zap group mishpati logo

קניין רוחני - מהו? ואיך מגנים עליו?

הביטוי קניין רוחני כולל זכויות בנכסים לא מוחשיים שנוצרו ע"י אדם, כמו: המצאות שונות, פטנטים, זכויות בצילומים, ביצירות ספרותיות, מוזיקליות, אמנותיות ועוד.

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
קניין רוחני - מהו? ואיך מגנים עליו?

ג' ש' כתב רומן למבוגרים. הוא שקד על כתיבתו יום וליל במשך שנתיים תמימות, ערך תחקירים, ביקר במקומות חדשים, נפגש עם אנשים, עם מספר מו"לים , ובסופו של דבר, הספר הודפס, יצא לאור ונמכר בחנויות. להפתעתו ולשמחתו הרבה של ג' ש' הספר נמכר טוב משחשב.

במשך שבועות רבים הוא היה בחמישייה הראשונה של טבלת רבי המכר. ג' ש' היה שמח וטוב לב. אולם, לאחר כמה חודשים נדהם ג' ש' לשמוע מחברו הטוב, כי הוא נתקל בספר חדש, שיש בו כמה פרקים מועתקים מספרו. הכצעקתה? האם ניתן כך סתם להעתיק מספר אחר? האם ג' ש' יכול לעשות משהו כדי למנוע פגיעה בקניינו הרוחני?

במקרה אחר חברת היי-טק, אשר עמלה קשות על פיתוח תוכנה חדשה, גילתה כי חברה אחרת, מתחרה, העתיקה את התוכנה שלה. האם היא יכולה למנוע ממנה להשתמש בתוכנה המועתקת ולמכור אותה?

המקרים הללו מהווים דוגמה לפגיעה בקניינו הרוחני של אדם. הביטוי קניין רוחני כולל זכויות בנכסים לא מוחשיים שנוצרו ע"י אדם, כמו: המצאות שונות, פטנטים, זכויות בצילומים, ביצירות ספרותיות, מוזיקליות, אמנותיות ועוד.

בין תחומי הקניין הרוחני ניתן למנות, בין היתר, את התחומים הבאים:

• זכויות יוצרים - הפגיעה בזכויות היוצרים של אדם יכולה להיות בשטחים רבים, החל בסופר שכתב ספר, אשר חלקים ממנו הועתקו, עובר בצלם אשר התמונות שצילם הועתקו וכלה בשדות כגון: ספורט, אינטרנט, תקשורת, אופנה, עיצוב וכדומה.

• פטנטים - לא מספיק להמציא פטנט, יש צורך בהליכים רשמיים, כולל רישומו אצל רשם הפטנטים. במידה שנטענת טענה להפרת פטנט יש לבחון האם הוכחה התקדמות המצאתית, מהן זכויות בעל הפטנט, מהו תוקף הפטנט ועוד.

• מדגמים - המדגם מגן על הצורה האסתטית של המוצר (קישוטים, דמויות). בדומה לפטנטים, גם מדגמים יש לרשום, וניתן לתבוע בגין הפרתם.

• סימני מסחר - אלו נרשמים ביחס למוצרים או שירותים מסוימים, וההגנה שמקבל סימן מסחר היא למעשה על המוניטין של המוצר. כך הצרכן לא אמור לבלבל מוצר מוגן בסימן מסחר עם מוצר דומה אחר שקיים בשוק.

• גניבת עין - גניבת עין היא עוולה במסגרת דיני הקניין הרוחני, שמשמעה גניבת מוניטין שיש לאדם במוצר מסוים ע"י הטעיה של הציבור.

• אינטרנט ומחשבים - בימים אלו עם התפתחות הטכנולוגיה, עולות וצצות סוגיות רבות הנוגעות לקניין רוחני במחשבים בכלל ובאינטרנט בפרט, כגון: העתקת תוכנה, הפרת זכויות יוצרים באינטרנט, שיתוף קבצים ועוד.

עידוד חופש העיסוק והתחרות החופשית יכולים לפגוע לפעמים בזכויותיו של אחר בקניינו הרוחני. המתח בין תחומים אלו ובין תחומים אחרים הנוגעים לקניין רוחני (טכנולוגיה, תקשורת וכד') יוצרים עניין רב ומציבים בפני בתי המשפט סוגיות ושאלות לא פשוטות, במיוחד לאור ההתפתחויות הטכנולוגית הרבות והמהירות שחלו בשנים האחרונות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים