zap group mishpati logo

זכויות הקורבן נפגע העבירה

גם לנפגע עבירה יש זכויות! חוק זכויות נפגעי עבירה עיגן את הנושא. לפניכם הזכויות העיקריות מכח חוק זה ועצות למימושן הלכה למעשה.

מאת: עו"ד יהל בן עובד
01.07.10
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
זכויות הקורבן נפגע העבירה

בשנים האחרונות ניכרת מגמה הולכת וגוברת, הן בישראל, והן במדינות העולם, של מעבר מתפיסה הרואה בנפגע העבירה כאובייקט הנזקק להגנה, לתפיסה הרואה בו כאינדיבידואל אוטונומי ובעל זכויות המוקנות לו מעצם מעמדו זה.

מגמה זו הגיעה לשיאה בישראל בחקיקת חוק זכויות נפגעי עבירה, התשס"א-2001 (להלן: "חוק זכויות נפגעי עבירה"). במסגרת החוק הוכרה זכותו של נפגע העבירה להשתתפות בקבלת החלטות בעלות חשיבות במסגרת ההליך הפלילי. בין היתר הוכרה זכותו של נפגע העבירה להביע עמדתו באשר להסדרי טיעון עם הנאשם; זכותו לעריכת תסקיר קורבן בעבירות מין ואלימות; וזכותו למסור הצהרה בכתב לגוף החוקר או לתובע, על כל פגיעה ונזק שנגרמו לו בשל העבירה.

התצהיר אודות הנזק יובא בפני בית המשפט כאשר ייגזר דינו של מבצע העבירה והוא בעל חשיבות גבוהה ביותר בגזירת עונשו של העבריין.במידה ובית המשפט אכן יתרשם כי לקורבן העבירה נגרם נזק, מוסמך בית המשפט אף לפסוק פיצויים  לטובת נפגע העבירה .

זכות נוספת ובעלת חשיבות היא זכותו של קורבן העבירה לקבל מידע אודות השלב בו מצוי ההליך הפלילי. רשויות התביעה מחויבות לסייע לקורבן העבירה בהגשמת זכותו זו  ולעדכן אותו בדבר מעצר או שחרור של מבצע העבירה, לאפשר לו לעיין בכתב האישום שהוגש נגד מבצע העבירה וכן להתחשב בדעתו של קורבן העבירה לעניין אפשרות סיום התיק בדרך של הסדר טיעון. במידה וקורבן העבירה חפץ בכך, עומדת לו גם הזכות להיות נוכח בדיונים המתקיימים בבית המשפט.
 
זכות אחרת הקיימת גם היא לקורבן העבירה היא זכותו לכך שההליך הפלילי יתנהל ביעילות ויסתיים תוך פרק זמן סביר. אכן, על פניו נדמה כאילו מדובר באינטרס דווקא של העבריין מבצע העבירה. ואולם, כאשר מדובר בעבירות מין או אלימות, התגבשה אצל המחוקק ההבנה לפיה גם קורבן העבירה אשר לרוב נדרש להעיד בהליך, חווה מתח רב ואי נעימות מעצם קיומו של ההליך. משום כך,כאשר מדובר בעבירות מסוג מין ואלימות, מטיל החוק חובה על המדינה לנהל את ההליכים בתוך פרק זמן סביר מתוך מטרה לחסוך מקורבן העבירה את התמשכות ההליך, ולמנוע ממנו את הסבל הנוסף.

כיצד תגשים את זכויותיך הלכה למעשה? 

קיימת כיום נטייה בקרב ציבור קורבנות העבירה להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה המתמחה בתחום המשפט הפלילי אשר פועל עבורם ודואג כי זכויותיהם אכן יוגשמו. אפשרות זו קיימת אך אינה מתחייבת. ההליך הפלילי מנוהל הלכה למעשה על ידי המדינה באמצעות גופי התביעה השונים. על גופים אלה מוטלת החובה לדאוג לאינטרס של הקורבן.

כל קורבן נפגע עבירה מקבל במעמד הגשת תלונתו במשטרה "אישור בדבר הגשת תלונה" וטופס המכונה "בקשה לקבלת מידע על ידי נפגע עבירה". 

כמו כן מקבל נפגע העבירה קוד אישי אשר מאפשר לו לעקוב באמצעות מענה קולי ממוחשב אחר מידע אודות ההליך המתנהל כנגד האדם שביצע כלפיו את העבירה. באופן הזה ניתנת בידי קורבן העבירה האפשרות לעקוב אחר ההליך בעצמו, ולוודא כי זכויותיו אכן מוגשמות. 

עוד בנושא:

אושר חוק זכויות נפגעי עבירה
 
רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה