zap group mishpati logo

שאלות בעבודה - אתם שאלתם, אנחנו ענינו

כמעט כולנו עובדים, ונתקלים מדי יום בסוגיות שאנחנו לא יודעים את התשובות עליהן, או לפחות לא את התשובות המלאות. האם במקרה שאנחנו מתפטרים אנחנו זכאים לפיצויי פיטורים? כמה ימי חופשה ומחלה מגיעים לנו? האם מותר לפטר עובדת שנמצאת בחופשת לידה? מה קובע החוק לגבי הרעת תנאים?

מאת: מערכת משפטי
28.03.10
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
שאלות בעבודה - אתם שאלתם, אנחנו ענינו

הרעת תנאי ההעסקה- שינוי שעות העבודה
שאלה: אני עובדת בבנק גדול כבר 4 שנים. בשנים אלו שעות העבודה המקובלות היו 7 עד 15:30 . כעת החליט המעסיק שניתן להתחיל את יום העבודה בשעה 8 בלבד ולא דקה לפני כן, כל זאת בהתרעה של יומיים. האם זה חוקי? יש לציין שאין באפשרותי להשלים יום עבודה מלא במידה שאני מתחילה לעבוד בשעה 8 מכיוון שאני גם אמא שצריכה להספיק ולצאת מהעבודה ב-15:30 בכל מקרה.

תשובה: חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד שהשתנו לרעה תנאי עבודתו או שתנאי עבודתו הם כאלה שלא ניתן לדרוש ממנו להמשיך לעבוד בתנאים אלה, לרבות במקרה של הפרת זכויות העובד, רשאי להתפטר ולהיחשב כמפוטר.
כאשר מתפטר עובד בטענה להרעת תנאים או דרישה להמשך עבודה בתנאים לא סבירים, עליו לתת הזדמנות למעביד לתקן את ההרעה או את המצב הנטען ואם לא תוקן, על העובד להוכיח זאת על מנת להיות זכאי לפיצויי פיטורים.
על כן, יש לבחון כל מקרה לגופו ולפי הנתונים הספציפיים לקבל החלטה נכונה.

תהליך קבלת ההחלטות לקראת החלטה על סיום עבודה או במקרה של חשש מפיטורים משפיע מאוד על זכויות העובד במהלך סיום עבודתו. לכן חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי טרם קבלת ההחלטות הנוגעות לסיום העבודה.

מועד תשלום פיצויי פיטורין
שאלה: תוך כמה זמן המעביד חייב לתת לי את הפיצויים? האם יש חוק שמגדיר זמנים?

תשובה: "המועד לתשלום פיצויי פיטורים", לגבי עובד או מי שזכאי לפיצוי פיטורים מכוחו – המאוחר שבין המועדים האלה: 1. יום הפסקת יחסי עובד ומעביד; 2. המועד שנקבע לתשלום פיצויי הפיטורים על-פי הוראת הסכם קיבוצי, הסדר קיבוצי אחר או צו הרחבה החלה על העובד.

פיטורים בזמן חופשת לידה
שאלה: פיטרו אותי בחופשת הלידה, ונתנו לי את תקופת ההודעה של חודש כפי שהכתיב החוזה שלי (עבדתי שם כשנה וחצי) . אני מבקשת לברר אם מגיעה עוד תקופה מסוימת בגין ההריון, של כמה זמן, ואיך היא נקראת.

תשובה: לפי החוק אין לפטר עובדת בחופשת לידה ואין לתת לה הודעה מוקדמת לפיטורים. לכן בנוסף לכל זכות אחרת, מגיע לך שכר עד לאחר תקופת ההודעה המוקדמת שתתחיל מתום התקופה שהמעביד חייב להעסיק מסיום חופשת הלידה: 45 יום לאחר סיום חופשת לידה.
לכן, המעביד חייב לשלם שכר 45 יום לאחר חופשת לידה ועוד תקופת ההודעה המוקדמת.

הלנת פיצויים
שאלה: פוטרתי מעבודתי ויחסי עובד מעביד הסתיימו ב- 18/11/09 לאחר כשלוש שנות עבודה. את התשלום כולל ניירת (טופס 161) העביר המעביד לקרן פיצויים ביום 15/2/10 , ולכן הדבר עיכב את תשלום הפיצויים שלא התקבלו עד היום- 21/3/10. האם אוכל לתבוע את המעביד עבור כל התקופה עד להפקדת הכסף בחשבון, ומה הסיכויים של תביעה מסוג זה??

תשובה: לכאורה לפי הנסיבות קמה זכות לפיצויי הלנה. יחד עם זאת, באופן פרקטי למעביד עומדות הגנות וסיכוייה של תביעה כזאת אינם גבוהים, למעט אם מדובר בנסיבות קיצוניות של הלנת שכר או פיצויי פיטורים.

תשלום ימי מחלה לעובד

שאלה:  לגבי עובד שמשכורתו משולמת באופן גלובלי- כיצד אני אמורה לשלם לו עבור 2 ימי מחלה?
האם זה נכון להוריד לו 2 ימי עבודה כלומר ואז להוסיף לו את החלק של 37.5% עבור היום השני?

תשובה: עובד אינו זכאי לדמי מחלה עבור היום הראשון למחלתו. הוא זכאי ל-50% מדמי המחלה (75% מהשכר) עבור היום השני והשלישי ולדמי מחלה מלאים החל מהיום הרביעי, דהיינו, 75% מהשכר בהתאם לצבירת מי המחלה שלו לפי ותק. עובד רשאי לצבור יום וחצי מחלה לכל חודש עבודה אלא אם יש לו זכות טובה יותר בהסכם קיבוצי או צו הרחבה.

זכאות לתווי שי בחופשת לידה
שאלה: אני עובדת במקום עבודתי מעל 4.5 שנים. כרגע נמצאת בחופשת לידה שעתידה להסתיים בעוד כשבועיים. מעסיקי טוען שאיני זכאית לתווי שי לחג משום שאת משכורתי משלם הביטוח הלאומי. האם נכון הדבר?

תשובה: במהלך חופשת לידה המעסיק אינו חייב לשלם זכויות נלוות למעט ההסדר הפנסיוני.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה