משפטי– זאפ
משפטיגירושין ודיני משפחהפונדקאות - מידע ומדריכיםשבוע הגאווה: פונדקאות בישראל, הקשיים והיתרונות

שבוע הגאווה: פונדקאות בישראל, הקשיים והיתרונות

תיקון חוק הפונדקאות בשנת 2022 אפשר לזוגות להט"בים לעבור את ההליך בישראל. מאז, מעטים ניצלו את הזכאות החדשה. אירית רוזנבלום, עו"ד ונוטריון, מייסדת ארגון משפחה חדשה, מסבירה מה גורם לזוגות ישראלים רבים להמשיך ולבחור בפונדקאות בחו"ל

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
31.05.24
תאריך עדכון: 31.05.24
3 דק'
שבוע הגאווה: פונדקאות בישראל, הקשיים והיתרונות

בשנת 2022 נפל דבר בישראל. שר הבריאות דאז, ניצן הורוביץ, עדכן את נוסח חוק הפונדקאות כך שיאפשר גישה שווה גם לזוגות הומוסקסואלים לבצע הליך פונדקאות במדינה. זו היתה בשורה של ממש עבור הקהיל הלהט"בית, אך מסתבר שמאז עבר התיקון בחוק, לא רבים ניצלו את זכאותם להליך זה בארץ ובוחרים לבצעו מעבר לים.

אירית רוזנבלום, עו"ד ונוטריון, מייסדת ארגון משפחה חדשה, מומחית לדיני משפחה ולפילוסופיה משפטית, מסבירה מדוע זוגות ישראלים רבים נמנעים מהליך פונדקאות בארץ ואיך ניתן להקל וליעל את הביורוקרטיה המקומית הכרוכה בכך.  

מה כולל הליך פונדקאות בישראל?

"תהליך פונדקאות בישראל הוא מורכב הרבה יותר מאשר זה בחו"ל. כשמדובר בבני זוג סטרייטים, לפי החוק הם צריכים להגיש בקשה לוועדה שהוקמה מכוח חוק זה ולקיים את תנאי הפונדקאות הנדרשים", מסבירה רוזנבלום. "הם צריכים לעמוד בקריטריונים לא פשוטים, ובנוסף הוועדה בודקת אם האם הנבחרת עומדת גם היא בקריטריונים הנדרשים.

מה הם השלבים להליך לזוגות סטרייטים וללהט"בים?  

"הליך פונדקאות עבור זוגות סטרייטים הוא קל יותר: יש ביצית של האישה, זרע של הגבר ורחם של הפונדקאית - השילוש הנדרש. אם יש בעיית פריון לאישה, היא תוכל לקבל תרומת ביציות, ככל הנראה לא בארץ, ואילו הגבר, אם הוא אינו פורה, יוכל לקבל תרומת זרע. כשלב מקדים, הם חותמים על הסכם לגבי כל טיפולי הפריון הנדרשים, במידה שאינם פוריים או שהאישה אינה יכולה לשאת הריון, ואז הם ניגשים לתהליך והוועדה מאשרת.

"לעומתם, לבני זוג גברים להט"בים חסרים שני רכיבים מראש - ביצית ורחם. כיוון שאין תורמות ביציות בארץ, והביצית חייבת להיות של האם המיועדת, הם צריכים לקבל תרומת ביצית מחו"ל, מה שמסבך הרבה יותר את התהליך.

"כמו כן, הם לא יוכלו להתחיל את התהליך טכנית בארץ כיוון שהתרומה מגיעה מחו"ל, שם תתבצע הפריה של הביצית עם הזרע והחזרתה לרחם הפונדקאית. לאחר תרומה זו, אישה ישראלית שעברה את קריטריוני הוועדה ונבחרה, תשמש כפונדקאית - תהליך מורכב ובעייתי מאוד".

ובכל זאת, מה הם היתרונות של הליך פונדקאות בישראל לעומת הליך פונדקאות בחו"ל?

"היתרון העיקרי הוא כלכלי - תהליך פונדקאות בארץ זול יותר מאשר בחו"ל. גם ברמה הטכנית, ההליך בישראל חוסך הבאה לארץ של ילד שנולד בחו"ל, שאינו אזרח ישראלי ונדרש לעבור הליך של בדיקת DNA להוכחת הקשר לאב תורם הזרע. רק לאחר שהוכח קשר דם ישראלי, המדינה תעניק למשפחה מסמכי נסיעה להבאת הילד ארצה או דרכון ישראלי כדי שיוכל להגיע ארצה.

"בנוסף, ההורים יידרשו לשהות תקופה ארוכה בחו"ל שנדרשת עד הלידה ואחריה. הורים אלה אינם אזרחים במדינה שבה נולד הילד, ויש מדינות שדורשות תשלום עבור כל שירות".

כמה זוגות להט"בים ניצלו את הזכאות מאז התיקון בחוק?

"מאות בודדים ניצלו את הזכאות הזו בגלל הקשיים שמערימים בוועדה. בישראל נולדים בין 220 אלף ל-250 אלף תינוקות בשנה, מתוכם מעט מאוד בהליכי פונדקאות.  מספרים אלה זניחים לעומת שיעורי הילודה הגבוהים בארץ".

איך אפשר לשפר את הליך הפונדקאות בישראל?

"בדיוק כמו במדינות אחרות בעולם – ללא ועדה! במדינות כמו ארה"ב או קנדה, אין ועדות אלא הסברים והסכמים. הוועדה היא גוף שלא שייך להליך באופן עקרוני אבל יכול לקחת שליטה על חיי בני אדם, שליטה מאוד לא סימפטית. לכן, לצערי, הרוב המוחץ של הזוגות עדיין עוברים את ההליך בחו"ל".

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?