zap group mishpati logo

האם זכייה בפיס מונעת גמלת הבטחת הכנסה?

בית הדין האזורי לעבודה קבע לאחרונה, כי זכייה בחיש-גד בסכום של כ-7,000 שקלים, לא שוללת קבלת גמלת הבטחת הכנסה באותו חודש בה הופקד סכום הזכייה.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
16.09.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
האם זכייה בפיס מונעת גמלת הבטחת הכנסה?

מצבכם הכלכלי אינו טוב, ואתם מקבלים כבר תקופה לא קצרה גמלת הבטחת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי. לפני כמה שבועות, כאשר הלכתם מביתכם למרכז העיר, עצרתם בדוכן של מפעל הפיס, וקניתם כרטיס חיש-גד. מה רבה הייתה הפתעתכם לגלות ש... זכיתם! קיבלתם סכום נאה ביותר, אך לא כזה ש"יסדר" אתכם עד סוף ימי חייכם. רגע, האם המוסד לביטוח לאומי רשאי לשלול מכם את הגמלה המשולמת לכם כל חודש?

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוח לאומי

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע דן לאחרונה בתביעה של אדם נגד המוסד לביטוח לאומי לגמלת הבטחת הכנסה עבור חודש פברואר 2009. באותו חודש נכנס לחשבון הבנק של התובע צ'ק של 7,310 שקלים ממפעל הפיס, לאחר שזכה בחיש-גד.

המוסד לביטוח לאומי טען, כי מדובר בהכנסה ששוללת את הגמלה באותו חודש. המוסד לביטוח לאומי הוסיף, כי הכנסה זו גבוהה מהסכום המזכה בגמלת הבטחת הכנסה, ועל כן על אף ששולם סכום באותו חודש , הוא נוכה בדיעבד לאחר שהתברר שהסכום נכנס לחשבונו.

זכייה בזוטי זוטות
השופטת שרה שדיאור דחתה את גישת המוסד לביטוח לאומי, וקבעה כי זכייתו של התובע היא בזוטי זוטות, וכי הכנסה ממפעל הפיס אינה אחת מההכנסות שע"פ פקודת מס הכנסה חייבות במס בשל רווח, אלא נמצאת בגדר אחר שקובע כי השתכרות או רווח מהגרלות הימורים או פעילות נושאת פרסים נחשבים להכנסה רק כשסכום הזכייה גבוה מ- 70,000 שקלים. במקרה הנדון, סכום הזכייה עמד, כאמור, על 7,310 שקלים.

על כן, אין לראות בזכייה ככזו השוללת את גמלת הבטחת ההכנסה המגיעה לתובע.

טרם סיום פסק הדין, השופטת ציינה, כי מאחר שזכייה מהימורים לא בהכרח אקראית חד פעמית ויכולה להיות חוזרת ונשנית שלא כמו במקרה הנדון, יש מקום להסדיר את עניין כספי ההימורים המוסדרים בפקודת מס הכנסה, בחוק הבטחת הכנסה בצורה ברורה וכדי להסיר ספק בעניין.

(ב"ל 11267-09 אבו אחלאווה יאס נ' ביטוח לאומי-סניף ירושלים)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים