zap group mishpati logo

חוק שעות עבודה ומנוחה - מהו?

עובדים קשה? לא נחים מספיק? הכירו את חוק שעות עבודה ומנוחה!

מאת: מערכת משפטי
02.01.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
חוק שעות עבודה ומנוחה - מהו?

לכל עובד חשוב להכיר את חוק שעות עבודה ומנוחה. מדובר בחוק שקובע את הזמנים שבהם מותר למעסיק להעביד את העובד ובכך משמש מגן ומסגרת לזכויות עובדים במסגרת דיני עבודה. החוק קובע את זכות העובד למנוחה שבועית ואת הגמול שהמעסיק חייב לשלם לו עבור עבודה נוספת.

רוצים לשאול שאלה בנושא? היכנסו עכשיו לפורום דיני עבודה ופנסיה

סעיף 1 לחוק קובע, כי שעות העבודה הן הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה, כולל הפסקות קצרות ומוסכמות שניתנות לעובד להחלפת כוח ואוויר.

בסעיף 2 לחוק נקבע, כי יום העבודה לא יעלה על שמונה שעות עבודה, ובסעיף 3 לחוק נקבע, כי שבוע העבודה לא יהיה יותר מארבעים וחמש שעות עבודה.

בסעיף 6 לחוק נאמר במפורש, כי אין להעביד עובד בשעות נוספות, אלא אם הדבר הותר ע"פ סעיף 10 או 11 לחוק.

ע"פ סעיף 10 לחוק ניתן להעביד עובד בשעות נוספות במקרים מסוימים בלבד, כגון: כאשר  תאונה או מאורע בלתי צפוי מראש מחייבים זאת, כאשר יש לטפל באופן דחוף במכונות או ציוד, כאשר יש להכין מאזן שנתי, לרשום מלאי סחורה, במכירה לפני חג ובעבודה במשמרות.

בסעיף 11 נקבע, כי שר העבודה והרווחה רשאי להתיר העבדת עובד בשעות נוספות במצבים מסוימים, כגון: בתקופה שבה קיים במדינה מצב חירום, בשמירה, בבתי חולים, בבתי מרקחת, במוסדות החלמה, בבתי מלון ובעבודה עונתית.

על מי החוק לא חל?

הפרק השביעי לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע רשימה של יוצאי דופן שהחוק לא חל עליהם:
• שוטרים ועובדי שירות בתי הסוהר.
• עובדי מדינה שהתפקיד שלהם מחייב אותם לעמוד לרשות העבודה גם מחוץ לשעות הרגילות.
• יורדי ים ודייגים.
• אנשי צוות אוויר.
• עובדים בתפקידי הנהלה או בתפקידים הדורשים מידה מיוחדת של אמון אישי. בתי הדין לעבודה נדרשים מפעם לפעם לפרש את המושג "אמון אישי", ולקבוע האם התפקיד נשוא התביעה דרש אמון אישי.
• עובדים שתנאי עבודתם ונסיבותיה לא מאפשרים למעביד כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם.

המנוחה השבועית

סעיף 7 לחוק קובע מהן שעות המנוחה השבועית. ע"פ סעיף זה, המנוחה השבועית צריכה להימשך לפחות 36 שעות רצופות. המנוחה השבועית תכלול - (1) לגבי יהודי - את יום השבת; (2) לגבי מי שאינו יהודי - את יום השבת או את היום הראשון או את היום השישי בשבוע, הכל לפי המקובל עליו כיום המנוחה השבועית שלו.
ולסיכום, סעיף 25 לחוק קובע את חובתו של מעביד לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה