zap group mishpati logo

הבטחת הכנסה

מהי הבטחת הכנסה? מי מקבל אותה? מי לא זכאי לקצבה וכיצד מגישים תביעה? לפניכם כל מה שרציתם לדעת על הבטחת הכנסה בישראל.

מאת: מערכת משפטי
24.06.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הבטחת הכנסה

לפי חוק הבטחת הכנסה, המדינה משלמת קצבה לכל אדם ומשפחה בישראל, שלא יכולים להבטיח לעצמם הכנסה למחיה.

ע"פ החוק, קיימים שני סוגי קצבאות:

1• הבטחת הכנסה - זו קצבה מלאה המשולמת לאנשים שלא מסוגלים להבטיח לעצמם הכנסה מעבודה.  מדובר בנכים, חולים, נפגעי עבודה או מובטלים, ואנשים שלא זכאים לתשלומים ע"פ תוכניות אחרות.

2• השלמת הכנסה - זו קצבה חלקית שמשולמת לאנשים שההכנסה שלהם מעבודה או ממקור אחר נמוכה מרמת ההכנסה המינימלית הנדרשת למחייה.

התנאים להבטחת הכנסה

בחוק נקבעו תנאים לזכאות לקבל הבטחת הכנסה. כדי לקבל הבטחת הכנסה, יש צורך לעמוד בכל שלושת התנאים הבאים:

1• רציפות תושבות - חובה להיות תושב ישראל לפחות שנתיים ברציפות ומעל גיל 20. בנסיבות מיוחדות, אפשר לקבל הבטחת הכנסה גם מעל גיל 18.

2• מבחן הכנסות - ההכנסות שיש לאדם ולבת זוגו מפנסיה או גמלה מחליפת שכר, לא עולות על סכום קבוע מראש שנקבע ע"פ גיל, מצב משפחתי ומספר נפשות בבית.

3• מבחן תעסוקתי - מבקש הקצבה ובת זוגו צריכים להיות מחוסרי עבודה (שרשומים בלשכת התעסוקה ולא הוצעו להם עבודות שתואמות את כושרם הגופני או בריאותם), או כאלו שנמצאים בהכשרה מקצועית.

הגשת תביעה להבטחת הכנסה

אם אתם סבורים, שמגיעה לכם הבטחת הכנסה, עליכם להגיש תביעה על גבי טופס תביעה להבטחת הכנסה (אותו ניתן למצוא באתר של המוסד לביטוח לאומי) בסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריכם. בנוסף לתביעה תידרשו להביא את המסמכים הבאים: תעודת זהות, אישורים כי כאמור בתנאי הזכאות, מספר חשבון בנק ואישור מהבנק או המחאה מבוטלת, המאשרים כי אתם בעלי החשבון, שבו אתם מבקשים לקבל את הקצבה וכן ריכוז דפי עו"ש מהחשבון לשלושת החודשים האחרונים.

סכומי הקצבה להבטחת הכנסה תלויים במספר הנפשות בבית ובמצב המשפחתי. הקצבה הגבוהה ביותר ניתנת לרווק/ה,גרוש/ה,אלמן/ה 2 ילדים ויותר בן 55 ומעלה.

מי לא זכאי להבטחת הכנסה?

חשוב לדעת, שע"פ החוק, ישנם אנשים שאינם זכאים להבטחת הכנסה, ואלו הם:

1• מי שנמצא במוסד וכל החזקתו היא על חשבון אוצר המדינה, הסוכנות היהודית, רשות מקומית או מוסד דת.

2• מי שמשרת שירות סדיר בצה"ל, הוא ובת זוגו.

3• חבר קיבוץ או מושב שיתופי.

4• תלמיד במוסד להשכלה  גבוהה, במוסד ללימודים על תיכוניים, בישיבה או במוסד תורני ובמוסד להכשרת כוהני דת (למעט תלמיד במוסד שנותן הכשרה מקצועית על-פי הפניה של שירות התעסוקה).   

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה