל מתבטאת גם במובן האכיפה וההרתעה. חייב אשר יבקש להערים על הזולת, יסתיר מידע מבעלי תפקיד, יצור חובות באופן בלתי מוסרי או לא יעמוד בתכנית הפירעון שהותאמה לו, יאבד באחת את האוזן הקשבת של המערכת. 

החייב לא יקבל הפטר, וינקטו נגדו צעדי אכיפה ועונשין בשל עבירות לפי פקודת פשיטת הרגל.   

בסיכום - יתרונות הרפורמה עבור החייב

אין ספק שהרפורמה בהליכי פשיטת רגל מאפשרת לחייב להבין טוב יותר את מעמדו במסגרת הליך פשיטת רגל. בעבר, חייב שפתח בהליכי פשיטת רגל התקשה לראות את האור בקצה המנהרה שיביא לסיום ההליך. כמו כן, שלב הכרזת החייב כפושט רגל, היה מנותק משלב ההפטר. כיום, שלב הכרזת החייב כפושט רגל ושלב הפטרתו מחובותיו קשורים זה בזה באמצעות תכנית הפירעון אשר מגדירה את הזמן והתנאים בהם יופטר החייב מחובותיו. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה