zap group mishpati logo

זכויות עובדים - שביתה

מתכננים לשבות? עליכם לעשות זאת באופן חוקי. לפניכם מידע חשוב על זכות השביתה.

מאת: מערכת משפטי
10.01.11
תאריך עדכון: 28.09.17
3 דק'
זכויות עובדים - שביתה

זכות השביתה היא זכות חוקתית, אשר מעוגנת במשפט הישראלי, ויש לה בסיס יציב וחשוב. האפשרות לשבות היא מהיסודות החשובים עליהם נשענות זכויות עובדים במדינת ישראל להתאגד. שביתה היא סירוב מתואם של קבוצת עובדים לבצע עבודה.

בהקשר זה כדאי גם להזכיר את המושג השבתה - הפסקה מתוכננת של העבודה, באופן מלא או חלקי, אשר נעשית ע"י המעביד, תוך שלילת משכורת מהעובדים. מטרת ההשבתה היא להגשים מטרות מסוימות בתחום יחסי העבודה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה ופנסיה

למציאת עו"ד בנושא דיני עבודה באינדקס משפטי

מטרתה של השביתה היא להפעיל לחץ על המעביד, כדי להשיג זכויות מסוימות/לשפר את תנאי העבודה וכד'. הפעלת הלחץ יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות: האטה בעבודה, הפסקה חלקית של העבודה, הפסקה מלאה של העבודה ועוד.

האם כל שביתה היא חוקית?

התשובה היא שלילית. ישנן מגבלות שונות, אשר נמצאות בחוק ובפסיקה ביחס לשביתה. כך למשל: שביתה שמתבצעת שלא ע"י הגוף המוסמך בתקנון המסדיר את סמכויות ארגון העובדים, היא שביתה שלא כדין, כלומר: שביתה לא חוקית. מעבר לכך, החוק מחייב מתן הודעה מוקדמת למעביד (לפחות 15 יום מראש) אודות השביתה ומטרותיה. זאת, כדי לאפשר לצדדים להידבר ביניהם ואולי לפתור את הסכסוך מבלי להזדקק לשביתה, שיש לה השפעות והשלכות רבות.

מטרה נוספת היא לאפשר למעביד להיערך לשביתה, לכלכל צעדיו ולהקטין את נזקיו הצפויים. שביתה ללא מתן הודעה מוקדמת מהווה שביתה שלא כדין.

סכסוך עבודה

שביתה מתבצעת על רקע סכסוך עבודה באחד מהנושאים הבאים:

1• כריתה, חידוש שינוי או ביטול של הסכם קיבוצי.

2• קביעת תנאי עבודה

3• קבלת אדם לעבודה או אי קבלתו או סיום עבודתו.

4• קביעת זכויות וחובות שנובעות מיחסי עובד-מעביד.

 חוק יישוב סכסוכי עבודה מגדיר סכסוך עבודה כסכסוך באחד מהנושאים הנ"ל בין מעביד לעובדים או חלק מהם, בין מעביד לארגון עובדים או בין ארגון מעבידים לארגון עובדים.

חשוב לציין, כי ע"פ סעיף 19 לחוק ההסכמים הקיבוציים, שביתה לא תהווה הפרת חובה אישית של העובדים. כלומר: מימוש זכות השביתה לא ייחשב כהפרת חוזה בין העובד למעביד.

בציבור, ישנן דעות התומכות בזכות לקיים שביתה, מכיון שזוהי זכות שמחזקת את מעמד העובדים, ומבטאת את רוח הדמוקרטיה במסגרת יחסי העבודה. מצד שני, ישנן דעות אחרות, הגורסות כי שימוש בנשק השביתה פוגע בדמוקרטיה ובשוק החופשי ולא מאפשר להבטיח למרבית הציבור התנהלות תקינה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים