zap group mishpati logo

מהו מדגם? על רישום והגנה

מהו בעצם מדגם? מה כשיר לרישום כמדגם ומה ההבדל בין מדגם לפטנט?

מאת: מערכת משפטי
12.04.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
מהו מדגם? על רישום והגנה

מהו מדגם?

מדגם מגן על העיצוב החדשני של חפץ. מדגם מונע מצד שלישי לבצע פעולה מסחרית כלשהי בהמצאה. 
עם זאת, יש להדגיש, כי המדגם מגן רק על אלמנטים ויזואליים ועיצובים חדשניים. כלומר: אם ההמצאה היא עיצוב חדש למסגרת של משקפי שמש, ההגנה תהיה רק על העיצוב הספציפי של המשקפיים.

ע"פ פקודת הפטנטים והמדגמים, מדגם הוא: "... קווי דמות, צורה, דוגמא או קישוט שמיוחדים לכל חפץ ע"י תהליך או אמצעי תעשייתי, אם בעבודת-יד או במכונה או בפעולה כימית, בצורה נפרדת או מחוברת, הבולטים לעין רואה בסחורה המוגמרת, ואפשר להבחינם רק במראית-עין, אבל אין המונח כולל כל שיטה או עיקר של בנין או כל דבר שאינו בעיקרו אלא התקן מיכני".

הזכות לרשום את המדגם נתונה לבעלים של המדגם, ולכן העתקה של מדגם שקיים בחו"ל לא מקנה את הזכות לאדם שהעתיק לרשום את המדגם בארץ


מה ניתן לרשום כמדגם ומהי תקופת ההגנה על מדגם?

בעלים של מדגם חדש או מקורי, שלא התפרסם בישראל, רשאי לבקש לרשום אותו בישראל. הדרישה של בחדשנות אינה מקיפה כמו בפטנטים, ומספיק שהמדגם לא התפרסם קודם לכן בישראל, כדי שיוכל להירשם בישראל.

הזכות לרשום את המדגם נתונה לבעלים של המדגם, ולכן העתקה של מדגם שקיים בחו"ל לא מקנה את הזכות לאדם שהעתיק לרשום את המדגם בארץ.

תקופת ההגנה על מדגם רשום היא 15 שנים, אשר מחושבות מיום הגשת הבקשה למדגם. תקופת ההגנה הראשונית היא בת 5 שנים, וניתן להאריך אותה במשך פעמיים, בזו אחר זו, בכל פעם למשך 5 שנים נוספות.
במשך תקופת ההגנה על מדגם רשום, אסור לכל אדם שלא קיבל רשיון מבעל המדגם: למכור או להציג למכירה את המדגם או חיקוי בולט שלו, וכן לפרסם סחורה כנ"ל או להציע אותה למכירה.

רישום מדגם - כיצד?

מחלקת מדגמים ברשות הפטנטים אחראית על הטיפול בבקשות לרישום מדגם (עיצוב). חשוב לציין, כי לא ניתן לרשום מדגם בשל עיצוב מוצר המוכתב אך ורק ע"י שיקולים פונקציונאליים, מכיון שההגנה על אופן תפקוד המוצר או השימוש בו מוענקת במסגרת דיני הפטנטים.

דוגמאות למוצרים שניתן לרשום כמדגם: שעונים, בגדים, צעצועים, תכשיטים ועוד, בכפוף לדרישות פקודת הפטנטים והמדגמים.


מה בין מדגם לפטנט?

ראשית, תקופת ההגנה ביחס למדגם היא, כאמור, בת 15 שנים. לעומת זאת, תקופת ההגנה על פטנט היא 20 שנים מיום הגשת בקשת הפטנט לרשם הפטנטים.
שנית, מדגם מבטיח כי המראה הייחודי של המוצר שלכם יישאר ייחודי, ואף אחד לא יוכל להעתיק את העיצוב שלו.

בנוסף, ישנם מקרים, שבהם הדרך היחידה להגן על המצאה היא באמצעות מדגם. כך למשל, כאשר בשל ידע קודם שכבר התפרסם, לא ניתן להגן על ההמצאה בפטנט, אך אם להמצאה יש אלמנט ייחודי, ניתן יהיה להגן עליה באמצעות מדגם.

הבדל נוסף בין מדגם לפטנט הוא בעלויות. הכנת והגשת בקשה למדגם זולה הרבה יותר ופשוטה בהרבה מהגשת בקשת פטנט.

למידע נוסף באתר רשות הפטנטים

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה