zap group mishpati logo

מס רכישה - שאלות נפוצות מהפורומים

אם אתם קונים דירה, ודאי תרצו לדעת כמה מס רכישה תצטרכו לשלם עליה. לפעמים, התשובה לשאלה זו מורכבת יותר כאשר מדובר בדירת ירושה, בדירה שאינה יחידה ועוד. לפניכם שאלות ותשובות מפורום מיסים בניהולו של עו"ד גיא אהרון ומפורום מקרקעין בניהולם של עוה"ד מאיר ושמואל ברטלר, בנושא של מס רכישה

מאת: מערכת משפטי
19.06.11
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
מס רכישה - שאלות נפוצות מהפורומים

תשלום מס רכישה ברכישת דירה מכונס נכסים

שאלה: רכשתי דירה פרטית ב-1.450.000 ש"ח מכונס נכסים.
כמה מס רכישה אני צריך לשלם? האם אם יש משמעות לרכישה מכונס? כמו כן מרגע חתימת החוזה עד הסיום העניין התעכב בגלל בירוקרטיה של הכונס. מדוע אני צריך לשלם קנס?

תשובה: חישוב מס הרכישה לדירה יחידה בסכום שנקבת מביא לתוצאת מס של 3,500 ש"ח.
ככל שאתה חייב בקנס הרי שהדבר נובע בדרך כלל מאי הצהרה על העסקה בזמן הנקוב בחוק. ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס למנהל מיסוי מקרקעין.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

מס רכישה לגבי דירת ירושה

שאלה: ברשותי דירה מירושה שרשומה רק על שמי.
במידה שאני ואשתי מחליטים לעבור מדירתנו המשותפת (הנוספת) לדירה חדשה, האם אשתי תיחשב כבעלת דירה יחידה ותהיה פטורה ממס רכישה ואילו אני אשלם מס גבוהה (בגין הדירה מירושה שרשומה על שמי )?

תשובה: התשובה לשאלה זו אינה כה פשוטה.
לאחרונה התפרסמה הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין אשר מתייחסת לשאלה זו.

כעיקרון, נכסים שנתקבלו בירושה אינם נחשבים נכסים משותפים לבני הזוג ומשכך, ניתן לחשב מס רכישה של "דירה יחידה" עבור זוגתך ומס רכישה בגין דירה שנייה עבורך. אולם, רשויות המס רשאיות לבחון האם אתה וזוגתך מתייחסים לדירה זאת כאל חלק מכלל נכסיכם המשותפים ולנסות ולמסות את שניכם בגין דירה שנייה.
לדעתי ניתן לבצע את רכישת הדירה תוך חישוב "דירה יחידה" לזוגתך, יתכן שהדבר יהיה כרוך בוויכוח עם רשויות המס אשר מחפשות בד"כ את המס הגבוה יותר, אך מבחינה עניינית ומשפטית הסיכויים הם טובים.

מחצית דירה - תשלום מס רכישה

שאלה: אני מקבל מגיסי ללא תמורה וללא חוזה מחצית מדירה ברמת גן . על שמי רשומה מחצית מדירה אחרת. האם העובדה שרשום על שמי רק חצי דירה נותן לי פטור מלא,חלקי, או שבכלל איני פטור ממס רכישה? האם עדיף להעבירה לבתי שגם לה יש רק מחצית מדירה אחרת והיא נכה 75% מביטוח לאומי ?

תשובה: ראשית דבר, לא ניתן לעשות עסקה במקרקעין ללא חוזה.

אמנם בין בני משפחה נהוג לעשות הסכמים פשוטים או להסתפק בתצהירים, אבל בכל מקרה יש צורך בנייר כתוב וזאת לפי חוק המקרקעין, שכן לא ניתן להעביר זכויות במקרקעין ללא כתב.
לעניין מס הרכישה: בגלל שאתה וגיסך הינם "קרובים" לפי הגדרת החוק, אזי חל עליך 1/3 ממס הרכישה הרגיל לפי השווי של מחצית דירה, ובמקרה שלך מחצית מדירה שנייה - שווי מס רכישה יותר גבוה.

לעניין השאלה אם מוטב להעביר זאת לבת, היא לא נחשבת "קרוב" לפי הוראות החוק ולכן חל עליה מס רכישה רגיל לפי שווי מחצית דירה.
לעניין הנכות, לא כל נכות מזכה בהנחה של מס רכישה ויש לבחון מכח מה נקבעה הנכות. במידה ועונה על הקריטריונים בחוק, יהיה לה מס רכישה מופחת.

הקפאת מס רכישה

שאלה: ביוני הקרוב יחלפו שנתיים מהיום שקניתי דירה חדשה מהקבלן. הדירה הישנה עדין לא נמכרה. האם למרות שעברו שנתיים, ניתן להקפיא את מס הרכישה עד לקבלת מפתח של הדירה החדשה מהקבלן?

תשובה: החוק מאפשר שתי חלופות ברכישה מקבלן, הראשונה: תוך 24 חודשים מיום הרכישה של הדירה הנוכחית, השניה: תוך שנה מיום מסירת החזקה של הדירה הנרכשת. מוצע לך לפנות לעוה"ד שטיפל בעסקה בנוגע לשינוי בחלופות, ככל שניתן.

עזרה בעניין מס רכישה

שאלה: רכשתי דירה ומכיוון שיש ברשותי דירה נוספת - עלי לשלם מס רכישה. חילקתי את התשלום לשישה תשלומים. שאלתי היא, האם אין אפשרות להעביר את הדירה בטאבו על שמי עד לתשלום האחרון? נותרו לי עוד 4 תשלומים ובעוד שבוע אני מקבל את הדירה.

תשובה: לצורך העברת הבעלות יש לקבל בין היתר אישור מס רכישה המופנה ללשכת רישום המקרקעין. האישור ניתן לאחר שהחוב שולם. מוצע לך לפנות למשרד האזורי שמטפל בעסקה שלך ולנסות להסדיר עמם את העניין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה