zap group mishpati logo

רישום סירוב בלשכת התעסוקה - מה זה אומר?

הגעתם ללשכת התעסוקה, הוצעה לכם עבודה, סירבתם והפקיד רשם לכם "סירוב"? מה המשמעות של הדבר? האם תוכלו לערער על ההחלטה?

מאת: מערכת משפטי
28.06.11
תאריך עדכון: 02.11.15
3 דק'
רישום סירוב בלשכת התעסוקה - מה זה אומר?

ע"פ הנהלים של לשכת התעסוקה, כדי שדורש עבודה יהיה זכאי לדמי אבטלה או לקצבת הבטחת הכנסה, עליו להיות רשום בלשכת התעסוקה כמובטל. בנוסף, עליו להתייצב בלשכה בימים ובשעות שנקבעו לו ע"י לשכת התעסוקה. היה ודורש העבודה לא יתייצב, זכותו לדמי אבטלה או לקצבת הבטחת הכנסה תישלל מלכתחילה.

תנאי נוסף חשוב לזכאות הוא הנכונות והזמינות של דורש העבודה להשתלב בעבודה המוצעת לו. דורש עבודה שלא יהיה מוכן להשתלב בעבודה שמוצעת לו ע"י הלשכה, לא יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה או דמי הבטחת הכנסה, ולחובתו ירשם סירוב.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

סירוב מוגדר כדיווח מלשכת התעסוקה למוסד לביטוח לאומי על כך שדורש העבודה דחה הצעת עבודה שהוצעה לו על אף שהיא מתאימה לו- לנתוניו האישיים ולמצב בריאותו.

עם זאת, דורשי עבודה שהתייצבו בלשכת התעסוקה, והוצעה להם עבודה שהם לא יכולים לבצע, רשאים לסרב לעבודה זו, מבלי שירשם להם סירוב עבודה, אשר עלול לשלול מהם את הגמלאות להן הם זכאים.

מי רשאי לסרב?

1• דורש עבודה שהמשרה שהוצעה לו לא מתאימה למצבו הבריאותי, כפי שקבעה ועדה לבדיקת כושר עבודה מטעם שירות התעסוקה.  על דורש עבודה שיש לו מגבלות רפואיות שמקשות על השתלבות בעבודה להציג בזמן הרישום בלשכת התעסוקה אישורים רפואיים ולבקש הפנייה לועדה לבדיקת כושר עבודה, אשר תקבע את מגבלותיו התעסוקתיות.

2• דורש עבודה שהוא הורה יחיד לילדים קטנים. במקרה כזה, שירות התעסוקה יכול לשלוח את ההורה רק לעבודות בשעות רגילות, ורק לאחר שפקיד ההשמה בלשכת התעסוקה בירר עם ההורה שאין לו קושי משמעותי במציאת סידורי השגחה סבירים לילדיו. הורה יחיד לילדים קטנים צריך להציג בזמן הרישום בלשכת התעסוקה אישורים רלוונטיים בנוגע לגיל ילדיו והמסגרות בהן הם נמצאים.

3• דורש עבודה שסירב לעבוד במשרה שהוצעה לו שלא מהסיבות האלו, אינו זכאי לסרב. אם יסרב, ירשם לחובתו סירוב. כך למשל, דורש עבודה אינו רשאי לסרב למשרה מסוימת רק משום שהיא כוללת עבודה בשעות נוספות.

חובת הסבר ומשמעות רישום סירוב

במקרה שפקיד ההשמה מחליט לרשום סירוב לדורש עבודה, עליו ליידע את דורש העבודה על רישום הסירוב בנוכחותו, ולהחתים אותו על טופס בשם: "אישור רישום סירוב". בנוסף, על פקיד ההשמה להסביר לדורש העבודה מהי המשמעות של רישום סירוב.

משמעותו של רישום סירוב היא כזו:

1. זכאותו של דורש העבודה לגמלת הבטחת הכנסה מופסקת למשך חודשיים.

2. מופחתים 30 ימים מימי זכאותו המירביים של דורש העבודה לדמי אבטלה, וזכאותו נדחית ב-90 ימים.

לאחר שפקיד ההשמה בלשכת התעסוקה רושם סירוב, הוא חייב לנמק בכתב מהי סיבת רישום הסירוב. כמו-כן, פקיד ההשמה חייב לאפשר לדורש העבודה לצלם עותק מההפניה לעבודה עם תשובת המעסיק. מומלץ לצלם עותק זה במקרה של הגשת ערעור על סירוב עבודה.

הגשת ערעור

לדורש עבודה יש זכות להגיש ערעור על רישום הסירוב, ויש לבחון בכל מקרה האם ההפניה מטעם שירות התעסוקה הייתה תקינה ובהתאם לנהלים, או שמא רישום הסירוב היה תקין וכדין. הערעור מוגש לועדת ערר של שירות התעסוקה.

חשוב להדגיש, כי גם לאחר הגשת הערעור, יש להמשיך ולהתייצב בלשכת התעסוקה כדי לשמור על רצף הזכאות במקרה שהערעור יתקבל.

מומלץ לדורש עבודה שמעוניין להגיש ערעור להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום של זכויות עובדים בכלל ולתחום זה בפרט, שכן יש חשיבות רבה לניסוח הערר ולבחינת השאלה האם הסירוב נרשם כדין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה