zap group mishpati logo

ייעוץ - מהן המסגרות הטיפוליות לבני נוער שהסתבכו?

בכתבה הבאה תמצאו מידע מועיל אודות מסגרות טיפוליות לנערים שהסתבכו בפלילים: בסמים, אלכוהול, עבירות מין ועוד.

01.11.10
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
ייעוץ - מהן המסגרות הטיפוליות לבני נוער שהסתבכו?

סעיף 26 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), קובע את דרכי הטיפול בנער שנדון בפלילים. בין השאר, במקרים המתאימים, יכול בית המשפט לנוער להורות על השמתו של קטין מחוץ למשפחה במעון, ממעון יומי ועד מעון נעול. בית המשפט יפעל על פי סמכותו ושיקול דעתו, בהתאם להמלצות קצין מבחן לנוער.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום עבריינות נוער

למציאת עו"ד לייעוץ וליווי בחקירה באינדקס משפטי

גם על פי חוק הנוער (השגחה וטיפול) יכול פקיד סעד להתערב, ואף לפי בקשת ההורים, שבנם או בתם פורקים עול, מתנהגים בצורה חסרת גבולות באופן קיצוני, עד כדי סיכון של עצמם (לדוגמא במקרים של אלימות פיזית כלפי ההורים, שוטטות, שימוש בסמים, ביצוע עבירות פליליות מתחת לגיל האחריות הפלילית (גיל 13)). לפי שיקול דעתו, או לפי חומרת המצב, יכול פקיד הסעד לפנות לבית המשפט לנוער בבקשה לצו השגחה או לחלופין בבקשה לצו הוצאה ממשמורת (צו מעון).

הנערים והנערות מגיעים לטיפול לאור מצבי סיכון והיקף רחב של תופעות הקשורות לדפוסי תלות, פגיעה עצמית וקשיים בניהול אורח חיים תקין ונורמטיבי. הטיפול מופנה לנערים ונערות בגילאים 14.5 - 18. כאמור, הנערים מופנים דרך צווי בית משפט (שירות מבחן, פקידי סעד) או באמצעות מימון הרווחה, אך ניתן להגיע לטיפול גם באמצעות הפנייה פרטית.
הנערים שוהים במסגרת ומקבלים מענה לצרכיהם הרגשיים ההתפתחותיים, לומדים בבית ספר במקום ולמעשה רוכשים דרכי התמודדות נורמטיביות לקשיים עימם התמודדו בחייהם.

חסות הנוער:

רשות חסות הנוער הנה אחת מיחידות האגף לשירותי תקון במשרד הרווחה. הרשות אחראית על טיפול חוץ ביתי סמכותי-כופה במתבגרים המצויים במצבים של עבריינות וסטייה חברתית. היא מטפלת בבני נוער המצויים בקצה הרצף הטיפולי-חינוכי במדינת ישראל, לאחר שכל ניסיונות הטיפול הקודמים בהם לא נשאו פרי. מתבגרים אלו נמצאים במצבי סיכון וסכנה, ומופנים לטיפול במעונות רשות חסות הנוער.

מסגרות לטיפול בבעיות סמים:

ישנן גם מסגרות טיפוליות פרטיות שאינן חלק מרשת חסות הנוער, ומתמקצעות בתחומים הקשורים לבעיות של מתבגרים, המצריכים השמה מחוץ לקהילה לתקופת טיפול ארוכת טווח. מסגרות אלה מתמקצעות בתחומים שונים, כגון טיפול בהתמכרויות, או במוגבלויות. נסקור בקצרה כמה מהן.
 
אחת המסגרות המוכרות בתחום הטיפול בהתמכרויות הינה קהילת מלכישוע, שבה כפר מיוחד לטיפול בנוער ומתבגרים. מטרת השהות בכפר מלכישוע היא חיזוק כוחם של בני הנוער בהתמודדותם עם בעיות היומיום. הפסקת השימוש בסם, הוא תנאי בסיסי לצמיחתה ולפיתוחה של אישיות בריאה וחזקה. במהלך הטיפול, אמור הנער לעבור את השינוי המקסימלי ביותר שיכול לעבור מבחינת נכונותו, יכולותיו ויכולת המערכת לעזור לו.
 
עוד מסגרת פרטית מוכרת, היא "כפר איזון", שהינו כפר טיפולי חדשני וייחודי, ראשון מסוגו בארץ וגם בעולם. הכפר מעניק מסגרת טיפולית לתרמילאים וצעירים במשבר, שנפגעו מסמים או ממשברים רוחניים בארץ ובחו"ל. ייחודו של הכפר מתבטא בתפיסת חיים הוליסטית, אשר משלבת בצוותא תורות טיפול מערביות ומזרחיות, במקום פתוח על שפת הים באווירה נעימה ורגועה, עם הרבה חום ואהבה.

מסגרות לטיפול בהתמכרויות לאלכוהול ולהימורים:

כידוע השימוש באלכוהול הפך לנפוץ ביותר בקרב הנוער ומקובל כחלק מבילוי חברתי. לצריכת האלכוהול השפעה ישירה על מעורבות בביצוע עבירות שונות. לעיתים הופכת צריכת האלכוהול להתמכרות של ממש.
 
עמותת "אפש"ר" הנה עמותה המטפלת בהתמכרות לאלכוהול ולהימורים, באמצעות מספר מרכזי טיפול באזורים שונים בארץ. לעמותה תחנות ייעוץ המיועדות לבני נוער עד גיל 21 ולהוריהם.

מסגרות לטיפול בבעיות אלימות:

גם בתחום האלימות, קיימות מסגרות טיפוליות, המתמחות בטיפול במתבגרים. קרבה בטוחה הינו מרכז לטיפול בבעיות אלימות ואלימות במשפחה. במרכז נערכים טיפולים קבוצתיים, פרטניים, זוגיים ומשפחתיים, הן קורבנות האלימות והן לתוקפים עצמם ולעדים למעשי אלימות. בנוסף, נערכות הערכות מסוכנות וסיכון, הכשרת אנשי מקצוע, הדרכה  והוראה בתחום. כתובת המרכז, רח' יוכבד בת מרים 24, תל-אביב, טלפון: 03-6484508.

מסגרות לטיפול בעבירות מין:

תחום עבירות המין כולל אף הוא מסגרות טיפוליות שונות. עמותת על"ם מפעילה את המרכז למניעה וטיפול באלימות מינית בילדים ובני נוער, שמטרתו לטפל בילדים ובני נוער התוקפים מינית, מוקדם ככל האפשר. בנוסף מפעילה העמותה "קו חם" להתייעצות הורים ובני משפחה.
 

עמותת "אפש"ר" הנה עמותה המטפלת בהתמכרות לאלכוהול ולהימורים, באמצעות מספר מרכזי טיפול באזורים שונים בארץ. לעמותה תחנות ייעוץ המיועדות לבני נוער עד גיל 21 ולהוריהם

טיפול בבעיות קשב ריכוז:

מומחים מעריכים כי 10% מכלל אוכלוסיית הילדים והבוגרים סובלים מלקויות למידה, וכ - 2% מכלל אוכלוסיה זו זקוקה למסגרת חינוך מיוחדת. מחקרים רבים מראים כי יש קשר בין לקויות למידה, הפרעת קשב, הישגים לימודיים בלתי מספקים, היעדרות רבה או נשירה מבית הספר - ופנייה לעבריינות. נמצא גם קשר בין לקות למידה, דימוי עצמי נמוך, ופנייה לעבריינות.
 
אגודת ניצן, הינה עמותת הורים ומתנדבים לטיפול במתבגרים ובוגרים עם ליקויי למידה, קשיי הסתגלות ותיפקוד. לאגודה 35 סניפים הפרושים ברחבי הארץ. אגודת ניצן, באמצעות סניפיה הרבים, מטפלת מידי שנה באלפי ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה, הסתגלות ותיפקוד, תוך מתן לצרכיהם הייחודיים המשתנים לאורך ציר החיים, באמצעות שירותים שונים שהיא מספקת: איבחון דידקטי ופסיכולוגי, טיפול פסיכולוגי, טיפולים פרא-רפואיים, שיקום לקראת חיים עצמאיים בתחום החברה והתעסוקה, ועוד.

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה