zap group mishpati logo

כל מה שרציתם לדעת על הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא הדרך המומלצת לסיים חיי נישואים, בוודאי כשלבני הזוג ילדים משותפים. איך מצליחים לנסח הסכם? מה חשוב שייכלל בו? ולמה כל אחד מהצדדים צריך לשים לב?

מאת: עו"ד אברהם חדידהאברהם חדידה משרד עו"ד
03.01.16
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
כל מה שרציתם לדעת על הסכם גירושין

בפני בני זוג בהליך גירושין עומדות מספר אפשרויות פעולה, והם יכולים לבחור כיצד לסיים את היחסים ביניהם. הדרך היעילה ביותר, החוסכת זמן ומשאבים ובעיקר מיטיבה עם הילדים היא הסכם גירושין. הסכם גירושין משפיע על החיים של בני זוג המפרקים את החבילה, על עתידם ועל עתיד ילדיהם. בשל חשיבותו המכרעת חשוב להגיע מוכנים למשא ומתן לקראת ההסכם כולל ידע מוקדם ובעיקר עם נכונות להתפשר ולוותר. הסכם בין שני צדדים בעלי אינטרסים מנוגדים תמיד יתבסס על פשרה, ולכן מעצם טיבו יצירתו מהווה מלאכה לא פשוטה ומעבר של תהליך בין הצדדים. 

כיצד יש להגיע למשא ומתן לגירושין?
ראשית יש להצטייד בידע. יש לקבל הסבר מקיף מעורך דין מומחה לדיני משפחה שיסביר על החוקים, על הנוהג, על הציפיות, על מה מגיע למי ואיך, על המושגים הקיימים ועל המשמעויות של התהליכים והבחירות השונות.
שנית, יש להגיע עם ידע לגבי הסכם הגירושין עצמו ולהבין מהי חשיבותו, מהם הנושאים שחשוב שיכללו בו, מהו מעמדו, מה ההשלכות של הפרתו, מה קורה אם מישהו רוצה לשנותו בהמשך ועוד.
שלישית, יש לעשות הכנה נפשית שהיא לא פחות חשובה: בני זוג העוברים הליך גירושין מוצאים עצמם בסערה. יש הרבה כעס, קנאה, האשמה, נקיפות מצפון וחרדה מהעתיד. הצדדים מגיעים למשא ומתן עם אינטרסים מנוגדים ורצונות סותרים. מציאות זו מקשה מאד על מלאכת הפשרה. לשם הצלחת תהליך המשא ומתן בין הצדדים על כל אחד מהם לעשות עבודה נפשית-רגשית משמעותית ולהבין שאף אחד מהם לא יצא עם מלוא תאוותו בידו. משמעות הסכם גירושין היא פשרה. כל אחד חייב לוותר איפשהו, לצעוד לקראת הצד השני ולהבין שיהיה חייב להתפשר.

כדי להקל על מלאכת המו"מ בין הצדדים, יש להבין עד כמה האופציה של הסכם גירושין היא האופציה העדיפה. בני זוג שיבחרו במאבק בבית משפט, יפסידו. הם יבזבזו אנרגיה, משאבים, כסף, זמן וישלמו מחירים כבדים, כשהמחיר הנורא ביותר הוא המחיר שילדיהם, שגם ככה סובלים מפירוק התא המשפחתי, ישלמו בשל מאבק משפטי ממושך, מיותר ורווי אמוציות בין ההורים. הבנה שכזו תקדם את הצדדים לפשרה, לאפשרות להתכופף מעט וליכולת להפסיד דבר אחד כדי להרוויח דבר אחר.

מה חשוב שיכלול הסכם גירושין?
הסכם גירושין הוא מסמך חשוב מאין כמוהו. הוא יהווה מעין "תנ"ך" של בני הזוג בשנים שלאחר כריתתו. השפעתו על חיי בני הזוג וילדיהם, רכושם והתנהלותם רבה ביותר. בשל כך חשוב שההסכם יהיה מקיף וממצה, יכלול את כל הסוגיות הבוערות, לא ישאיר קצוות פתוחים, יעסוק בכל הזוויות והפינות, ינוסח באופן ברור ויהיה חוזה פני עתיד.
בין הנושאים שחשוב שיכללו בהסכם גירושין בולטים הנושאים הבאים:
משמורת ילדים והסדרי ראיה; חלוקת רכוש; דמי מזונות; זרם החינוך של הילד; דרכי תקשורת בין בני הזוג; מנגנוני טיפול במשברים; הגדרת מקום מגורים; ועוד.

מהם האינטרסים של כל אחד מהצדדים להסכם גירושין? למה הצדדים צריכים לשים לב? מהן שאיפות הגבר והאשה? ועל מה חשוב להתעקש?
בכל נושא כמעט יש לגבר ולאשה אינטרסים מנוגדים. חשוב לדעת בכל ענין מה ניתן "להשיג", מה יקרה אם העניין יוכרע בבית משפט, מה חשוב לוודא ועל מה אפשר להתפשר. בדרך כלל הגישות בנושאים השונים המוסדרים בהסכם גירושין יהיו כאלה:

בנושא מזונות: הגבר הוא שמשלם דמי מזונות לאשה עבור גידול הילדים. האינטרס של האשה הוא כמובן לקבל כמה שיותר כסף. עליה לשים לב שכל צרכי הילדים מכוסים, לא רק בהווה אלא גם בעתיד. עליה גם לחשוב על הוצאות לא צפויות, כמו: טיפולים אורתודנטיים לשיניים, תנועות נוער, קייטנות, נסיעות לחו"ל, לימודי העשרה ועוד.

בהקשר של תשלום מזונות האינטרס של הגבר צריך להיות כזה: לשלם כמה שהוא יכול, כדי לאפשר לילדיו לשמור על רמת חיים דומה לזו שהיתה להם טרם הגירושים, אך לא במחיר פגיעה בעצמו ובעתידו. הגבר חייב לקחת בחשבון שהוא ירצה בשלב כלשהו לפתוח בפרק ב', לקום על הרגליים, להקים משפחה חדשה, והוא יצטרך להתפרנס בכבוד ולשלם דמי מזונות בסכום שיאפשר לו לעשות זאת. הרבה גברים מאבדים עצמאות כלכלית, עובדים בכמה עבודות ושוקעים תחת עול תשלום מזונות בסכום גבוה בו אינם יכולים לעמוד. חשוב מאד שהגבר יאזן בין יכולתו הכלכלית לבין רצונו לדאוג לרווחת הילדים וישים לב שאינו מתחייב לסכום מזונות גבוה שיפגע ביכולתו לחיות בעצמו.

כמו כן על הגבר לכלול בהסכם סעיף שמגן עליו במקרה שהוא יורד מנכסיו, מאבד את עבודתו או שהכנסתו נפגעת בצורה רצינית – יש לקבוע מה קורה לסכום המזונות במקרה כזה, או לכל הפחות להשאיר מנגנון שיאפשר דיון מחודש בסכום המזונות במקרה של שינוי נסיבות קיצוני שכזה.

בנושא משמורת והסדרי ראיה: בעבר לרוב המשמורת היתה של האשה והסדרי הראיה קבעו שהילדים ישהו זמן רב יותר עם האם. כיום מגמה זו הולכת ומשתנה, ואבות רבים רוצים להיות מעורבים יותר ויותר בחיי ילדיהם. אם לאם חשובה שליטה אוטונומית על הילד ועל חיי היום יום שלו עליה להתעקש לקבל משמורת שמעניקה לה זכות להכריע בשלל נושאים הקשורים לילד, כמו: היכן ילמד, לאילו חוגים ילך, איך יתנהל בתהליכים שונים בחייו ועוד. 

בנושא רכוש: הצדדים להסכם גירושין פעמים רבות חושבים להסתיר רכוש מהצד השני. ברוב הפעמים מדובר בגבר שלרוב הוא זה שניהל כלכלית את הבית ומודע לנכסים ולרכוש הקיימים. אע"פ שהגברים חושבים לעשות כן - לא כדאי להם להסתיר רכוש מהאשה, לא שווה להסתכן וראוי שיחלקו אותו באופן ראוי ונכון. לרוב החלוקה היא חצי-חצי. ניתן גם לשקול קיזוז של דמי מזונות עם רכוש ולקבוע כל מיני הסדרים אם הם נוחים יותר לבני הזוג. האשה גם צריכה לקחת בחשבון שינוי מעמדו המקצועי של הגבר - אם הוא צפוי להתפתח מבחינה כלכלית ולצבור מוניטין, עליה לראות פירות גם מרווחיו העתידיים שנבנו בעצם בתקופה המשותפת. 

בהקשר זה על האשה לשים לב שהיא מתחקה אחר כל הרכוש, וגם לא ממהרת לוותר על חלקה ברכוש שהיה של הבעל טרם נישואיהם. אמנם בחלק מהמקרים נשים לא זכאיות לחלק מרכוש זה, אבל זהו לא כלל גורף ויש הרבה יוצאים מהכלל ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין ולבדוק האם אפשר לזכות בנתח מרכוש זה על אף שנצבר טרם הנישואים.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים