zap group mishpati logo

גירושין בהסכמה - מה המשמעות?

האם גירושין בהסכמה עדיפים על גירושין בבית משפט? מהי עלות ההליך ומה אורכו? מידע חשוב, לפניכם

מאת: נדב נישרי, מגשר
10.11.15
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
גירושין בהסכמה - מה המשמעות?

כדי להבין מהם גירושין בהסכמה, כדאי להבין קודם מהם לא. גירושין בהסכמה הם לא גירושין הנעשים בבית המשפט במלחמה בין הצדדים. אלו לא גירושין בהם אחד הצדדים כופה את דעתו על הצד השני. אלו גם לא גירושין בהם הילדים הופכים לכלי מלחמה בין ההורים, ואלו לא גירושין שמונעים כל אפשרות לקשר חיובי בין ההורים לאחר הגירושין.

הליך גירושין בהסכמה הנעשה במסגרת גישור גירושין מאפשר לשני הצדדים / ההורים לנהל ביחד משא ומתן ביניהם ולהגיע לפתרונות שיהיו מקובלים על שניהם. במסגרת הגישור בגירושין בהסכמה מעלים בני הזוג המתגרשים בעזרתו של מגשר הגירושין, את כלל הנושאים החשובים להם בהווה ואשר יהיו או עלולים יהיו להיות חשובים גם בעתיד. הטיפול בנושאים שעולים לדיון הוא טיפול מקיף הנותן פתרונות מלאים וודאיים תוך כדי מתן מקום לשני בני הזוג להתמודד עם ההיבטים הרגשיים הנובעים מהגירושין

בסיום הליך הגירושין בהסכמה בגישור, מושג הסכם המשקף את כלל ההסכמות שהשיגו בני הזוג המתגרשים בתהליך. לאחר שהצדדים מאשרים סופית את הכתוב בהסכם, מועבר ההסכם ישירות לבית המשפט לענייני משפחה שם שופט מאשר את ההסכם ונותן לו מעמד של פסק דין. לאחר קבלת האישור, בני הזוג המתגרשים פונים לבית הדין הרבני לביצוע טקס הגירושין שלאחריו הופכים הגירושין לרשמיים וסופיים.

מיהו מגשר בגירושין בהסכמה?

מגשר בגירושין בהסכמה הוא אדם המתמחה בגישור בגירושין, שצבר ניסיון רב בליווי זוגות בהליכי גירושין וכמובן חבר בלשכת המגשרים בישראל. מגשר הגירושין צריך להיות אדם העוסק אך ורק בתחום זה עקב המורכבות הרבה שבו (עניינית ורגשית). חשוב שמגשר הגירושין בהסכמה יקנה לשני הצדדים תחושת ביטחון ואמון, ויאפשר לשניהם את המקום הנוח לבטא את הרצונות והצרכים שלהם ושל ילדיהם. למגשר שהוא בעל רקע משפטי יכול להיות יתרון בכל הקשור לניסוח הסכמים וחידוד שאלות שעל הפרק. עם זאת, במידה שבוחרים מגשר עם רקע משפטי,  יש לוודא שהוא לא מציף את הצדדים במידע על פסקי דין וחוקים דיספוזיטביים אשר עלול למנוע מהצדדים להגיע להסכם המותאם בדיוק אליהם, ואשר עונה במדויק על הצרכים האובייקטיבים והסובקייטיביים שלהם.

כיצד מתנהל הליך גישור בגירושין בהסכמה?

שלב א'- השיחה הראשונה

כאשר מדובר בהליך גירושין בהסכמה, חשוב ששני בני הזוג יקיימו שיחה כנה ופתוחה ביניהם. במהלך השיחה חשוב שתושג הסכמה על כניסה להליך גירושין בצורה כנה ובהשלמה עם המשמעות הרגשית והעניינית. במידה שבני הזוג לא מצליחים להגיע ביחד להסכמה על גירושין או על מתווה אחר שיאפשר להם לקבל ביטחון וודאות בעתיד לבוא, הם יכולים לפנות למגשר לגישור זוגי כדי לקבל עזרה להגיע להסכמות.


שלב ב'- איתור מגשר גירושין בהסכמה

כפי שצוין לעיל, חשוב מאוד ששני בני הזוג ירגישו בנוח ובביטחון עם המגשר שלהם. כדי לקבל את הביטחון הדרוש, מומלץ להיפגש עם מספר מגשרים ולבחור מביניהם את המגשר שנתן את התחושה הטובה ביותר. מרבית המגשרים מאפשרים להיפגש עימם לפגישת הכרות ללא מחוייבות וללא עלות, כך שאין לחשוש מלתאם מספר פגישות עם מספר מגשרים. כמו כן חשוב לוודא שהמגשר הינו חבר בלשכת המגשרים כדי לוודא שהוא חתום על כללי האתיקה שהכתיבה הלשכה, על מנת לשמור על בני הזוג בגישור.

שלב ג'- תחילת הליך גישור בגירושין בהסכמה

הליך הגישור בגירושין בהסכמה מתחיל בחתימה על הסכם פתיחת הליך גישור. ההסכם מסדיר את חובת הסודיות של המגשר בתהליך, את חיסיון התהליך כדי לאפשר חופש ביטוי מלא לשני הצדדים, את הוולנטריות שבתהליך ואת שכר הטרחה של המגשר.

לאחר שמוסדרת פתיחת הליך הגישור, מתחילים הצדדים לשתף את המגשר במצב הדברים - כל אחד מזווית הראייה האישית שלו. במהלך חלק זה יבקש המגשר בעיקר להקשיב לצדדים ולייצר אווירה של פתיחות וביטחון בתהליך. מתוך הדברים שיאמרו בחלק זה יבחר המגשר האם להמשיך בשיחות משותפות עם שני הצדדים או לחילופין להפריד ביניהם לשיחות פרטיות.

חלק עיקרי נוסף בשלב זה יהיה להגדיר מהן הסוגיות העיקריות שעל הפרק. סוגיות אלו יכללו כמובן את כל הקשור לילדים ולגידולם בעתיד וגם מיפוי של הנכסים והכספים שצברו בני הזוג ואשר לגביהם יש לגבש הסכמות במסגרת הסכם הגירושין בהסכמה שלהם.

ראיון עם נדב נשרי - מהו התהליך של גישור גירושין בהסכמה? 

 

שלב ד'- שיחות פרטיות

שיחות פרטיות בגישור בגירושין בהסכמה הן שיחות שכשמן כן הן - אישיות ופרטיות. במסגרת שיחות אלו יכול המגשר בגירושין להתעמק באינטרסים וברצונות של כל אחד מבני הזוג ללא חשש מתגובתו של הצד השני. זהו המקום בו המגשר גם עוזר לכל אחד מבני הזוג להגדיר את סדרי העדיפויות הנכונים עבורו ואת הנושאים החיוניים לו יותר ופחות לחיים שלאחר הפרידה.

שלב ה'- ניהול משא ומתן ענייני

לאחר שהוגדרו הנושאים שעל הפרק ולאחר שהמגשר והצדדים הבינו את מערך הרצונות והאינטרסים שעל השולחן, מתחיל משא ומתן בין בני הזוג. המשא ומתן המתנהל במסגרת הליך גירושין בהסכמה בגישור איננו משא ומתן של תן וקח אלא של קח וקח. מומחיותו של המגשר המגיעה לידיי ביטוי בשלב זה, גורמת לבני הזוג לפעול מתוך הבנה שהשותפות ביניהם לא נגמרת בגירושין אלא שמתחילה ביניהם שותפות מסוג אחר. מתוך ראיית עולם זו עוזר מגשר הגירושין לבני הזוג לבנות מערכות משותפות ומוסכמות להתנהלות ביניהם בעתיד.

במסגרת המשא ומתן המשתף, המגשר עוזר לכל אחד מבני הזוג לבטא את הצרכים שלו מול הצד השני ועוזר לצד השני למצוא פתרונות יצירתיים לצרכים של האחר. בצורה זו הצדדים מבינים, שהאינטרס האישי שלהם יכול להתקיים אך ורק בתנאי שהאינטרסים החיוניים לצד השני יתקיימו גם הם. שיח יצירתי זה מעורר ריבוי של פתרונות יצירתיים אשר בסופו של דבר נותנים מענה מקיף לצרכים של שני בני הזוג המתגרשים בגירושין בהסכמה.

שלב ו'- הגעה להסכם גירושין בהסכמה

בסיומו של המשא ומתן המשתף בין בני הזוג, לוקח המגשר את התרשומות שניהל במהלך הגישור ואשר כוללות את כלל ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים ומתחיל בהכנת הסכם הגירושין בהסכמה. זמן הכנת ההסכם הינו בדרך כלל בין שעתיים לשלוש שעות עבודה של המגשר. על כן, כבר בתוך מספר ימים מסיומה של ישיבת הגישור האחרונה, יעביר המגשר את טיוטת ההסכם לבני הזוג. לאחר ששני בני הזוג יעיינו לעומק בהסכם ויהיו בטוחים שכל הכתוב בו מוסכם ומקובל עליהם, ישלח להם המגשר נוסח סופי להסכם.
במידה שלאחד מבני הזוג יהיו הערות ו/או תוספות להסכם, יוכל המגשר לערוך סבב שיחות טלפון קצר או להיפגש שוב עם שני בני הזוג כדי להחליט על הנוסח הסופי. 

שלב ז'- הגשת הסכם גירושין בהסכמה לבית המשפט

לאחר שבני הזוג מאשרים באופן סופי וודאי שכל האמור בהסכם הגירושין מקובל ומוסכם עליהם, ולאחר ששניהם בחנו לעומק את ההסכם והשלכותיו, מועבר הסכם הגירושין הסופי לבית המשפט לענייני משפחה לעיונו של שופט. בבית המשפט השופט עובר על ההסכם אל מול בני הזוג ומוודא ששניהם מסכימים לכתוב בו ושזכויותיהם של הילדים לא נפגעו במסגרת הסכם הגירושין בהסכמה. לאחר שהשופט מוודא את הדברים הללו הוא, יחתום באופן רשמי על ההסכם וייתן לו מעמד של פסק דין לכל דבר ועניין.

שלב ח'- טקס הגירושין/ סידור הגט

לאחר קבלת האישור מבית המשפט, בני הזוג המתגרשים פונים לבית הדין הרבני המחזיק בסמכות להכריז על הצדדים כגרושים באופן פורמאלי ובאופן הלכתי. בבית הדין הרבני מקיימים הצדדים את טקס הגירושין הנקרא גם טקס סידור הגט שבסיומו הם גרושים לכל דבר ועניין. למרות החששות השכיחים, חשוב לדעת שהטקס קצר מאוד ומאחר שהצדדים כבר קיבלו את אישור בית המשפט לגירושין, הדיינים בבית הדין הרבני לא מתדיינים בתיק ולא מתערבים ומציעים הצעות לשלום בית או לכל דבר אחר.

עלויות גירושין בהסכמה

עלות הליך גירושין בהסכמה בגישור נעה בין 4000 ש"ח ל- 15,000 ש"ח לשני הצדדים ביחד. העלות נקבעת בהתאם לכמות השעות שלוקח לבני הזוג ולמגשר להגיע להסכם גירושין סופי בהסכמה. 

נדב נישרי, מגשר גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה