zap group mishpati logo

10 כללים בדיני נזיקין - מדריך

כל מה שצריך לדעת על הפיצויים להם אתם זכאים אם נגרמו לכם נזקי גוף בתאונת דרכים או בתאונת עבודה - לגזור ולשמור!

מאת: עו"ד חגית פילביץ' ועו"ד גלי אבדייב
28.12.10
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
10 כללים בדיני נזיקין - מדריך

אם נפגעתם בתאונת דרכים או בתאונת עבודה, ונגרמו לכם נזקי גוף, הנכם זכאים לקבלת פיצויים. האם תצטרכו לשכור לשם כך עורך דין? האם תתבעו ישירות את חברת הביטוח? מה גובה הפיצוי שתוכלו לקבל?

להלן 10 כללי אצבע, שיעזרו לכם להכריע בשאלות אלה ואחרות

אם נפגעתם בתאונת דרכים או תאונת עבודה, פנו בהקדם האפשרי למוסד רפואי לצורך קבלת טיפול רפואי. חשוב כי הפנייה תעשה בסמוך למועד התאונה כדי להוכיח קשר סיבתי בין הנזק הגופני לתאונה

כלל ראשון: פנו מיד לקבלת טיפול רפואי

אם נפגעתם בתאונת דרכים או תאונת עבודה, פנו בהקדם האפשרי למוסד רפואי לצורך קבלת טיפול רפואי. חשוב כי הפנייה תעשה בסמוך למועד התאונה כדי להוכיח קשר סיבתי בין הנזק הגופני לתאונה. כמו כן, חשוב לציין בפני הגורם המטפל את נסיבות התאונה (למשל, כי הפגיעה קרתה במהלך העבודה), ולוודא כי הגורם המטפל כתב את הדברים בתיק הרפואי שלכם באופן ברור, מלא ומדויק.

חשוב לתעד את הבדיקות הרפואיות והטיפוליים הרפואיים שאתם עוברים, ולשמור קבלות וחשבוניות של ההוצאות הרפואיות והאחרות שנגרמו בשל התאונה והפגיעה

כלל שני: תיעוד, תיעוד תיעוד!

במקרה של פגיעה בתאונת דרכים או תאונת עבודה, חשוב לתעד את הבדיקות הרפואיות והטיפוליים הרפואיים שאתם עוברים, ולשמור קבלות וחשבוניות של ההוצאות הרפואיות והאחרות שנגרמו בשל התאונה והפגיעה.

כלל שלישי: דיווח למעסיק

במקרה של חבלה ופגיעה עקב תאונת עבודה, יש לדווח למעסיק על תאונת העבודה ללא דיחוי. על המעסיק למלא טופס מתאים אותו תעבירו לביטוח הלאומי.

במשטרה יש לספר על נסיבות התאונה (מקום ושעת האירוע), ולתת את הפרטים המלאים של הנהגים והרכבים שהיו מעורבים בתאונה

כלל רביעי: דיווח על התאונה למשטרה

במקרה של תאונת דרכים יש לגשת אל תחנת המשטרה ולדווח על קרות התאונה. במשטרה יש לספר על נסיבות התאונה (מקום ושעת האירוע), ולתת את הפרטים המלאים של הנהגים והרכבים שהיו מעורבים בתאונה. הפרטים שתמסרו יצוינו על גבי טופס הנקרא "אישור משטרה". טופס זה הוא מסמך חשוב והכרחי לניהול התביעה וקבלת פיצוי בהמשך.

כלל חמישי: אתרו עדים לתאונה

בין אם זו תאונת דרכים ובין אם תאונת עבודה, יש לבדוק האם היו עדים לתאונה ולבקש ולשמור את פרטיהם האישיים ואמצעי קשר (שם, טלפון וכו'). לעדותם יכולה להיות חשיבות רבה בניהול התביעה בבית המשפט - לא רק כעדות לתאונה, אלא אף לאחריותם של גורמים שונים להתרחשותה.

כלל שישי: צלמו את מקום התאונה

אם נפגעתם בתאונת דרכים או בתאונת עבודה, חשוב שתצלמו את מקום האירוע, ושתתעדו את נסיבות התאונה בצורה מדויקת ככל האפשר, וסמוך ככל שניתן לקרות האירוע.

אל תדברו עם חוקרים שיישלחו אליכם מטעם חברת הביטוח או מטעם הביטוח הלאומי לפני שאתם מתייעצים עם עורך דין

כלל שביעי: שימו לב לאופן שבו אתם מציגים את נסיבות האירוע

בעיקר אמורים הדברים לשיחה עם חוקרים חיצוניים. אל תדברו עם חוקרים שיישלחו אליכם מטעם חברת הביטוח או מטעם הביטוח הלאומי לפני שאתם מתייעצים עם עורך דין. למה שתאמרו להם, לאיך שתציגו את הדברים ולאופן שבו הם יתעדו אותם תהיה אחר כך חשיבות רבה בניהול ההליך המשפטי וכדאי שהדברים יופיעו כפי שתרצו להציגם בבית המשפט.

כלל שמיני: מצו את כל מקורות הפיצוי

אם נפגעתם בתאונת עבודה, או תאונת דרכים המהווה תאונת עבודה, הנכם זכאים לתגמולים מהביטוח הלאומי, בכפוף להכרה של המוסד לביטוח לאומי בתאונה כתאונת עבודה. כמו כן מומלץ לבדוק האם יש לכם פוליסות ביטוח פרטיות, אשר יזכו אתכם בפיצוי נוסף בשל הנזק. כדאי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום זה ויוכל לסייע לכם במיצוי זכויות ומקסום הפיצוי.

אם המוסד לביטוח הלאומי מכיר בתאונה כתאונת עבודה, הוא ישלם לנפגע דמי פגיעה בשל ההפסדים שנגרמו לו עקב היעדרותו מהעבודה - עד 91 ימי מחלה. התשלום עבור כל יום מחלה הוא בשיעור של 75% מהשכר ברבע השנה שקדמה לפגיעה

כלל תשיעי: מצו את זכויותיכם בביטוח הלאומי לפני הכל

במקרה של תאונת עבודה, או תאונת דרכים המהווה תאונת עבודה, הנכם זכאים גם לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי. על מנת לקבל הכרה יש להגיש את הטפסים הרלוונטיים (טופס בל/250, טופס בל/211), כשהם חתומים גם על ידי המעביד.
אם המוסד לביטוח הלאומי מכיר בתאונה כתאונת עבודה, הוא ישלם לנפגע דמי פגיעה בשל ההפסדים שנגרמו לו עקב היעדרותו מהעבודה - עד 91 ימי מחלה. התשלום עבור כל יום מחלה הוא בשיעור של 75% מהשכר ברבע השנה שקדמה לפגיעה.
שימו לב, חשוב להגיש את התביעה לדמי פגיעה לא יאוחר משנה מיום הפגיעה, אחרת אתם עשויים להפסיד את זכאותכם.
מעבר לכך, אם מדובר בפגיעה משמעותית, יש להגיש בנוסף גם בקשה לקביעת נכות על ידי ועדה של המוסד לביטוח לאומי. הוועדה יכולה לקבוע נכויות זמניות ו/או קבועות בהתאם לחומרת הפגיעה שנגרמה כתוצאה מהתאונה. בהתאם לאחוזי הנכות נקבע גם גובה הפיצוי, והאם מדובר במענק חד פעמי או בגמלה.

כלל עשירי: התייעצו עם עורך דין בכל שלב

אם נפגעתם בעקבות תאונת דרכים או תאונת עבודה, מומלץ לפנות לעורך דין בעל ניסיון רב בתחום הנזיקין. עורך הדין ינחה ויסביר אילו מסמכים יש לאסוף, מה האפשרויות העומדות בפניכם, ינהל משא ומתן מול חברות הביטוח, ולבסוף, יכין את התביעה לבית המשפט.

לסיכום, נזקי גוף הנגרמים בשל פגיעה בתאונת דרכים או תאונת עבודה מזכים אתכם בפיצוי. התנהלות נכונה תאפשר לכם למקסם את הפיצוי.

* משרד עורכי דין פילביץ'-אבדייב, הוא משרד בוטיק המתמחה בתחום הנזיקין על כל ענפיו.

** השתתף בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

 

עוד מדריכים בנושא:

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

המדריך להתמודדות מעשית עם תאונות עבודה

תאונות עבודה - המדריך (חלק א')

מדריך לנפגעי תאונות עבודה (חלק ב'- עירעורים)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים