zap group mishpati logo

מחלת מקצוע/ המדריך

מהי מחלת מקצוע? כיצד מוכיחים אותה ומה עושים במקרה של חשד לקיומה?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
17.05.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
מחלת מקצוע/ המדריך

מחלת מקצוע היא מחלה, שהעובד חלה בה בשל עבודתו או עיסוקו כתוצאה מחשיפה לגורמים מזיקים (כימיים, ביולוגים וכו').

תנאים מצטברים

כדי להראות שמדובר במחלת מקצוע, יש צורך להוכיח 3 תנאים מצטברים:

א. מדובר במחלה שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות הביטוח הלאומי (למשל: הרעלות, מחלות עור, ליקויי שמיעה, מחלות קרינה, שחפת ועוד). אלו מחלות שע"פ אופיין יש בהן סיכון מקצועי, כך למשל עובדי רנטגן חשופים למחלות קרינה.

ב. העובד חלה במחלה בזמן שהייתה קבועה כמחלת מקצוע (בתקנות כתוב מאיזה תאריך המחלה מוכרת כמחלת מקצוע).

ג. העובד חלה במחלה עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, כלומר: יש צורך להראות קיומו של קשר סיבתי בין המחלה למקום העבודה. כך למשל: אם אדם שיש לו ליקוי שמיעה מולד טוען שליקוי השמיעה הוחרף בשל עבודתו- הוא יצטרך להוכיח כי עבד בסביבה רועשת מאוד, שגרמה לפגיעה בשמיעתו, ושההחמרה לא קשורה למום המולד שיש לו.

יש לדעת, כי לא בנקל יקבע בית המשפט, כי מתקיים קשר סיבתי בין המחלה למקום העבודה.

כך למשל, בית הדין האזורי לעבודה בנצרת לא הכיר בצרידות של מורה כפגיעה הנובעת מתנאי עבודתה. נשיאת בית הין, השופטת ורד שפר קבעה, כי: " אין ספק כי בתנאי עבודתה של התובעת היה כדי להוות מקור אשר עלול היה לגרום לנזק במיתרי הקול, אלא שעובדה זו, היא כשלעצמה, איננה מחייבת את המסקנה לפיה הליקוי במיתרי הקול ו/או הצרידות אשר לו היא טוענת, הינו תוצאה מתנאי עבודתה כמורה". (ב"ל 2254/07 ג'יהאן בנא נ' המוסד לביטוח לאומי)

חליתם במחלת מקצוע? יש מה לעשות!

אם אתם חוששים, כי חליתם במחלת מקצוע ואתם לא יודעים מה לעשות, קראו נא ודעו: ראשית, עליכם לפנות למרפאה התעסוקתית של קופת החולים בה אתם מבוטחים, הקרובה ביותר למקום עבודתכם.

במידה שהרופא התעסוקתי יקבע, כי מחלתכם נגרמה עקב עבודתכם, הוא יפנה אתכם למוסד לביטוח לאומי כדי שתגישו תביעה לפיצוי. במקביל, הרופא התעסוקתי ידווח על מחלתכם לאגף הפיקוח במשרד התעשייה והמסחר.

ומהצד השני של הדברים: אם אתם מעסיקים עובדים, וחוששים שכמה מהעובדים שחלו, חלו בשל תנאי העבודה, הרי שבמידה שהמחלה מופיעה ברשימת מחלות המקצוע, עליכם לפנות באופן מיידי לאגף הפיקוח על העבודה ולדווח על המחלה. בכל מקרה של חשד, צריך להפנות את העובד לבדיקת רופא תעסוקתי.

עוד בנושא:

מחלת מקצוע: מהן זכויות העובדים?

 

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים