zap group mishpati logo

מהו שכר המינימום שעובד זכאי לקבל?

אתם בטוחים שהמשכורת שלכם נמוכה יותר ממה שהיא אמורה להיות, אבל לא כל כך יודעים איך והיכן לבדוק זאת.

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
מהו שכר המינימום שעובד זכאי לקבל?

אתם עובדים מאוד קשה, ולא מרוויחים מספיק. אתם בטוחים שהמשכורת שלכם נמוכה יותר ממה שהיא אמורה להיות, אבל לא כל כך יודעים איך והיכן לבדוק זאת. האם משלמים לכם שכר מינימום? האם השכר שלכם נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק?

שכר מינימום הוא בעצם השכר הנמוך ביותר, שמעסיק יכול לשלם לעובד. כלומר: המעסיק לא יכול לשלם לעובד שכר הנמוך משכר המינימום, ואם הוא עושה כן הוא עובר עבירה.
חוק שכר מינימום מסדיר את הנושא, ומטרתו היא להבטיח שעובד לא יועסק בתנאים של ניצול ושכבודו ישמר.

למציאת עורכי דין בתחום דיני עבודה באינדקס משפטי

זכאות לשכר מינימום

ע"פ החוק, עובד מעל גיל 18 שמועסק במשרה מלאה, זכאי לקבל מהמעביד שלו שכר עבודה שהוא לפחות שכר מינימום לחודש, שכר מינימום יומי או שכר מינימום לשעה, הכל בהתאם לדרך ההעסקה.
אם עובד מועסק במשרה חלקית, שכר המינימום שהוא זכאי לו יחושב בהתאם.

במקרה שעובד נעדר מעבודתו, שכר המינימום שהוא זכאי לו יקטן בשיעור יחסי לזמן ההיעדרות שלו מהעבודה, אך אם העובד היה זכאי לקבל תשלום בזמן ההיעדרות ע"פ דין, חוזה עבודה או דרך אחרת שמנויה בחוק, הוא יקבל את אותו תשלום.

רכיבי שכר מינימום

שכר מינימום מורכב מהגורמים הבאים:

1• שכר יסוד או שכר משולב

2• תוספת יוקר אם היא לא כלולה בשכר המשולב

3• תוספת קבועה שמשולמת לעובד עקב העבודה שלו

ישנן תוספות שלא מובאות בחשבון, כגון: תוספת ותק, תוספת בשל עבודה במשמרות, בונוסים ועוד. תוספות אלו הן לא חלק משכר המינימום והן מחושבות בנפרד.

תביעה לתשלום שכר מינימום

כאמור, מעביד שלא משלם לעובד השכיר שכר מינימום עובר עבירה. העובד לא חייב להשלים עם מעשה לא חוקי זה, והוא יכול להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. במקרה שהעובד בוחר להגיש תביעה, חל איסור על המעביד לפגוע בתנאי העבודה שלו, בשכרו או בקידומו. אסור למעביד לפטר את העובד בשל כך שהגיש נגדו תביעה או תלונה.
מעביד אשר לא משלם לעובד שכר מינימום צפוי לעונש- הוא יכול להיות מחויב בתשלום פיצויים, והוא אף יכול להישלח לכלא.

מהו שכר המינימום בישראל?

שכר המינימום מתעדכן כל שנה ב-1 באפריל. שכר המינימום הוא 47.5% מהשכר הממוצע במשק. נכון לדצמבר 2009, שכר המינימום לחודש לעובד בן 18 ומעלה אשר מועסק במשרה מלאה הוא 3,850.18 ₪. שכר המינימום לפי שעה לעובד בן 18 ומעלה המועסק במשרה מלאה הוא 20.70 ש"ח.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים