zap group mishpati logo

זיוף עצמי בחתימה

מה כדאי לבדוק כאשר מתעורר חשד לזיוף עצמי?

25.01.11
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
זיוף עצמי בחתימה

לא אחת מתעוררת שאלה חשובה בנוגע לאמיתות חתימה על גבי ערבויות, הסכמים, שיקים, שטרי-חוב ועוד.
לעיתים, אנשים משנים במודע את חתימתם, כך שבעתיד יוכלו להתכחש לה ולטעון שמישהו אחר זייף את חתימתם, כדי להתחמק ממחויבות כספית כלשהי.

 

למציאת עורכי דין ניוד מומחים באינדקס משפטי


כדי להצליח בזיוף עצמי, על הכותב להשתחרר מהרגלי הכתיבה הקבועים שלו, אשר מאפיינים את חתימתו, ולאמץ עצמו הרגלי כתיבה אחרים/חדשים.
לצורך זה, הוא מנסה להוציא מהחתימה את המאפיינים הצורניים הבולטים לעין, אך בדרך-כלל אין הוא מסוגל להסוות מאפיינים אחרים בלתי מודעים, כמו שטף הכתיבה, פרופורציות, רווחים ועוד.

כאשר מתעורר חשד לזיוף עצמי, במקביל לחיפוש אחר הבדלים, יש לחפש אחר קווי דמיון בין החתימה שבמחלוקת לבין החתימות להשוואה. סימני הדמיון חייבים להיות אינדיבידואליים וייחודים לכותב.

בזיוף רגיל, אדם מנסה להעתיק דגם של חתימה מסוימת, כך שנמצא קווי דמיון בין החתימה שבמחלוקת לבין החתימות להשוואה, בכל הקשור למאפייני כתב-יד בולטים לעין. מאידך, החתימה שבמחלוקת כתובה בצורה איטית יותר, ללא שטף הכתיבה שמאפיין את החתימה האוטנטית.

בניגוד לכך, בזיוף עצמי, דווקא הסימנים הבולטים לעין מוסווים, בעוד שהסימנים הבלתי מודעים נשארים בחתימה.

כאשר אדם מנסה להסוות חתימתו, תוך שינוי דרסטי, למשל – כאשר החתימה במחלוקת כתובה בצורת שרבוט (קשקוש), לעומת חתימה אוטנטית קריאה - כי אז יתכן שלא ניתן יהיה לאמת את החתימה שבמחלוקת. מאידך, אם ינסה להסוות חתימתו תוך שינוי זווית הכתיבה, או שינוי סגנון האותיות, קיימת אפשרות לאמת את החתימה שבמחלוקת.

בכל מקרה, נוכח טענה או חשד לזיוף-עצמי, יש צורך להשוות את החתימה שבמחלוקת עם מספר רב של חתימות/ כתבי-יד להשוואה, שנכתבו בזמנים שונים ולמטרות שונות. חשיבות רבה קיימת לדרך ביצוע ההכתבה, במקרה מסוג זה.

מכיוון שקל יותר לכותב לתת את הדעת ולשנות את פתיחת החתימה, הבדיקה עצמה צריכה להתמקד דווקא בסוף החתימה ובמיוחד- בסימנים הסמויים מן העין. יש לציין, שבזיוף עצמי, שטף הכתיבה לא משתנה וגם יחסי הגודל נשארים זהים לחתימה המקורית.

 

הפרופיל של פנינה אריאלי במשפטי

לאתר הבית של פנינה אריאלי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • הפטר חובות: לצאת לדרך חדשה

    הפטר חובות: לצאת לדרך חדשה

    נקלעתם לחובות שאינכם יכולים לפרוע? החובות צומחים בקצב אסטרונומי בעקבות הריביות בהוצאה לפועל? מומלץ לשקול הליך פשיטת רגל, בסיומו תוכלו לקבל הפטר חובות
    7 דק'
  • הוצאה לפועל או הסכם פשרה?

    הוצאה לפועל או הסכם פשרה?

    הפסדת במשפט? זכית? בין אם אתה חייב ובין אם אתה זוכה בהוצאה לפועל, כדאי לך לחשוב על הסדר פשרה. מה כולל הסדר פשרה ומהם היתרונות שלו? הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.
    2 דק'
  • יש לי חוב של 100 אלף שקלים, מה עלי לעשות?

    יש לי חוב של 100 אלף שקלים, מה עלי לעשות?

    הסדר חוב, איחוד תיקים או פשיטת רגל: למי שנקלע לחובות בהיקף מצומצם יש מגוון אפשרויות פעולה. אל תבזבזו זמן, והתחילו לפעול
    6 דק'