zap group mishpati logo

שלילת רשיון נהיגה - עמדו על המשמר!

ישנן נסיבות שבהן ניתן לשלול את רישיון נהיגה באופן זמני או קבוע

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
שלילת רשיון נהיגה - עמדו על המשמר!

דבר ידוע הוא, שאסור לנהוג ללא רישיון נהיגה. מי שנוהג ללא רישיון נהיגה, עובר עבירה. האם בהשגת רישיון הנהיגה הנכסף אפשר לנוח על זרי הדפנה? האם מובטח לנו כי מעתה ואילך נוכל לנהוג לאן שנחפוץ ובזמן שנרצה? לא תמיד. ישנן נסיבות שבהן ניתן לשלול את רישיון נהיגה באופן זמני או קבוע.

הוצאת רישיון נהיגה

רישיון נהיגה מאפשר לבעלים שלו לנהוג ברכב מסוג מסוים. הגיל להוצאת רישיון נהיגה משתנה ממדינה למדינה ומעת לעת. כיום, בישראל, הגיל עומד על 17  לגבי רכב פרטי. ללמוד נהיגה ניתן להתחיל קודם לכן, כבר בגיל 16.5. יש לציין כי כאשר מדובר בסוגי רכב אחרים, כמו למשל קטנוע או אופנוע, טווח הגילאים שונה.

כל אזרח בישראל יכול להוציא רישיון נהיגה בתנאי שהוא עבר בדיקות רפואיות שמעידות על כך שאין לו בעיות אשר מונעות ממנו לנהוג ובתנאי שהוא לא נפסל לנהיגה בשל ביצוע עבירות תעבורה או אחרות. כדי לקבל רישיון נהיגה יש צורך לעבור "תיאוריה" (מבחן בכתב) ו"טסט"- מבחן מעשי. לטסט ניתן לגשת רק לאחר ביצוע כמות מינימום של שיעורים, העומדת כיום על 28 שיעורים.

פסילת/שלילת רישיון נהיגה

ישנם מספר גופים שרשאים לשלול רישיון נהיגה של אדם.
ראשית, שוטר או קצין משטרה יכול לפסול את רישיון הנהיגה "פסילה מנהלית", כאשר אדם עבר אחת מעבירות התנועה הספציפיות המפורטות בפקודת התעבורה, או כאשר אדם היה מעורב בתאונת דרכים שבה נהרג אדם אחר, נחבל או רכוש ניזוק. הסמכות לפסול את הרישיון היא לתקופה של 30 ימים כאשר מדובר בעבירת תנועה חמורה הרשומה בפקודת התעבורה, ל-60 ימים כשמדובר בתאונה שנחבל בה אדם או שניזוק רכוש, ול-90 ימים כאשר מדובר בתאונה שבה נהרג אדם.

בית המשפט לתעבורה רשאי לבטל פסילה מנהלית בעקבות הגשת בקשה מתאימה, ולאחר שהוא בוחן את הנושא ושוקל האם יש הצדקה לביטול הפסילה במקרה שנדון בפניו.
הגופים הנוספים אשר רשאים לפסול רישיון נהיגה הם בית המשפט, משרד הרישוי ומשרד הבריאות. הפסילה יכולה להיות זמנית (בהתאם נסיבות ובהתאם לקבוע בחוק) או לצמיתות.

נהיגה ללא רישיון נהיגה

נהיגה ללא רישיון נהיגה היא עבירה על החוק, ויכולה להתבצע בשני מקרים: האחד, כאשר לנוהג היה רישיון, הרישיון פקע והוא לא חדש אותו. המקרה האחר הוא בו אדם אשר מעולם לא היה לו רישיון נהיגה, או אדם אשר נאסר עליו לנהוג, נתפס כאשר הוא נוהג ברכב. מובן, שהמקרה השני חמור יותר ויחייב ענישה קשה יותר.
עצה: כאשר אתם מקבלים רישיון נהיגה, דאגו לשמור עליו, ולא לבצע עבירות תנועה שעשויות לעלות לכם ביוקר, לפעמים אף במחיר הרישיון עצמו. רישיון נהיגה הוא לא מובן מאליו, זכרו כמה עמל וכסף השקעתם כדי לקבל אותו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה