zap group mishpati logo

עונש מאסר בישראל - מה המשמעות בחוק?

קראתם בעיתון שאדם הורשע בתקיפת אשתו. האם הוא ילך לכלא?

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
עונש מאסר בישראל - מה המשמעות בחוק?

קראתם בעיתון שאדם הורשע בתקיפת אשתו. אדם אחר הורשע ברצח נהג מונית. האם הם ילכו לכלא? הם בהכרח צפוי להם עונש מאסר? כמה זמן הם ישבו במאסר?

כאשר אדם עובר עבירה פלילית ומורשע בדין, הוא צפוי לעונש מאסר. במקרים מסוימים ביהמ"ש גוזר עונש קל יותר, כגון: מאסר על תנאי או עבודות שירות, אבל כאשר ביהמ"ש גוזר על אדם שהורשע עונש מאסר, הוא נשלח לבית הסוהר (=בית הכלא) לריצוי עונשו. שם נשללת ממנו החירות, והוא כפוף למגבלות מאוד נוקשות. אותו אדם לא יוכל לצאת מבית הסוהר עד תום התקופה שנקבעה ע"י ביהמ"ש, רק במקרים חריגים ולחופשות, אם יותרו לו כאלה.

למציאת עו"ד פלילי באינדקס משפטי

עונש מאסר הוא אמצעי ענישה לעבריין שבצע עבירה, וגם משמש כאמצעי הרתעה- ייתכן שאדם שתכנן לבצע שוד, וקרא בעיתון על אחר שהורשע בביצוע שוד ונדון ל-10 שנות מאסר, יחשוב פעמיים אם אכן כדאי לו לבצע את המעשה הנפשע שיגרום לו, רוב לוודאי, לבלות את מיטב שנותיו במאסר תחת סורג ובריח.

עונשי מינימום ומקסימום

ישנם חוקים שבצידם נקבע עונש מינימום או מקסימום- כלומר, בשל ביצוע עבירות מסוימות ביהמ"ש יהיה חייב להטיל עונש של לא פחות מהקבוע בחוק (נפוץ בעבירות תעבורה), וישנם סעיפי חוק שקובעים עונשי מקסימום- כלומר: ביהמ"ש לא יוכל לגזור עונש חמור מהקבוע בחוק. רוב סעיפי החוק בחוק העונשין נוקבים בעונשי מקסימום. כך למשל, העונש על שוד מזוין או שוד בחבורה הוא 20 שנות מאסר. לפיכך, ביהמ"ש לא יוכל לקבוע כי העבריין שהורשע ישב במאסר תקופה ארוכה יותר מ-20 שנה. 

מאסר עולם בישראל

מאסר עולם הוא מאסר למשך 20 שנה, בלי יכולת להפחית מעונש זה, אלא אם כן נשיא המדינה מחליט לקצוב את העונש. קיימות עבירות שבהן ביהמ"ש חייב לגזור על הנאשם שהורשע עונש של מאסר עולם, כמו: רצח או בגידה במדינה.

תנאי מאסר וזכויות

החוק קובע מהן הזכויות להם זכאים אסירים. כך, למשל בנוגע לחופשות - ישנם אסירים שלא זכאים לצאת לחופשה, ישנם כאלו שזכאים לצאת לחופשה בתנאים מגבילים ויש אסירים שזכאים לצאת לחופשה בלי תנאים מגבילים. ביקורים- החוק מסדיר את תדירות ומשך הביקורים שקרובי האסיר אשר באים לבקרו בבית הסוהר רשאים לבצע. משלוח מכתבים- החוק מאפשר לרוב האסירים לשלוח ולקבל מכתבים ללא הגבלה, בכפוף לבדיקתם בהתאם לחוק.

כמו-כן החוק קובע, כי האסירים יהיו זכאים לאוכל בכמות מספקת ולמדים וציוד אישי עם כניסתם לבית הסוהר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה