zap group mishpati logo

הסדרת מעמד לבן זוג זר / מדריך

כשהאהבה דופקת בדלת, החיים יחדיו הם צעד מתבקש שאמור להיות פשוט. אך לא כך הם פני הדברים כשמדובר בבני זוג "מעורבים", שהאחד מהם אזרח ישראלי והשני לא. על הדרך הארוכה להסדרת מעמדו של בן זוג זר, בכתבה שלפניכם

28.10.15
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
הסדרת מעמד לבן זוג זר / מדריך

אילו אישורים נחוצים לבני זוג שרוצים לחיות יחד בארץ אך אחד מהם איננו ישראלי?

בני זוג, אשר האחד מהם אזרח ישראלי ואילו השני זר, שרצונם להקים בית ולחיות יחדיו בארץ, נדרשים להסדיר מעמדו של בן הזוג הזר ולקבל עבורו אשרה מתאימה.
בניגוד לקבלת ויזת תייר אשר לרוב אינה דורשת הליך נפרד לשם קבלתה, ויזת שהייה בארץ מתוקף זוגיות עם אזרח ישראלי (בני זוג אשר נישאו או ידועים בציבור) מחייבת הליך מקדים אל מול משרד הפנים, הבוחן את כנות הקשר בין בני הזוג לאורך זמן. הליך זה נקרא "ההליך המדורג". תחילת ההליך הינה בהגשת בקשה בהתאם לנהלי משרד הפנים, ובסופו במידה שבני הזוג עמדו בכלל הדרישות, עתיד בן הזוג הזר לקבל תעודת זהות ישראלית ולהיות אזרח ישראלי מן המניין.

האם נישואים מייתרים את הצורך בהשלמת הליך זה?

לא. נישואים כשלעצמם לאזרח ישראלי, אינם מהווים סיבה מספקת עבור המדינה להענקת אזרחות ישראלית, וההליך המדורג נדרש בין אם בני הזוג נישאו ובין אם לא.

מהו ההליך המדורג?

חוק הכניסה לישראל וחוק האזרחות מאפשרים קיום הליך התאזרחות לבן זוג זר של אזרח ישראלי (נשואים או ידועים בציבור), בכפוף להליך המכונה "ההליך המדורג", שהתהווה בנהלי משרד הפנים.
ההליך האמור הינו הליך רב שלבי (מכאן גם שמו, שכן הוא מתנהל בהדרגה ולאורך זמן), בו בני הזוג מציגים אסמכתאות שונות וראיות אודות הקשר הזוגי ביניהם, כדי להוכיח את כנות הקשר ביניהם וכנות כוונתם של בני הזוג להקים תא משפחתי בארץ ישראל.

מה כולל ההליך המדורג?

ההליך המדורג מתחיל בהגשת בקשה למשרד הפנים בצירוף האסמכתאות הרלוונטיות.
בקשה זו תגרור בחינה ראשונית ואז יידרשו בני הזוג להוכיח את הקשר הזוגי ביניהם, קרי, להציג ולהוכיח לפקידי משרד הפנים ולבוחני הבקשה על פי דרישתם, כל ראיה היכולה להעיד על כנות הקשר הזוגי.
לאחר שלב זה יקבל בן הזוג הזר אשרה מסוג ב/1. אשרה זו הינה למעשה אשרה המאפשרת למחזיק בה לשהות בארץ ולעבוד באופן חוקי לתקופה קצובה של שנה. כאשר תוקפה של האשרה מסתיים, נדרשים בני הזוג לשוב יחדיו אל משרד הפנים להמשך ההליך, בדיקות נוספות והארכת האשרה לשנה נוספת.

בהתאם לנוהל ובכפוף לשיקול דעת משרד הפנים, בתום תקופה של כשלוש שנים, אם בני הזוג עמדו בדרישות, יקבל בן הזוג הזר אשרה מסוג א/5. אשרה זו הינה אשרה של "תושב ארעי" אשר המחזיק בה זכאי לכלל הזכויות הסוציאליות ואחרות המגיעות לכל אזרח ישראלי (למעט "זכות הבחירה"). גם לאחר קבלת אשרה זו ידרשו בני הזוג לשוב מדי שנה אל משרדי משרד הפנים לבחינה מחודשת של הקשר הזוגי במשך כ- 4 שנים נוספות, עד אשר תותר קבלת האזרחות הישראלית ובן הזוג הזר יקבל תעודת זהות.      

כמה זמן אורך תהליך זה?

משך ההליך הינו תלוי נסיבות ומשתנה ממקרה למקרה ומבקשה לבקשה בהתחשב בנסיבות הגשת הבקשה, פרטיהם של בני הזוג וסיפור חייהם. ככלל ניתן לומר, כי מדובר בהליך הנמשך מספר שנים וכולל דרישה לעמידה בלוח תנאים ודרישות נוקשות. ייעוץ של עורך דין יכול לסייע בקיצור משך הזמן ובדברים נוספים, כפי שיפורט להלן.

כיצד יכול ייעוץ של עורך דין מומחה בתחומי אזרחות והגירה לסייע לבני הזוג?

טיפול וליווי של עורך דין תורם לחיסכון בזמן, לחסכון בהוצאות וכן לייעול ההליך והגדלת סיכויי בני הזוג לקבל את האשרה המיוחלת. פתיחת הליך וקיומו ללא ליווי משפטי על ידי עורך דין אשר מכיר את הדרישות, הנהלים ותנאי הסף, עלולה לגרום לסחבת, תחושת  טרטור, הוצאת כספים מיותרים ואף לסגירת התיק וביטול הפעולות אשר נעשו עד כה.

במהלך הטיפול נדרשים בני הזוג להמציא מסמכים רבים ושונים ממדינת המוצא של בן הזוג הזר או מישראל, חלקם במקור, ובני הזוג נדרשים לחתום בחותמת אפוסטיל ו/או להגיש מסמכים מתורגמים על ידי נוטריון. הבנת ההליך על שלביו ודרישותיו, מביאה בהכרח לקיצור ההליך והסרת דאגות מבני הזוג. 

לסיכום, הדרך להסדרת מעמדו של בן זוג שאינו ישראלי איננה פשוטה וכרוכה ב'ריצות', 'טרטורים' ובזבוז זמן וכסף. את התהליך המורכב שאורך שנים עד לקבלת המעמד המיוחל, יכול לייעל עורך דין שמומחה בתחום ההגירה והאזרחות, שילווה את בני הזוג, יסביר, יתמוך, ייעץ ויעשה עבורם פעולות מורכבות שללא השלמתן קשה יהיה להצליח במשימה ולעמוד באתגר. בנוסף, לעו"ד המתמחה בתחום, תפקיד חשוב ביכולתם של בני הזוג להתמודד עם סירוב הרשות בהכרה בבני הזוג ומתן האשרות המתבקשות ובקבלת השגות בני הזוג על ההחלטות השונות הניתנות בהליך. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים