zap group mishpati logo

צו הרחקה - מתי ובאילו נסיבות?

האם התעללות מילולית יכולה להוביל להוצאת צו הרחקה? לכמה זמן ביהמ"ש יתן את הצו אם יעתר לבקשה? לפניכם שאלה שנשאלה בפורום אלימות במשפחה. כל הפרטים, לפניכם

מאת: עו"ד יאיר רגביאיר רגב - עורך דין פלילי
26.02.15
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
צו הרחקה - מתי ובאילו נסיבות?

שאלה: אני נשואה 12 שנה לאדם שמתעלל בי מילולית. יש לנו שני ילדים שסובלים מזה מאוד. אני רוצה להתגרש אבל הוא לא מוכן, והוא אמר שהוא לא ייתן לי גט בחיים. אני רוצה להתרחק ממנו עם הילדים, אבל להיות מוגנת. אם אני אבקש צו הרחקה ממנו, לכמה זמן הצו יהיה תקף? אם הצו יהיה בתוקף רק לתקופה קצרה, אז הוא יתנקם בי ואני לא יודעת מה יהיה.

תשובה: צו הגנה למניעת אלימות במשפחה – הוא אפשרות משפטית להרחקת בן משפחה אלים מן הבית במסגרת חוק למניעת אלימות במשפחה.
אשה שבעלה מכה אותה ומתעלל בה, יכולה לבקש מביהמ"ש צו הגנה כנגד בעלה. גם אשה שבעלה מתעלל בה נפשית - מקלל אותה, צועק עליה ומשפיל אותה, יכולה לבקש צו כזה.
ביהמ"ש העליון כבר פסק בעבר, כי אלימות נפשית/מילולית או פגיעה באורח החיים התקין של הבית חמורה לא פחות מאלימות פיזית, ויכולה להצדיק הוצאת צו, המורה על הרחקת הבעל מבית מגורי המשפחה. 

הבטחת שלומו של אדם

הוצאת צו הגנה נועדה להבטיח את שלומו של אדם הסובל מאלימות פיזית או נפשית (מילולית) מצד בן משפחה. הפרת הצו משמעה עבירה פלילית העלולה להביא להגשת כתב אישום ואף למעצר.

ניתן להוציא צו הגנה ישירות בבית משפט לענייני משפחה או בבית משפט שלום הקרובים לאזור מגורייך. הוצאת צו הגנה לא כרוכה בתשלום אגרת בית משפט. במידה שהשופט סבר, כי יש מקום להוצאת הצו, יינתן צו ראשוני למספר ימים בלבד. השופט יציין בהחלטתו מועד לדיון נוסף במעמד שני הצדדים, על מנת לאפשר לצד השני אפשרות להגן על עצמו.

לכמה זמן ינתן הצו?

בית המשפט רשאי להרחיק את הצד האלים מהבית באמצעות צו הגנה לתקופה של עד שלושה חודשים, ויש לו סמכות להאריכו מפעם לפעם, ובלבד שהתקופה הכוללת לא תעלה על שישה חודשים. במקרים מיוחדים מוסמך השופט להאריך את הצו לתקופה שלא תעלה על שנה מעת ההרחקה. 

צו זה אוסר על אדם, לעשות את אחד מהבאים: 

1. להיכנס לדירה בה מתגורר בן משפחתו או להתקרב אליה (גם אם הדירה שלו באופן חלקי או מלא). 

2.  להטריד את בן משפחתו בכל דרך ובכל מקום. 

3.  לעשות דברים שמונעים מבן משפחתו מלהשתמש בנכס ששייך לאותו בן משפחה, גם אם לאותו אדם ישנה בעלות מסוימת על הנכס. 

• במסגרת הצו ניתן לבקש מבית המשפט שיורה על אמצעים נוספים כגון: מתן ערובה להתנהגות טובה, הבטחת שלומו של בן המשפחה הנפגע או הוראות בדבר סידורים שונים הנדרשים עקב צו זה. 

• אם החליט בית המשפט לתת צו הגנה, יאסור על מי שנתן נגדו הצו לשאת נשק ויורה להחרים להחזיק את נשקו לאלתר.

הצו לא ינתן מסיבות 'נקמניות'

חשוב לדעת, כי צו זה, כאמור הינו סעד זמני הניתן על ידי בית משפט מתוקף החוק למניעת אלימות במשפחה. בשל העובדה שישנם ניסיונות לעשות שימוש לרעה בכלי חשוב זה ובשל חומרת המגבלות שניתן להטיל באמצעותו, בתי המשפט מקפידים על מתן צו הרחקה, כאשר שוכנעו כי מבקש הצו עבר אירוע אלימות בסמוך, להגשת הבקשה או כי הוא נמצא בסכנה ממשית לאלימות.

אם בית המשפט יתרשם, כי הבקשה לצו ההגנה הוגשה מסיבות "נקמניות" ולא כנות, יהיה רשאי לחייב את מבקש הצו בהוצאות משפט של המדינה או הצד השני ואף להורות למבקש לפצות אותו. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים