zap group mishpati logo

ייעוץ למעסיקים - מה חשוב לדעת?

האם מעסיק חייב לשלם לעובד שפוטר דמי הודעה מוקדמת גם אם לא מגיע לעבודה בזמן ימי ההודעה המוקדמת? מה התשלום המגיע לעובד אשר נעדר בשל מחלת ילד? שאלות אלו ואחרות נשארו לאחרונה בפורום ייעוץ למעסיקים בפורטל משפטי. מנהלות הפורום, עו"ד קלי גניאל ועו"ד הדס גנוט, השיבו

מאת: עו"ד קלי גניאל ועו"ד הדס גנוטגנוט-גניאל משרד עו"ד
06.05.15
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
ייעוץ למעסיקים - מה חשוב לדעת?

מחלת ילד

שאלה: רציתי לבדוק זכאות לגבי עובדת שנעדרה מעבודתה לסירוגין עם בעלה בעניין מחלת ילד. פעם הוא נעדר ופעם היא. האם ניתן להחשיב לה התקופה ברצף?

תשובה: מחלת ילד מזכה את הורי הילד הנשארים עמו לטפל בו בתשלום בגין ימי מחלה על פי חוק. היום הראשון אינו בתשלום, היום השני והשלישי של היעדרות ההורה, הם בתשלום של 50% ומן היום הרביעי התשלום הינו מלא. חישוב ימי ההיעדרות נעשה לכל אחד מן העובדים הנעדרים בנפרד. ניתן לשלם גם 100% עבור היום הראשון, השני או השלישי, לפי שיקול דעת המעסיק.

תשלום ימי הודעה מוקדמת

שאלה: עובד פוטר, והמעסיק מעוניין שיגיע לעבודה בזמן ימי ההודעה המוקדמת. העובד מסרב. האם גם אז המעסיק מחוייב לשלם על ימי ההודעה המוקדמת?

תשובה: על פי חוק הודעה מוקדמת, המעביד זכאי לוותר על שירותיו של עובד בתקופת ההודעה המוקדמת, אולם אז הוא חייב לשלם לעובד את שכרו הרגיל.

במידה שהמעביד לא ויתר על שירותיו של העובד, יחסי עובד מעביד ממשיכים להתקיים בין הצדדים.
לכן, עובד שאינו מגיע לעבודה בתקופת ההודעה המוקדמת אינו זכאי לשכר בגין ימי היעדרותו, אלא אם כן הוא נעדר עקב מחלה, חופשה שנתית או כל היעדרות אחרת שמזכה בשכר עבודה.

תיבת דואר (מייל)

שאלה: האם שמירת כל המידע בתיבת מייל במסגרת עבודה כל עוד העובד לא עזב או גם לאחר מכן היא בגדר חובה? או שמא מותר לעובד למחוק את התיבה? (כולל כל מה שנמצא בה).

תשובה: אין חובה לשמור את כל החומר בתיבה לאחר שעובד עזב. אם מדובר בחומר פרטי של העובד, מן הראוי לדאוג להעביר לו את כל החומר או לעדכן אותו כי עליו להעביר אליו את החומרים הפרטיים כי עומדים למחוק את התיבה.

תביעת עובד

שאלה: העסקתי במשך 2.4 שנים עובד שעזב ללא הודעה מוקדמת. העובד תובע לקבל ימי חופשה, מחלה, פנסיה, שעות נוספות ופיצויים. מחישוב של עו״ד עולה, כי הסכום מגיע לכ -30,000 ש"ח. העובד לא מוכן להגיע לפשרה ודורש 50,000 ש"ח לא כולל שכ"ט. אציין, כי מבחינת העסק לא אוכל לספוג סכום זה. שאלתי היא מה היא מגמת ביהמ"ש לעניין זה? האם נכון להסכים ל-50,000 ש"ח? האם יש תקדימים לעניין זה שאוכל לעיין בהם? 

תשובה: מגמת בתי המשפט היא לפסוק לעובד את מה שהוא זכאי על פי דין. אם על פי חישוב הוא זכאי לסכום של 30,000 ש"ח הרי שזה הסכום שיש לשלם לו. בהנחה שהנתונים שאת מעלה מדוייקים, הרי ש 50,000 ש"ח זה סכום מאוד גבוה. מכל מקום, המלצתינו היא לשלם את כל המגיע על פי דין, ללא כל קשר לדרישות העובד ולהסכמתו, על מנת שלא להיות חשופה לתביעה של הלנת השכר. לבדיקה של העובדות והנתונים והחישובים מומלץ לפנות לעורך דין.

סיום עבודה של מטפל סיעודי

שאלה:

א. בפטירת המעביד - האם העובד אמור לקבל פיצויים כרגיל?

ב. אם מדובר בעובד שאשרת השהיה שלו הסתיימה לפני כמה שנים והוא עבד ללא היתר, האם הוא זכאי לפיצויים כמו עובד רגיל? האם יש מקרים בהם אינו זכאי לפיצויים?

ג. האם יש לתת לעובד דמי הבראה באופן יחסי אף שלא הסתיימה שנה מלאה?

ד. העובד הנ"ל מועסק בערך כשבע שנים. לאחר כשנתיים וחצי מתחילת העבודה הוא הלך לעבוד במקום אחר, ולאחר חצי שנה חזר שוב.

האם הוא יש לשלם פיצויים גם על השנתיים וחצי הללו או שמאחר שהוא עזב מיוזמתו אינו זכאי לפיצויים בגין אותו הזמן? 

תשובה: בפטירת המעביד, עובד זכאי לפיצויי פיטורים. העדר היתר שהיה אינו רלוונטי לזכויותיו הסוציאליות. ישנם מקרים נדירים בלבד בהם עובד אינו זכאי לפיצויי פיטורים כאשר מופסקת עבודתו על ידי המעסיק. בהתייחס לדמי הבראה יש לשלם על התקופה היחסית בה עבד [בהנחה שעובד מעל שנה]. בהתייחס להפסקת העבודה, הפסקת הרצף מעל 6 חודשים קוטעת את רצף ההעסקה. הפסקת עבודה פחות משישה חודשים אינה קוטעת את רצף ההעסקה ולכן יש לשלם אחורה גם על התקופה הקודמת.

ימי חופשה ומחלה

שאלה: במידה שעובדת ביקשה לנצל 22 ימי חופשה, קיבלה אישור על כך מהמעסיק, ובמהלכם הייתה חולה במשך מספר ימים- האם היא יכולה לבקש לדוגמא ש 17 ימים יחשבו ימי חופש, ו-5 ימי מחלה (כל עוד הביאה אישור רפואי?).

תשובה: ימי החופשה בהם עובד היה חולה, לא ירדו ממכסת ימי חופשתו. ולפיכך בכפוף להמצאת אישור רפואי של העובדת, ימי מחלתה לא ימנו במספר ימי חופשתה, ואולם התשלום בגין ימים אלה יהיה לפי הוראות החוק לתשלום ימי מחלה. 

פיטורי עובדת חדשה בהריון

שאלה: עובדת התחילה לעבוד אצלי לפני חודשיים. בראיון העבודה היא לא אמרה שהיא בהיריון, ושלשום היא הודיעה לי שהיא בחודש שישי. האם אפשר לשחרר אותה אחרי שלא הייתה כנה איתי?

תשובה: פיטורי אשה בהריון אסורים, אלא אם כן ניתן היתר מאת הממונה על עבודת נשים במשרד התמ"ת. גם אם היא עובדת אצלך רק חודשיים, הרי שאתה חשוף לתביעה על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. גם מדבריך עולה כי הפיטורים יהיו קשורים לעובדת היותה בהריון והסרתו ממך. הצדק עמך, כי יש טעם לפגם בכך שהסתירה עובדת הריונה, ואולם הפסיקה קובעת כי למעט במקרים מיוחדים, תלוי אופי התפקיד המוצע, לא חלה על אישה חובה לגלות בעת ראיון עבודה כי היא בהריון. על אישה חלה החובה להודיע על דבר הריונה עד החודש החמישי.

פיטורי עובדת שלא מגיעה לעבודה בטענה שהיא חולה

שאלה: יש לי משרד קטן ובו מועסקות 4 עובדות שהן אימהות.
ערכתי שימוע לאחת העובדות בשל חוסר שביעות רצון מתפקודה והשפעה שלילית שלה על הצוות.
לאחר שלא חל שינוי בתפקוד שלה, ולאחר שיחה נוספת איתה, החלטתי לפטר אותה. 

מיד לאחר מכן היא לא הגיעה בטענה שהיא "חולה", וכעבור מספר ימים טענה, כי הבן שלה חולה ואינה יכולה להגיע. היא עובדת קרוב לשנה.
אין לי בעיה לשלם לה את הפיצויים וצבירת ימי הבראה וזכויות שצברה (ימי חופשה).
היא עובדת בהיקף של 5 שעות ביום ועל פי המונה שלה בתלוש היא זכאית ל2.15 ימי מחלה.
כך שגם אם היא חולה, אין לה זכאות למימוש ימי מחלה.
השאלה שלי - האם אוכל לפטר אותה בשיחת טלפון או שאני צריך לחכות עד שהיא תגיע למשרד כדי להודיע לה שהיא מפוטרת?

תשובה: פיטורין בטלפון אינם מומלצים. במידה שהעובדת אינה מגיעה לעבודה, אתה רשאי לשלוח לך מכתב בדואר או באמצעות דואר אלקטרוני. יש לוודא קבלת המכתב.

המלצתנו ולמען הזהירות, לזמן אותה למשרד פעם נוספת לצורך פיטוריה ומלסור בידה מכתב מסודר המפרט השתלשלות האירועים. במידה שאינה נעתרת לזימון למשרד, שלח לה המכתב.
לגבי זכויותיה הסוציאליות, הואיל ותקופת העסקתה מגיעה לכדי 11 חודשים, היא זכאית לכל הזכויות הסוציאליות על פי דין. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים